Politieke Unie gewenst

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Haha, je bedoelt te zeggen dat je er geen zak van snapt?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Nee, dat toch niet en dat weet je best. Ik denk dat het proces van eenwording binnen Europa gewoon doorgaat, omdat iedereen er belang bij heeft.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

EU-baas Juncker wil ook een centrale Europese regering. De Duitse en Franse EU-bestuurselite heeft hij al mee (de EU-elite van de anderen lidstaten volgen vanzelf).

Ik zie die losgezongen EU-baasjes met hun nep-mandaat er inderdaad voor aan dat zij zo'n federale EU er gewoon doorheen willen drukken. Puur uit zelfbehoud. Zonder een expliciet mandaat van de EU-bevolking.

Een Europese waardegemeenschap met Erasmus en Voltaire - beiden katholiek - als morele iconen. Erasmus met zijn godmens Christus als maatstaf voor alles, terwijl Voltaire uiteindelijk toch een hielenlikker van de gevestigde orde was. Klaar ben je er mee!

Verder ontken ik alles wat je zegt.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je moet natuurlijk ontkennen wat je wilt, maar je kan niet ontkennen dat de inmiddels vergevorderde Europese eenheid een feit is en dat het in overgrote meerderheid door de bevolking wordt gedeeld. Ja, en er is een kleine minderheid voor meer nationale soevereiniteit.
Een regering voor de Europese eenheid om zo sturing te geven aan het verdere proces en zo een federaal verband te smeden, lijkt mij geen slecht idee. In komende verkiezingen zal blijken of dit werkelijkheid wordt, ik verwacht het wel.
Jouw verwijzing naar Erasmus en Voltaire begrijp ik wel en ik zie ook wel dat er veel katholicisme in het Europese ideaal zit, maar dat is voor mij geen reden het ideaal als zodanig dan maar af te wijzen. Er is namelijk geen bruikbaar alternatief...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Ook het IMF is bij monde van de nieuwe rechterhand van IMF-chef Christine Lagarde voor een verdere economische en politieke integratie van de eurozone.

Hij schijnt te beweren dat een euroland niet tegelijkertijd financiële integratie, financiële stabiliteit en een onafhankelijk begrotingsbeleid kan hebben. Daarom pleit hij voor een begrotingsunie, precies het nieuwe bureaucratische instituut dat EU-baas Juncker in zijn uitgewerkte blauwdruk voor een Verenigde Staten van Europa ook al zegt te willen. Komt dat even goed uit!

En het EU-parlement? Die belijdt in grote meerderheid ook al de religie van méér EU.

Enfin, je ziet de spooktrein zó in het zwarte gat rijden!

Alsof het een natuurwet betrof!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik vraag me wel af hoe jij het alternatief ziet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Vooral blijven vragen. En misschien ook eens luisteren?

Lees even terug dan krijg je al snel een idee in welke richting ik denk. :)
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je hebt in deze draad veel kritiek geuit en dat is natuurlijk prima. Maar een samenhangend en plausibel alternatief heb ik nog niet waargenomen, vandaar mijn vraag.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Ik heb geen uitgewerkte blauwdruk. Wel weet ik dat je met handen geen ijzer kunt breken. Verder vind ik dat kritiek de basis is van voortschrijdend inzicht.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je hebt natuurlijk gelijk, het proces zal langzaam gaan, het is dan ook een groot project. In elk opzicht groot, ingrijpend bedoel ik.
Plaats reactie