Rijden zonder bestuurder, een utopie

hagenaars

Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door hagenaars »

Ik woon aan een gracht, smalle stoep, weinig verkeer. Stel over enige tijd, men zegt al snel, er komt een auto om de hoek, ik let niet op en stap de straat op. De auto rijdt mij aan, ik ben gewond, maar leef nog. Er stapt geen bestuurder uit, want die ligt dronken achterover. Zijn zelfsturende auto reed mij aan. Ik stel de eigenaar, de ladderzatte niet sturende man aansprakelijk. De politie kan niets voor mij doen etc.etc.
Dit horrorscenario wordt, hoop ik geen werkelijkheid.
Ik heb een medestander met gezag, namelijk Bill Gurley, die in het FD. van vorige week betoogde dat het er naar zijn mening niet, nooit van zal komen, die zelfsturende auto. F.D. 17 maart Technologie.
De vrije wil is, zegt men een droombeeld, ik meen beter te weten en ben voor (sterk voor) het bestaan van strafmaatregelen en dus persoonlijke verantwoordelijkheid. Een auto dient bestuurd. Een paard op hol, is een ramp. En dat moet maar zo blijven...Ik ben benieuwd hoe de. uw reacties zijn.
Diederik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:11

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door Diederik »

Oneens. (Ach, wat zou dit forum ook zijn als we dezelfde mening zouden hebben he)
Naar mijn idee kunnen we de technologie meer vertrouwen dan de mensheid. Dat blijkt bijv wel weer uit de vliegramp van Germanwings vorige week. Ik zie in de zelfrijdende auto wel toekomst; de prognose is toch dat de verkeersveiligheid erop vooruit zal gaan. Maar ja , je hebt wel een punt wanneer je praat over strafmaatregelen en verantwoordelijkheid. De huidige regulering zal aangepast moeten worden, zodat er nog steeds individuen aansprakelijk zijn. Dat is het ding met nieuwe technologien he, dan moet het wiel opnieuw uitgevonden worden, ook op het gebied van regulering.

Ik denk dat we ook op moeten passen dat we niet met zijn allen afhankelijk worden van een producent/systeem. Ik weet bijv dat Google al lange tijd bezig is met de productie van een zelfrijdende auto, maar heb ook gehoord dat de meeste grote autofabrikanten inmiddels wel aan de slag zijn met de productie. Een ding is zeker: Hij komt er! Moest ook wel lachen toen er geruchten kwamen dat Apple aan een eigen auto zou werken. Apple heeft helemaal geen vergunning voor het rijden met zelfrijdende auto's. Het lijkt er wel op dat zij bezig zijn met het ontwikkelen van een systeem dat later geimplementeerd kan worden in auto's.

Op dit moment worden auto's ook al steeds meer technologie-gericht, ik denk niet dat we daar aan kunnen ontsnappen. Neem nu bijv de cloudcar. Dat is dus een auto die, zoals de naam al zegt, altijd verbonden is met de cloud (via je telefoon). Dus stel, je hebt hier bijvoorbeeld een cloud backup gemaakt, dan kun je al je media, al je communicatie, alle informatie over plaatsen etc. altijd overal aan. In het tijdperk van de zelfrijdende auto komt daar natuurlijk nog eens bij dat je niet meer op de weg hoeft te letten. The future is here! Volgens Minister Schulz van Haegen zijn alle auto's binnen 20 jaar zelfrijdend, maar persoonlijk denk ik dat het wel wat langer gaat duren. Niet vanwege de technologie, maar omdat de mens tijd nodig heeft om dit soort ideeën te accepteren.
hagenaars

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door hagenaars »

Inderdaad we wegen hier de argumenten van elkaar, daar is het forum voor opgericht en in stand gehouden. De gedachte is natuurlijk dat de zelfsturende auto mij niet zal kunnen aanrijden als ik de deur uitga. Ik weet zeker dat zulks niet mogelijk is, een machine kan altijd falen, het lijkt mij uitgesloten de ideale machine te produceren. De chauffeur zet de auto dan, dus bij haperen, aan de kant, dat zal de auto nooit zelf doen...Of wel?
Kunnen we de technologie meer vertrouwen dan een mens? Dat lijkt mij niet het punt, natuurlijk kunnen we dat, een thermometer geeft beter aan welke temperatuur iets heeft dan het menselijk gevoel.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, de auto rijdt zonder chauffeur van a naar b. Wie is aansprakelijk?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Ik woon aan een gracht, smalle stoep, weinig verkeer. Stel over enige tijd, men zegt al snel, er komt een auto om de hoek, ik let niet op en stap de straat op. De auto rijdt mij aan, ik ben gewond, maar leef nog. Er stapt geen bestuurder uit, want die ligt dronken achterover. Zijn zelfsturende auto reed mij aan. Ik stel de eigenaar, de ladderzatte niet sturende man aansprakelijk. De politie kan niets voor mij doen etc.etc.
Dit horrorscenario wordt, hoop ik geen werkelijkheid.
Ik heb een medestander met gezag, namelijk Bill Gurley, die in het FD. van vorige week betoogde dat het er naar zijn mening niet, nooit van zal komen, die zelfsturende auto. F.D. 17 maart Technologie.
De vrije wil is, zegt men een droombeeld, ik meen beter te weten en ben voor (sterk voor) het bestaan van strafmaatregelen en dus persoonlijke verantwoordelijkheid. Een auto dient bestuurd. Een paard op hol, is een ramp. En dat moet maar zo blijven...Ik ben benieuwd hoe de. uw reacties zijn.
In uw voorbeeld meen ik, dat u de fout maakte. U lette niet op. En vooral in een stad en ook nog eens langs de gracht met een smal trottoir weet en wist u dat u aangereden kan worden wanneer u niet oplet. Evenzo kan u niet oplettend de gracht inlopen en is uw ipad en de rest naar de bliksem door het grachtenwater. Wie dan aansprakelijk stellen? Het is ontegenzeggelijk waar dat het er voor de voetgangers en fietsers niet veiliger op zou worden bij zelfsturende voertuigen langs je huis en door je stad. Hier zal een groter beroep gedaan moeten worden op je eigen verantwoordelijkheid, die toch iedereen in het verkeer heeft?
Die zelfsturende voertuigen zullen minstens duidelijk hoorbaar gemaakt moeten worden. Ik rijd een gedeeltelijk motorgeruisloze auto. Dat veroorzaakt vaak in de zomer op dijkjes waar fietsers babbelend met elkaar doortrappen buitengewone schrikreacties voor beide bestuurders. Ik schrik mij rot wanneer zij blijken geen idee te hebben dat ik hen wil passeren en zij plotseling voor mijn neus besluiten maar even de hele rijbaan in beslag te nemen door naar links te sturen. Vervolgens schrok de fietser zich ook wezenloos omdat hij/zij mij niet had horen aankomen. Daarom dan maar alle geruisloze voertuigen afschaffen? Lijkt mij toch geen goed idee. Ik anticipeer in mijn specifieke geval voortaan door in zulke aankomende gevallen even een heel kort claxonsignaal te geven. Resultaat is dat de fietser die het meest gevaar loopt omkijkt en mij ziet aankomen.
Ik wed dat die zelfrijdende voertuigen die ooit in ons verkeer worden toegelaten maximaal elektronisch veilig zullen zijn, alleen zullen zij niet de verantwoordelijkheid van de voetgangers en fietsers helemaal kunnen overnemen.
Natuurlijk is in uw situatie de eigenaar van dat voertuig MEDE aansprakelijk voor het aanrijden van u want ik veronderstel dat de bestuurder "bd" toch in de stad zal moeten kunnen ingrijpen in een noodgeval. Ladder zat achter die verantwoordelijkheid lijkt mij ook reden genoeg om volledig verantwoordelijk te zijn. Kwestie van geval tot geval bekijken wanneer het zover zou komen. Maar dat zelfrijdende voertuig gaat wel zeker in ons dagelijkse leven een rol spelen. Denk ik.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De vrije wil is, zegt men een droombeeld, ik meen beter te weten en ben voor (sterk voor) het bestaan van strafmaatregelen en dus persoonlijke verantwoordelijkheid.
De vrije wil is inderdaad een illusie want berust op het bewustzijn dat op zijn beurt wordt aangestuurd door het onbewuste. Maar wèl een illusie die alle mensen gemeen hebben. Binnen deze inter-subjectieve werkelijkheidsbeleving is er uiteraard wel degelijk sprake van persoonlijke verantwoordelijkheid.
hagenaars

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door hagenaars »

Het blijft een van de meest intrigerende kwesties uit de filosofie. Maar is het wel een kwestie? Dat lijkt de kwestie hier. Als iets niet bestaat, want bewustzijn aangestuurd door het onbewuste zou er dan wel verantwoordelijkheid bestaan? Berust het humanisme op een illusie? http://www.woorden.org/woord/humanisme
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 15 jul 2015, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door hagenaars »

Kardinaal Pölätüo gaf de vragensteller een draai om zijn oren, want vragen stellen die niet beantwoordhaar zijn, is niet toegestaan. Mijn grootvader, zeer katholiek: Waar was god toen hij er nog niet was? In een wilgenbos. Hij sneed een wilgentak om iemand die een onmogelijke vraag stelt een pak ransel te geven.

http://www.amazon.com/Stefan-Themerson- ... B00SB4WCKI
http://en.wikipedia.org/wiki/Stefan_Themerson
hagenaars

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door hagenaars »

@Degens, en sorry voor de late reactie. Het aanrijden van niet oplettende voetgangers is gelukkig niet toegestaan. De bedoeling is dat iedereen oplet. 2.Mijn buurman heeft ook een elektrische auto, je hoort hem niet. Gevaarlijk, zoals u zegt. Een rinkelende bel, misschien? Ik rijdt fiets en bel altijd even bij passeren. 3.Ach ja, als het uitgevonden en gemaakt is, dan zal het er ook wel komen. Denk aan de atoombom, maar het gebruik is gelukkig niet toegestaan.Een grote stad vol zelfrijzende automobielen, een dystopie...
Abendlandes
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 jul 2015, 15:14

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door Abendlandes »

Ik hoop dat het een utopie is, ik begrijp ook niet waarom we dit zouden moeten willen? Ik ben gek op autorijden!
In de jaren tachtig werd ons een huishoudrobot beloofd, ze haden zelfs een model, weliswaar gemaakt van kachelpijpen, maar het gaat om het idee. Een robot die zou kunnen stofzuigen, strijken, ramen lappen etc etc. Laten ze dat ding ontwikkelen, dat zijn namelijk stuk voor stuk klussen waar ik stuk voor stuk een hekel aan heb! Dan bestuur ik zelf de auto wel...
hagenaars

Re: Rijden zonder bestuurder, een utopie

Bericht door hagenaars »

Van harte akkoord, het is een broodje aap verhaal die zelfreinigende robot´s. Maar de zelf zuigende stofafnemer is leverbaar en ook de grasmaaier die zelf werkzaam is. Wel prijzig.
Plaats reactie