Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

In hoeverre hebben we onze ontwikkeling naar wie we nu zijn laten knippen en scheren naar alle voorgehouden modellen van onze levensdirigenten?
Laatst gewijzigd door wilfred degens op wo 17 jun 2015, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Er is voldoende ruimte voor een eigen geluid op deze pagina´s. We zijn zeker geconditioneerd, maar ook vrij.

http://www.humanistischecanon.nl/existe ... _humanisme
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Er is voldoende ruimte voor een eigen geluid op deze pagina´s. We zijn zeker geconditioneerd, maar ook vrij.

http://www.humanistischecanon.nl/existe ... _humanisme
Ik deel uw en Sartre's optimisme hierin niet.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op wo 17 jun 2015, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door fred neerhoff »

Je bent toch 100% vrij om er 100% eerlijk uit te stappen? :lol:
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

Zolang we vrij kunnen en mogen denken, bijvoorbeeld slechts bedoeld op dit vrijdenkers forum, lijkt mij de vrij gekozen dood een onzinnig idee van vrijdenken en doen.
Zo'n morbide idee past wel bij bepaalde empatisch verstoorde lieden, te beginnen al hoe zij hier over vrijdenken denken.
Je mag wel vrijdenken zolang je hier je vrije gedachten maar niet vrijelijk met iedereen wilt delen?
De een zijn vrijheid is de ander weer zijn onvrijheid. Waar hebben we het dan nog over?

Ik ben een mongoloïde medemens met veel geestelijke en lichamelijke beperkingen. Waar vind ik dan mijn vrijheid zonder om wie ik ben suggestief, zogenaamd met mijn vrije wil de dood ingejaagd te worden?
Socratische ironie lokt de zogenaamde onoverwinnelijke narcist in al mijn geschreven zinnige onzin reacties zo simpel uit zijn ware ik schulp. Prachtig toch? :lol: :lol: :lol: :!:

Primordialiteit :!:
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Sartre, lees die man!, heeft overtuigend aangetoond waar de beperkingen liggen. We zijn vrij, maar betalen wel een hoge prijs voor die vrijheid. Sartre zelf ook, uiteraard. Kijk maar: Jean-Paul Charles Eymard Sartre (Parijs, 21 juni 1905 - aldaar, 15 april 1980) was een Frans filosoof en schrijver van romans en toneelstukken. Hij wordt beschouwd als de vader van het Franse existentialisme. Principieel stond Sartre altijd al politiek links, maar na de Tweede Wereldoorlog profileerde hij zich steeds actiever als een marxistisch geëngageerde intellectueel. Hij oefende invloed uit op de publieke opinie inzake politieke kwesties zoals de Eerste Indochinese Oorlog, de Koude Oorlog en de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog. In 1964 werd hem de Nobelprijs voor de Literatuur toegekend, maar hij weigerde die in ontvangst te nemen
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Ja, je moet iedere dag weer besluiten of je wilt leven, zo zei Camus het. Kijk maar: Camus beweerde dat de enige ware filosofische vraag die van zelfmoord was. Namelijk: zouden wij ons intensief bezig moeten houden met het leven of zouden wij ons eenvoudigweg moeten doden? Camus beargumenteerde dat historisch gezien de meeste mensen ofwel geloofd hebben dat het leven zonder betekenis is en concludeerden ten gunste van zelfmoord, of een soort kunstmatige betekenis zoals godsdienst gecreëerd hebben om hun leven te vullen. Camus beweert dat er ook een derde optie is: wij kunnen ons realiseren dat het leven zonder betekenis is en niettemin onszelf in leven houden. Mensen die voor deze derde optie kiezen zijn absurde helden.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

Mensen die voor deze derde optie kiezen zijn absurde helden.
Wat fijn dat ik mij nu ook een held mag noemen volgens Camus. ;)
Ik heb aardig wat van en over J.P. Sartre en Camus gelezen. Nam nooit mijn onzekerheid weg op mijn evenwichtskoord waarop ik mijn balans moet zien te vinden. Hoe vaak moet ik niet walgen van mezelf wanneer ik mij af en toe braaf voor de goede acceptatievrede conformeer naar het verwachtingspatroon van de groep waarin ik mij op dat moment beweeg? De priemende vraag welke ik mezelf dan stel is, wat is mij méér waard; de verwachte aanpassing ten koste van mijn zelfrespect óf mezelf blijven en hun afkeer voor lief nemen?
Met mijn topic wilde ik de lezers met die vraag confronteren. De vraag was, in hoeverre zijn wij bereid ons, ondanks onze diepste gevoelens van afkeer, altijd en overal ons aan te passen aan het groepstoneel? En wat is er dan volgens ieder van ons na dit altijd braaf gedaan te hebben nog over van dat oh zo leuke en geliefde kind, wie waarschijnlijk de meesten van ons ooit waren? Immers onschuld ontwapend! Waar blijft dan onze onschuld wanneer we onecht zijn? Want ieder "normaal" volwassen mens is nergens meer zichzelf zodat je nooit weet wat voor mens je voor je hebt.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op wo 17 jun 2015, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door hagenaars »

Je hebt dan vast kennis genomen van dit concept: http://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith_(existentialism)
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Is onze oorspronkelijkheid totaal geconditioneerd?

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef:Je hebt dan vast kennis genomen van dit concept: http://en.wikipedia.org/wiki/Bad_faith_(existentialism)
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik het niet altijd helemaal eens hoef te zijn met de grote Sartre?
Feitelijk ben ik het wel met hem in zijn grote lijnen eens, echter niet met zijn klemtonen hier en daar. Gemeten naar mijn eigen struggle for live. Want daarop heb ik mijn eigen filosofie gebaseerd, die alleen waarde heeft voor mijn eigen evenwicht tussen het mezelf blijven óf toneel te spelen omwille van de acceptatie van soms mensen waar ik 0,0 mee gemeen heb en zelfs ooit mee zou willen hebben.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op wo 17 jun 2015, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie