Iran versus Saoedi-Arabië

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door fred neerhoff »

Stelling: Het Westen zou olie uit Iran moeten opkopen in plaats van uit Saoedi-Arabië .

Eens / oneens?
hagenaars

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door hagenaars »

Waarom?

(Ik heb al eerder voorgesteld een afzonderlijk onderwerp "Internationale politiek" op dit forum te openen. Dat blijft een goed idee, al zeg ik het zelf.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Waarom?
Omdat het soennitische Saoedi-Arabië wahabitisch (zwart reactionair dus) georiënteerd is, terwijl het sjiitische Iran als niet-Arabisch volk traditioneel meer op het Westen gericht is. Gevolg: het verdiende Arabische olie-kapitaal zal ten diepste anti-Westers worden ingezet, terwijl de goed opgeleide Iraniërs veel dichter bij het Westen staan.
hagenaars

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door hagenaars »

Dat zou zeker een voordeel zijn, als het juist was, maar we weten dat de Iraanse invloed juist ook fataal kan zijn. Dan denk ik aan de situatie in Irak bv. Je hebt zeker gelijk dat er van uit Iran pro Westers wordt gedacht, maar dat geldt zeker niet voor de hoofdstroom van uit Teheran. Zie bv. http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs ... -1462024W/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door fred neerhoff »

M.i. wordt de Ayatollah-staat in afnemende mate gedragen door het volk. Slechts met behulp van grof geweld en een enorme geheime dienst kan zij haar macht in stand houden. Het overgrote deel van de nieuwe generatie wil vrijheid en niet langer gebukt gaan onder de sharia. Vooral jonge vrouwen - die overigens zeer goed, en zelfs beter dan mannen zijn opgeleid - hunkeren naar een meer liberale moraal. Uiteindelijk zal de bom barsten, hopelijk geleidelijk aan.
hagenaars

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door hagenaars »

Ik hoop dat je gelijk krijgt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door fred neerhoff »

Niet iedereen zal hetzelfde hopen. Maar wat is jouw visie op de relatie van het Westen met genoemde landen?
hagenaars

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door hagenaars »

Ik vind het moeilijk kiezen tussen Iran en Saoudi Arabië. De ontstaansgeschiedenis is ook zo verschillend. In elk geval is een olieboycot van een van beiden geen goed idee.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik vind het moeilijk kiezen tussen Iran en Saoudi Arabië.
M.i. is het niet zo moeilijk als het lijkt.

In tegenstelling tot Arabieren hebben de Perzen (= Iraniërs; anders dan Arabieren zijn Iraniërs van Indo-Europese afkomst) een rijke traditie die de klassiek Griekse beschaving naar de kroon steekt of zelfs overstijgt. En toen de pre-Islamistische Arabieren nog woestijn nomaden waren hadden de Perzen al het Zoroastrisme als staatsgodsdienst. (Zarathustra stichtte een dualistische godsdienst waarin het goede en het kwade een gelijkwaardige rol spelen). En ook nog voor de veroveringen door de Macedoniër Alexander de Grote heerste de Perzische koning Cyrus (met opvolgers als Darius en Xerxes) over een rijk dat in grootte vergelijkbaar is met het Romeinse rijk, maar dan enkele eeuwen eerder. Pas met de komst van de islam zou er van een Arabische rijk sprake zijn. Maar ondanks de inval van de islamitische Arabieren in Iran overleefde de Perzische taal, terwijl de meeste talen in de door de Arabieren veroverde gebieden verloren gingen. Dat zegt veel over de vitaliteit van de Iraanse beschaving.
hagenaars

Re: Iran versus Saoedi-Arabië

Bericht door hagenaars »

Er is geen twijfel aan, de Perzische cultuur is naast ouder ook veel steviger gebleken. Maar dat zijn nog geen reden om de olieboycot nu te verleggen naar Saudi Arabië. Wordt het niet eens tijd voor een staatsbezoek?
Plaats reactie