Migratie, de mythen

hagenaars

Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Prof.dr. Hein de Haas benoemd in de Faculty of Humanities and Sciences van de Universiteit Maastricht tot bijzonder hoogleraar ‘Migration and Development’ probeert al enkele jaren de vele onzin over dit gevoelige onderwerp te ontmaskeren.
Titel van zijn inauguratie rede: “Human Migration: Myths, Hysteria and Facts” http://www.youtube.com/watch?v=Z8x3HIh9Zpo

Hij ondergraaft met succes de onjuiste oordelen over dit politiek gevoelige onderwerp. Is het beleid succesvol? Nee, hoewel er veel geld is uitgegeven is de immigratiestroom niet gestopt. Ook niet na ruim twintig jaar maatregelen. In een artikel in mijn avondblad behandelt hij zelfs een periode van vijftig jaar mislukkingen, waarbij eerder meer dan minder migratie is ontstaan, migratie die veelal leidt tot permanente vestiging, maar wel als illegaal. De onjuiste gedachte is dat als de grenzen opengaan dat dan "iedereen" komt. De tweede mythe is dat migratie minder wordt als de welvaart in de landen van herkomst toeneemt. Schijn bedriegt, zegt De Haas. Als mensen aankomen in Lampedusa zien ze er verfomfaaid uit maar toch behoren zij tot een selecte groep. Zijn advies? Vijfentwintig jaar grenscontroles en visumplicht hebben weinig tot niets uitgehaald. Het huidige beleid is duur, ingewikkeld en betrekkelijk zinloos. Mensen zijn veel geld kwijt, het ontwikkeld een grote markt voor dure smokkel en veel mensen sterven in de Sahara en de Middellandse Zee. Interessante mening!

Bron: Mark Leijendekker Laat migratrie de vrije loop, NRC HandelsbladIn het nieuws pagina 8.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

De VVD fractie in de Kamer maakt het voor wie een beetje kijk heeft op de Afrikaanse werkelijkheid wel heel bont. Zij wil onze missie in Mali opsporingsbevoegdheid geven om op zoek te gaan en bestrijden van wat in de wandeling smokkelaars is gaan heten. Mensensmokkelaars. Gevaarlijk werk, lijkt mij, en zeker geen militaire taak. Je moet er niet aan denken dat deze gezonde Hollandse meisjes en jongens in Mali in stad en dorp op zoek gaan naar mensensmokkelaars...
Stel het je voor, huis aan huis recherchewerk in een vreemde omgeving, waar taal en gebruiken voor ons onbekend zijn.

Ik hoop maar dat de minister haar verstand er bij houdt...(De opstand laaide vanaf 2011 weer op, onder meer nadat zwaarbewapende Toearegs waren teruggekeerd uit Libië, waar zij tijdens de opstand hadden gevochten aan de kant van kolonel Moammar al-Qadhafi. Eind 2011 werkten zij mee aan de verzetsbeweging MNLA Mouvement National pour la Liberation de l'Azawad die strijdt voor onafhankelijkheid van Azawad, een groot woestijngebied in het noorden en westen van Mali. In januari 2012 was er sprake van drie gevechtsfronten en hadden de rebellen aanzienlijke successen geboekt.[6] Duizenden inwoners sloegen op de vlucht voor de gevechten en tientallen mensen werden gedood. Amnesty International spreekt van een humanitaire crisis. Er is ook sprake van terreur door een Noord-Afrikaanse tak van Al Qaida)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: De onjuiste gedachte is dat als de grenzen opengaan dat dan "iedereen" komt. De tweede mythe is dat migratie minder wordt als de welvaart in de landen van herkomst toeneemt. Schijn bedriegt, zegt De Haas.
Je moet natuurlijk niet alles kritiekloos geloven wat socio’s als feiten presenteren. Vooral niet bij zo’n ideologisch geladen onderwerp als migratie. En al helemaal niet omdat De Haas publiceert vanuit een katholieke identiteit (de Universiteit van Maastricht). Is het immers niet zo dat katholieken barmhartigheid (vooral ook jegens migranten) als leerstuk koesteren? Zie http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 50&dos=426 en http://www.inlia.nl/news/show/paus-fran ... -migranten
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Wat een onzin argument nou toch weer. De man publiceert al jaren vanuit verschillende universiteiten. Het z.g. katholieke karakter van Maastricht heeft niets te maken met zijn stellingen. Je verzint maar wat, ga liever even in op wat hij vaststelt. Dan doe je tenminste iets nuttigs.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De man publiceert al jaren vanuit verschillende universiteiten.
Klopt. Te beginnen met zijn promotie bij de Katholieke Universiteit Nijmegen, op dit forum wel eens toepasselijk de Rattebout Universiteit genoemd, http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... ebout#p889
hagenaars schreef:Het z.g. katholieke karakter van Maastricht heeft niets te maken met zijn stellingen.
Oh nee? Hoe weet jij dat zo zeker? 1. Je weet toch wel dat Maastricht een katholieke identiteit heeft? 2. En je weet toch ook wel dat sociologie geen echte wetenschap is? Dat wat socio’s als onomstotelijke feiten presenteren vaak zo zacht is als boter?
hagenaars schreef:Je verzint maar wat
Klopt, kennelijk ben ik niet zo’n volgzaam type zoals jij jezelf presenteert. Ik vermoed namelijk dat jouw Hein de Haas een verborgen ideologische agenda heeft. De Haas is namelijk dermate opvallend partijdig jegens bijvoorbeeld Geert Wilders dat je wel een dik bord voor je kop moet hebben om daar geen rekening mee te willen houden. Zie ook mijn ontmaskering van Peter Derkx, wiens humanistische geloof hem uitdrukkelijk parten speelde bij zijn zogenaamde objectiviteit als sociologisch onderzoeker, zie http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... t=40#p5855 Enige scepsis jegens jouw De Haas is dus zeker op z’n plaats, vooral ook omdat de zogenaamde mythes van De Haas alternatieve stellingnames toelaten.
hagenaars schreef:ga liever even in op wat hij vaststelt.
Hij stelt niets vast, hij suggereert dat slechts. Neem nu zijn redenering bij de ontkrachting van de zogenaamde mythe van de massa-emigratie.

Volgens De Haas draait alles om de mythe van het migratie saldo. Voor De Haas is die mythe ontkracht indien het migratie saldo nul blijkt te zijn. Zelfs als een werkende Nederlandse ingenieur naar Amerika emigreert en daar een migrerende boerka draagster uit Marokko voor in de plaats komt. Niks aan het handje dus, volgens De Haas, het migratie saldo bij deze uitwisseling is immers nul, nul. Ook niet indien 10 tweede generatie islamitische Nederlanders van Turkse afkomst zich tot de orthodoxie bekeren. Steeds blijft het migratie saldo nul, nul. Maar intussen zijn er in Nederland wèl 11 potentieel werkloze orthodoxe islamieten bij gekomen en is één werkende ingenieur naar het buitenland verdwenen!

Nog steeds niks aan de hand dus volgens deze zichzelf als oh zo objectief presenterende onderzoeker De Haas. En jij gelooft zo'n persoon op z’n woord?
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Ik geloof niemand op zijn woord, het gaat om feiten, als de vertrekkende ingenieur het elders naar zijn zin heeft en de boerkadragende dame bij ons, dan is er geen migratieoverschot. Je slaat, bewust vermoed ik, zijn jarenlange werkzaamheid in Oxford over. (Jouw dolgedraaide degeneratie van de Universiteit in Nijmegen is beneden je niveau. Er is niets mis met een promotie in die stad. En dat weet je best.) Als je zijn argumenten zou willen ondergraven dan sta ik daar voor open, maar de verwijzing naar een katholiek karakter van Maastricht en het onwetenschappelijk karakter van de sociologie neem ik beide niet serieus. Waarom zou de Haas niet kritisch zijn op Geert Wilders, hij is echt niet de enige hoor en er is natuurlijk kritiek op die politicus mogelijk. En gewenst, als we elkaar gaan zitten toejuichen dan schiet het niet op...Ik zou nu graag die verborgen agenda van de Haas willen horen en zien, Ik wacht af.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik zou nu graag die verborgen agenda van de Haas willen horen en zien, Ik wacht af.
Haha, vraag het hem zelf.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Jij uit beschuldigingen maar kan ze niet waarmaken. Een beetje sneu.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Als jij het een beschuldiging noemt als ik beargumenteerd twijfel aan de objectiviteit van De Haas dan zegt dat veel over de mate van jouw onkritische volgzaamheid Hagenaars.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Was dat maar waar, Neerhoff, dan kwam jij er gemakkelijk af. Links en rechts beschuldigingen uiten en geen bewijzen leveren. Maar zo gaat het niet, mannetje, want wie stelt bewijst Je kunt dus niet volstaan met flauwekul over de doorjou geponeerde identiteit van een universiteit. Nee, je zult ook in dit geval de inhoud van de lezing moeten bestrijden en anders je kop houden.
Plaats reactie