de verloedering van het onderwijs

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

Stelling: Naast een algemene gezagscrisis is de financiering naar kwantiteit in plaats van naar kwaliteit de belangrijkste oorzaak van de almaar toenemende verloedering van het onderwijs.

Eens/oneens?
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Ja, wie alleen maar de hoeveelheid studenten of leerlingen telt en niet de kwaliteit in brede zin, die raakt achterop, zijn instelling wordt een fabriek. Maar welke instelling doet dat?
Trouwens welke gezagscrisis heb je op het oog?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door David Bakker »

Dit citaat komt van een ander onderwerp (http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... t=10#p4457) maar past hier:
fred neerhoff schreef: Onjuist. Tegenwoordig besteed een universitair wiskundige 1/3 tot 2/3 van zijn tijd aan het schrijven van project voorstellen aan instellingen, bedrijven en fondsen om zijn onderzoek gefinancierd te krijgen. De overheid laat het al jaren afweten.
Geldt dit ook voor promotie-onderzoek? Ik hoorde van een universitair medewerker dat een universiteit voor elke promotie € 90.000 toucheert. Maakt het niet uit om wat voor studierichting het gaat?

Je schijnt ook te kunnen promoveren op een paar recente artikelen over een samenhangend onderwerp of een proefschriftje van 150 bladzijden. Ik heb echt het idee dat ik heel makkelijk kan promoveren als ik dat zou willen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Geldt dit ook voor promotie-onderzoek?
Klopt.
David Bakker schreef:Je schijnt ook te kunnen promoveren op een paar recente artikelen over een samenhangend onderwerp of een proefschriftje van 150 bladzijden.

Het gaat om de oorspronkelijkheid en de relevantie van het onderzoek. Oorspronkelijkheid binnen een bepaalde onderzoekstraditie en binnen internationale context wel te verstaan. Daarbij dient bedacht te worden dat de internationale concurrentie in de bèta richting moordend is. Bovendien dient kwaliteit het altijd te winnen van kwantiteit.

Ik heb meegemaakt dat een proefschrift dat gebaseerd was op een jarenlang lopend Nederlands onderzoek op het laatste moment werd afgekeurd omdat er een artikel in een tijdschrift was verschenen waarin het kernidee van het Nederlandse onderzoek al was op geworpen door een Japanse student.
David Bakker schreef: Ik heb echt het idee dat ik heel makkelijk kan promoveren als ik dat zou willen.
Zoek een geschikte promotor en doe een gooi, wat let je?
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Jan Siebelink schreef onlangs een vermakelijk boek over een mislukte promotie. De blauwe nacht (2014)
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Geldt dit ook voor promotie-onderzoek?
Klopt.
David Bakker schreef:Je schijnt ook te kunnen promoveren op een paar recente artikelen over een samenhangend onderwerp of een proefschriftje van 150 bladzijden.

Het gaat om de oorspronkelijkheid en de relevantie van het onderzoek. Oorspronkelijkheid binnen een bepaalde onderzoekstraditie en binnen internationale context wel te verstaan. Daarbij dient bedacht te worden dat de internationale concurrentie in de bèta richting moordend is. Bovendien dient kwaliteit het altijd te winnen van kwantiteit.

Ik heb meegemaakt dat een proefschrift dat gebaseerd was op een jarenlang lopend Nederlands onderzoek op het laatste moment werd afgekeurd omdat er een artikel in een tijdschrift was verschenen waarin het kernidee van het Nederlandse onderzoek al was op geworpen door een Japanse student.
Toch nog wat vragen en opmerkingen:

Stel je hebt een scheikundeleraar die in zijn vrije tijd wil promoveren en € 50.000 nodig heeft voor zijn promotie-onderzoek en je hebt een jurist werkzaam bij een advocatenkantoor die in zijn vrije tijd wil promoveren op een onderwerp dat alleen binnen de grenzen van Nederland interessant is en daarvoor weinig kosten maakt. Dan moet die scheikundeleraar zelf € 50.000 bij elkaar schrapen? En er worden aan de scheikundepromotie veel hogere eisen gesteld omdat zijn onderzoek de internationale toets der kritiek moet kunnen doorstaan, toch? De jurist heeft het makkelijker omdat hij niet te maken heeft met een internationaal speelveld. Bovendien heeft de universiteit er geen belang bij om het de jurist al te moeilijk te maken omdat de universiteit € 90.000 krijgt bij het slagen van de promotie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Stel je hebt een scheikundeleraar die in zijn vrije tijd wil promoveren en € 50.000 nodig heeft voor zijn promotie-onderzoek en je hebt een jurist werkzaam bij een advocatenkantoor die in zijn vrije tijd wil promoveren op een onderwerp dat alleen binnen de grenzen van Nederland interessant is en daarvoor weinig kosten maakt. Dan moet die scheikundeleraar zelf € 50.000 bij elkaar schrapen?
Op zichzelf hoeft een promotie voor de promovendus niet veel te kosten. Alleen de kosten voor het proefschrift plus een door de universiteit verplicht aantal exemplaren komen voor zijn rekening. De universiteit strijkt de subsidie op.

Omgekeerd: indien een wetenschapper in een gerenommeerd vaktijdschrift wil publiceren dient hij, of de instelling waarbij hij in dienst is daarvoor per pagina te betalen!

Trouwens het komt niet veel voor dat een leraar op een middelbare school promoveert. Daarvoor staat hij te veel buiten het reguliere wetenschapsbedrijf: actieve bijdragen leveren aan internationale conferenties plus publiceren in internationale vaktijdschriften. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Het komt zelfs sporadisch voor dat iemand zonder enige formele universitaire opleiding promoveert.

Ik zie niet zo gauw waarvoor een promovendus 50.000 Euro nodig zou hebben om te promoveren.
David Bakker schreef: En er worden aan de scheikundepromotie veel hogere eisen gesteld omdat zijn onderzoek de internationale toets der kritiek moet kunnen doorstaan, toch? De jurist heeft het makkelijker omdat hij niet te maken heeft met een internationaal speelveld. Bovendien heeft de universiteit er geen belang bij om het de jurist al te moeilijk te maken omdat de universiteit € 90.000 krijgt bij het slagen van de promotie.
Klopt.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Op zichzelf hoeft een promotie voor de promovendus niet veel te kosten. Alleen de kosten voor het proefschrift plus een door de universiteit verplicht aantal exemplaren komen voor zijn rekening. De universiteit strijkt de subsidie op.
Hierboven schrijf je dat een wiskundige de helft van zijn tijd bezig is met het rondkrijgen van de financiering. Dat lijkt een tegenstrijdigheid.
fred neerhoff schreef: Omgekeerd: indien een wetenschapper in een gerenommeerd vaktijdschrift wil publiceren dient hij, of de instelling waarbij hij in dienst is daarvoor per pagina te betalen!
Wordt de onderzoeksresultaten van een promotie-onderzoek (beta-studies) altijd in een dergelijk tijdschrift gepubliceerd? Zo ja, dan neem ik aan nadat de promotie formeel rond is.
fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef: En er worden aan de scheikundepromotie veel hogere eisen gesteld omdat zijn onderzoek de internationale toets der kritiek moet kunnen doorstaan, toch? De jurist heeft het makkelijker omdat hij niet te maken heeft met een internationaal speelveld. Bovendien heeft de universiteit er geen belang bij om het de jurist al te moeilijk te maken omdat de universiteit € 90.000 krijgt bij het slagen van de promotie.
Klopt.
Betekent dit niet dat er een enorm verschil is tussen het wetenschappelijke niveau van betastudies en niet-bètastudies? En zou je kunnen stellen dat de financieringssystematiek bij de niet-bètastudies tot corruptie leidt?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Hierboven schrijf je dat een wiskundige de helft van zijn tijd bezig is met het rondkrijgen van de financiering. Dat lijkt een tegenstrijdigheid.
Klopt: hij moet de financiering van zijn personeel (vaak assistenten in opleiding) plus apparatuur, werkruimte, enz. rond zien te krijgen.
David Bakker schreef:Wordt de onderzoeksresultaten van een promotie-onderzoek (beta-studies) altijd in een dergelijk tijdschrift gepubliceerd?

Dat wordt inderdaad steeds gebruikelijker ja.
David Bakker schreef:Zo ja, dan neem ik aan nadat de promotie formeel rond is.
Nee, want de promotiecommissie beslist uiteindelijk of het proefschrift voldoet aan de standaarden voor mondelinge verdediging door de promovendus.
David Bakker schreef:Betekent dit niet dat er een enorm verschil is tussen het wetenschappelijke niveau van betastudies en niet-bètastudies?
Dat ben ik inderdaad van mening ja, ofschoon ik ook nogal wat bèta promoties heb gezien waarvan het niveau m.i. te laag was. Reden: vaak hebben de beoordelaars van vaktijdschriften te weinig tijd om een artikel grondig te bestuderen (alles gebeurt gratis en voor niets!), zodat er nogal eens wat door de mazen van het net slipt.
David Bakker schreef:En zou je kunnen stellen dat de financieringssystematiek bij de niet-bètastudies tot corruptie leidt?
Klopt. Zie de enorme uitwassen van universitaire pretstudies. Hoe meer geslaagden hoe meer geld de universiteit van de Staat toucheert. En wie gaat er nu nog een moeilijke studie doen als het ook makkelijk kan? Tja, het kan bijna niet cynischer.
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

" En wie gaat er nu nog een moeilijke studie doen als het ook makkelijk kan? Tja, het kan bijna niet cynischer."
Ik heb in mijn omgeving nogal wat gepromoveerden*), geen van die mensen dacht zoals hier wordt weer gegeven. Het lijkt mij dikke onzin. Iemand is geïnteresseerd ergens in, maakt studie van die zaak en schrijft een boek of een serie artikelen...Makkelijk of moeilijk, nee dat motiveert die types niet. Het cynisme is misplaatst, lijkt mij.

*) Ter vermijding van misverstand, in allerlei vakken en studierichtingen. (Wiskunde, psychologie, sociologie, economie, natuurkunde, rechten, etc, etc.)
Plaats reactie