Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekraïne

hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Hier lopen helaas twee, drie dingen door elkaar (En dat niet voor de eerste keer, foei Bakker!) Er zijn twee onderzoeken een strafrechtelijk en een van de http://www.onderzoeksraad.nl/ Beide zijn volkomen autonoom werkende organen. De afspraak met Oekraïne is een andere zaak en de stroeve rol van de A.I.V.D ook. Wat is het geval? Als een vliegtuig naar beneden lazert, dan is het de taak van het land waar dat gebeurt om een onderzoek te doen. Afgesproken is dat in dit bijzondere geval het onderzoek door de Nederlandse instantie geschiedt, omdat er zoveel Nederlandse slachtoffers zijn en omdat Oekraïne ook nog wat anders aan z´n kont heeft hangen. Oekraïne ging dus graag akkoord met het Nederlandse aanbod maar hield het recht het rapport voor publicatie in te zien. De onderzoeken zijn dus veilig voor politiek ingrijpen, maar Oekraïne houdt zijn recht op inzage.
(Mocht er nu een veto komen omdat Oekraïne zaken geheim wil houden dan hebben we een groot probleem, want dan verschijnt er geen rapport en vraagt natuurlijk iedereen aan de Nederlandse regering hoe dat zit. Ik denk dus dat zulks niet zal gebeuren...)

De A-I-V-D- is weer een ander geval, dergelijke diensten houden graag alles geheim om hun medewerkers niet in gevaar te brengen en hun methode niet prijs te geven.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door David Bakker »

Ik heb het toch duidelijk over het strafrechtelijk onderzoek. Daar lopen ook afspraken met Kiev (het OM daar). AIVD of niet. De waarheidsvinding staat sowieso onder druk, vanwege de afspraken met Kiev en vanwege de geopolitieke belangen. Dat is mijn punt.

Voor wat betreft het werk van de onderzoeksraad. Kijk naar het Russische journaal: http://joostniemoller.nl/2015/03/russis ... ing-video/
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Stel, er komt uit het strafrechtelijk onderzoek verdenking of bewijzen jegens Kiev. En de dader (Kiev) wil dat bewijs, die aanwijzingen niet vrijgeven. Wat dan? Geen waarheidsvinding? De doofpot? Dat lijkt mij toch hoogst onwaarschijnlijk, hoor. Ik geloof dat een Nederlands O.M. dan gaat rapporteren...De Kamer gaat op z´n strot staan etc. etc.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door fred neerhoff »

Een andere, en tevens veel waarschijnlijker mogelijkheid is natuurlijk dat Kiev informatie achter houdt die tegen hen pleit.
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Ja, dat zou zeker kunnen, je kan immers niets uitsluiten, maar denk je niet dat zulks door de strafrechtelijk getrainde Officieren van Justitie, op zoek naar daders, direct opgemerkt zou worden? En zou in Kiev als het werkelijk relevante bewijzen of aanwijzingen voor betrokkenheid en schuld bij de vliegramp betrof, dat geheim gehouden kunnen worden?
Het zou de Russische betrokkenheid vrijpleiten en Oekraïne tot de schuldige aan de ramp aanwijzen. en onder de pet blijven. Neemt een Nederlandse en Maleisische officier van justitie dat risico? Ik denk het niet...(Kijk bv. naar wat Fred Teeven nu overkomt.)

Alles ligt op straat, want de Westerse media functioneren, ook inzake berichtgeving Oekraïne...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door fred neerhoff »

Het gaat hier over technisch complexe zaken. In deze kwestie is niets zwart/wit. Dus ja, m.i. zou Kiev zeker relevant bewijs materiaal onder de pet kunnen houden.
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Hier verschillen we echt van mening, ik kan daar goed mee leven. Ik geloof *) niet dat de Onderzoeksraad echt relevante zaken over de gang van zaken onder de pet houdt. En dat geldt in sterke mate uiteraard ook voor het O.M. We zullen de resultaten zien.

*) Ik bedoel dus niet dat ik politiek naïef ben en ik geloof niets, (Blinde Mauppie, eerst zien dan geloven.)
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Je kunt natuurlijk de stelling verdedigen dat NRC Handelsblad een Westers medium is en daarom een onjuist beeld van de Russische berichtgeving ophangt. Je kunt daarbinnen Laura Starink ontmaskeren als een slechte, want Westerse journaliste ( http://www.athenaeum.nl/leesfragment/la ... se-wortels ) Je kunt verder haar boekbespreking ontmaskeren als manipulatie, natuurlijk dat kan. Dan moet je dit stukje maar opzij leggen en niet verder lezen, want je zult je ergeren.
Blijf je toch bij deze korte bespreking van een bespreking, dan raad ik je aan haar bespreking van Peter Pomerantsev: " Niets is waar en alles is mogelijk. Het surrealistische hart van het nieuwe Rusland." in de slijpsteen van de geest (NRC Handelsblad zaterdag 15 maart op pagina 32) even in te kijken. Laure Starink geeft het boek een vijf sterren beoordeling en geeft in haar artikel in kort bestek haar beeld van de Russische media weer.
Godfather is watching you is de kop. Kremlin propaganda. Hoe kan het dat de Russen zo gemakkelijk te manipuleren zijn? Dat is. stelt Laura Starink, omdat Poetin een tovenaarsleerling is die denkt de opgekropte agressie van een eeuw terreur in Rusland te kunnen bespelen. Het behandelt de verziekte en corrupte berichtgeving in Rusland. En hoe Poetin daar de vruchten van hoopt te plukken. Het slot: " Maar ze schieten allemaal met scherp en het bloed is o zo echt. Intussen laat de president zich met leren jack en zonnebril in het gestolen Sebastopol fotograferen met zijn favoriete motorclub De Nachtwolven, ' vijfduizend Beowolf-achtige baardmannen in leer op Harleys'. ' We hebben nog maar een paar jaar om de ziel van het Heilige Rusland te redden ' , zegt een van de leiders tegen Pomerantsev. Poetin is de Godfather van Rusland...'
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door David Bakker »

Is onze staats-TV nou zoveel beter dan de Russische staats-TV: http://joostniemoller.nl/2015/04/nos-be ... #more-5340 ?
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Die Niemöller is niet op de hoogte, er is een groot verschil tussen neerhalen op zes kilometer en boven de tien, waar de meeste burgerluchtvaart gebruik van maakt. Bovendien, het is algemeen bekend dat de Staat der Nederlanden geen enkele bemoeienis heeft met de inhoud van de berichten. Spoken zien, is een hele kunst...
Plaats reactie