De Eerste Kamer.

hagenaars

De Eerste Kamer.

Bericht door hagenaars »

In NRC Handelsblad een ingezonden brief van Dr.Ton Mulder. Hij komt een heel eind met zijn redenering. Het is, vindt hij, onzin te zoeken naar permanente steun in de Eerste Kamer, want de statenverkiezing vindt altijd tussentijds plaats en dus is er altijd kans op een minderheidspositie in 'de kamer van reflectie'. Dus zou er in theorie altijd kans zijn op tussentijdse verkiezing nu het electoraat zo wispelturig is geworden.
Ik denk dat hij gelijk heeft.
Maar er is meer, veel meer. Een regering is, wil zij stabiel zijn, niet alleen afhankelijk van steun in de kamer(s) door een meerderheid, maar zij moet vooral ook intern stabiel zijn. En dat is (mede door de genoemde wispelturigheid) nu niet het geval. Een regering moet, wil zij lang stand houden en dat wordt denk ik met die stabiliteit bedoeld, een lange termijn visie hebben en die ontbreekt. De PvdA wil bv. de verzorgingsstaat behouden en zelfs uitbreiden. De VVD wil dat niet en de verzorgingsstaat sterk beperken en vooral daardoor een overschot op de begroting krijgen. Zo is dus de verwarring en instabiliteit geboren. Als de PvdA dit najaar weer intensief met haar gemeentelijke achterban gaat spreken, kieslijsten maken, budget regelen, partijprogramma´s schrijven, dan blijkt alras dat er iets anders uitkomt dan de huidige regering zegt te willen.
Dat geeft spanning, nog voor de statenverkiezing, zodat nog maar afgewacht moet worden of deze Rutte 2 de nieuwe Eerste Kamer haalt...

Ik hoop het niet, want een stabiele regering dat lijkt mij wel wat. :D


Bron: NRC Handelslblad vrijdag 8 maart, pagina 18 Opinie. Onzin over de senaat.
hagenaars

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door hagenaars »

Het wordt lekker spannend in de Nederlandse politiek. Het CDA is weggevaagd, Nu nog 13 zetels in de Tweede Kamer en in de peiling 14. Het Christendom in de politiek komt -lijkt mij- ook niet meer terug. Hooguit kan Brinkman in de senaat een beetje stampij maken. Nederland is behoorlijk seculier geworden, we herinneren ons nog wel dat het CDA en daarvoor de vier christelijke partijen ons land in christelijk zin bestuurden. Met ruime meerderheden. Dat is voor bij. Voorgoed voorbij.
Er zijn nu vier seculiere partijen aan de macht, de PvdA en de VVD, die samen een regeerbare meerderheid hebben, maar niet is de senaat. In de senaat is D66 en de SP nodig om tot een werkbare meerderheid te komen. In de Tweede Kamer speelde de PVV met 15 zetels een flink partijtje mee, maar door onhandig optreden van Geert Wilders en Mark Rutte is die weg na het vorige kabinet afgesloten. Al heeft Wilders met zijn PVV inmiddels weer 28 zetels in de peiling...
Verkiezingen zijn dus -lijkt mij- niet aan de orde, want voor bijna alle partijen die er toe doen, onwenselijk. Al weet je het nooit, een klein ongelukje in de eigen coalitie veroorzaakt vaak een regeringscrisis. Spannende tijden in een seculier land.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door David Bakker »

De stemming deze week over de zorgwet in de Eerste Kamer laat weer eens zien dat de Senaat moet worden afgeschaft omdat het de democratie verstoort in dit land.
hagenaars

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door hagenaars »

De Eerste Kamer heeft de taak de wetten op hun uitvoerbaarheid, consistentie en kwaliteit in het algemeen te toetsen. Is dat nuttig? Ik denk het wel,. Vergeleken met de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer of Senaat minder rechten en bevoegdheden. Haar voornaamste bezigheden liggen elders; slechts één dag in de week (op dinsdag) komen de leden van de Eerste Kamer bijeen om de wetsontwerpen die al door de Tweede Kamer zijn aangenomen nog eens te bespreken. Ze letten daarbij vooral op de technische kanten van het voorstel: de deugdelijkheid van de wet en de samenhang met andere wetten.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Is dat nuttig? Ik denk het wel
Ik denk het niet. Ambtelijke controle zou afdoende moeten zijn.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:De Eerste Kamer heeft de taak de wetten op hun uitvoerbaarheid, consistentie en kwaliteit in het algemeen te toetsen. Is dat nuttig? Ik denk het wel,. Vergeleken met de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer of Senaat minder rechten en bevoegdheden. Haar voornaamste bezigheden liggen elders; slechts één dag in de week (op dinsdag) komen de leden van de Eerste Kamer bijeen om de wetsontwerpen die al door de Tweede Kamer zijn aangenomen nog eens te bespreken. Ze letten daarbij vooral op de technische kanten van het voorstel: de deugdelijkheid van de wet en de samenhang met andere wetten.
Volgens mij is er nog nooit een vrijdenker geweest die zo hartstochtelijk de status quo heeft verdedigd.

Je argumenten zijn onzin. Voordat een wet naar de Eerste Kamer gaat is er al uitvoerig naar gekeken. Een ministerie bereidt een wet uitvoerig voor en legt daarbij concepten ter inspraak voor aan het "veld". Vervolgens gaat het naar de Raad van State en dan naar de Tweede Kamer. Het is dus nergens voor nodig dat een Eerste Kamer er ook nog eens naar gaat kijken. Het is natuurlijk niet zo dat alle wetten die de Tweede Kamer goed zijn. Maar het is zo dat de Eerste Kamer voortdurend wetten aanneemt die slecht uitvoerbaar, inconsistent en slecht van kwaliteit zijn. Dus in dat opzicht heeft ze weinig toegevoegde waarde.

Er wordt in de Eerste Kamer politiek bedreven door lobbyisten met een twijfelachtig democratisch mandaat.
hagenaars

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door hagenaars »

Een discussie over de Eerste Kamer! Tiens, tiens...Die discussie is zo oud als de Kamer zelf. Ik verdedig de staus quo waar nodig. Niet alle veranderingen zijn immers verbeteringen...Er komt daarbij geen hartstocht kijken. Uiteraard weet ik dat de wetten een lange voorgeschiedenis hebben. Ik ken alle advies en overleg punten, toch ken ik een paar wetten die daar in de Eerste Kamer zijn geneuveld en daar hebben we voordeel van.
Er is helemaal niets mis met het mandaat van die Kamer.
OsamaBasam
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 06:20

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door OsamaBasam »

tussentijdse verkiezing nu het electoraat zo wispelturig is geworden.
sbo mobile
hagenaars

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door hagenaars »

U weet wat dat betekent? De Eerste Kamer wordt samengesteld na provinciale verkiezingen. Dan moeten de provincies dus nieuwe verkiezingen houden...De Grondwet moet aangepast. Trek er maar gerust een jaar of tien voor uit. Is dat verstandig?
Laatst gewijzigd door hagenaars op zo 01 nov 2015, 05:01, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: De Eerste Kamer.

Bericht door hagenaars »

Ter zijde: is het electoraat wispelturig? Kun je dat zeggen? De Kamer heeft nu een groot aantal eenmansfracties, personen die nooit verkozen zijn. maar ruzie kregen met hun wel gekozen fractieleiding...
Laatst gewijzigd door hagenaars op zo 01 nov 2015, 05:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie