Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

hagenaars

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door hagenaars »

Émile Durkheim heeft voor de eerste wereldoorlog al eens uitgelegd dat het onderwijs de maatschappij, de verhoudingen, niet direct beinvloedt, de maatschappij wel het onderwijs. http://en.wikipedia.org/wiki/Durkheim
Maar omdat we democraten zijn, hebben we honderd jaar later wel behoorlijk wat invloed op het onderwijs, een klachtregeling, een gesprek met de leiding, idem met de inspectie, dat zijn de middelen om een ongewenste situatie op een school te beinvloeden. Volhouden, want kankeren helpt niets.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door fred neerhoff »

Emile Durkheim heeft helemaal NIETS gezegd over de huidige misstanden in het onderwijs. Zijn idee dat onderwijs systemen maatschappelijke ontwikkelingen reflecteren is in dit verband een NIETS zeggend antwoord op een reëel en nijpend maatschappelijk probleem.
hagenaars

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door hagenaars »

Ik heb het, vermoed ik niet voldoende duidelijk gemaakt of je snapt mij niet, het maatschappelijk probleem is niet het onderwijs aan de onderklasse (Zoals Pim, die Durkheim goed gelezen had, betoogde.) Willen we het probleem oplossen? Jij mag het zeggen. Zie ook, Johan Goossens, Wie heeft er wél een boek bij zich. Een jaar lang leraar op een ROC. Amsterdam 2014.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Willen we het probleem oplossen? Jij mag het zeggen. Zie ook, Johan Goossens, Wie heeft er wél een boek bij zich. Een jaar lang leraar op een ROC. Amsterdam 2014.
Alleen al de suggestie dat de nijpende onderwijs problemen NIET opgelost hoeven te worden vind ik schandalig.

Trouwens, die Johan Goossens is volkomen afgeknapt op zijn kortstondige ROC-leraarschap. Zo enthousiast als hij eraan begon, zo gefrustreerd is hij er mee gekapt. Nogal alarmerend zou ik zeggen: goede mensen worden gedemotiveerd om in het onderwijs te werken.
hagenaars

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door hagenaars »

Wat ik in navolging van Durkheim beweer, is het volgende: als wij het nijpende probleem van de onderklasse niet aanpakken en hun positie verbeteren, dan blijft werken in dit onderwijs een ramp...Economische groei zou al helpen.
Laatst gewijzigd door hagenaars op vr 14 nov 2014, 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.
nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door nederlander1965 »

hagenaars schreef:Wat ik in navolging van Durkheim beweer, is het volgende: als wij het nijpende probleem van de onderklasse niet aanpakken en hun positie verbeteren dan blijft werken in dit onderwijs een ramp...Economische groei zou al helpen.
Gelooft u dat echt ? Het is niet zo simpel als het verheffen van de vroegere autochtone arbeidersklasse. Daar zaten genoeg leergierige mensen onder en dat heeft goed geholpen. De huidige allochtone bevolking van de VMBO-scholen
echter, wil gewoon niet. Wordt gehinderd door de islam en/of de alom tegenwoordige gangstercultuur.
Ze hebben kansen genoeg. In dit land kan iedereen die wil nog steeds het hoogste bereiken. School is voor iedereen gratis en bereikbaar en als je je inzet haal je minstens je VMBO diploma en kun je een vak leren.
En daar zit het probleem : ze willen niet. Verpesten liever de sfeer op school, pesten andere kinderen, dealen drugs,
hangen de gangster uit of dringen hun religie en woestijngebruiken aan hun omgeving op.
Komen dan zonder diploma van school en voorzien dan liever met criminaliteit in hun levensonderhoud. Want hoewel ze nooit van plichten hebben gehoord, vinden ze wél dat ze recht hebben op luxe, dure TV's, mobieltjes, auto's etc.
Die mentaliteit kun je niet veranderen. Die zit er vanaf hun geboorte in en hooguit bij enkele doorzetters wordt het later wat, de rest zijn toekomstige bajesklanten en sociale dienst-veteranen.

Ook hier weer de straf voor ongegeneerd achterlijkheid en onaangepastheid importeren gedurende 40 jaar.
hagenaars

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door hagenaars »

Ik ben het dit keer voor bijna honderd procent met u eens, wij moeten niet denken dat het simpel is. Dat is het verheffen van een onderklasse namelijk nooit. Het heeft ruim honderd jaar geduurd de vorige keer, toen de onderklasse verheven moest worden. Denk aan Troelstra, Domela Nieuwenhuis, e.t.q. De generatie van einde van de negentiende eeuw. U hebt ook terecht gewezen op de lastige rol van religie, cultuur en misdaad.
Gelukkig is de Staat der Nederlanden een " meewerkend voorman", zoals u ook terecht opmerkt. Het moet dus sneller kunnen lukken! Ook uw verwijzing naar het gemak van de bajes en de sociale dienst als bedreiging voor het noodzakelijke proces is to the point.
U en ik, wij allemaal. Aan de slag zou ik zeggen...Na bijna veertig jaar lekker uitrusten wordt het wel langzamerhand tijd...

Vergelijk ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abram_de_Swaan of http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/06/de- ... e-fortuyn/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Wat ik in navolging van Durkheim beweer, is het volgende: als wij het nijpende probleem van de onderklasse niet aanpakken en hun positie verbeteren, dan blijft werken in dit onderwijs een ramp...Economische groei zou al helpen.
Je had Durkheim er rustig buiten kunnen laten hoor. Iedere boerenlul snapt immers dat als je de onderwijsproblematiek niet oplost het werken in het onderwijs demotiverend is.

Maar dat was dan ook niet in Frage. Wèl werden extreme misstanden in het onderwijs aan de orde gesteld. Die misstanden zouden allereerst onderkend moeten worden om ze vervolgens met hoge prioriteit op te lossen.

Verder is jouw vertrouwen in de economie als panacee een gevaarlijke fictie. Zolang het bewustzijn ontbreekt dat er in het onderwijs (en de gezondheidszorg voor ouderen!) iets fundamenteels mis is, zal de problematiek daar blijven door kankeren.
hagenaars

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door hagenaars »

ik heb mij denkelijk onhelder uitgedrukt: wat de boerenlul ervan vindt, is nu net niet juist en daar moet je Durkheim voor lezen, denk ik. Het onderwijs kan de problematiek van en met de onderklasse niet oplossen. Het onderwijs volgt en weerspiegelt de beroerde verhouding. Met andere woorden het blijft onrustig in de klas...Tenzij de positie van de onderklasse sterk verbeterd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Geert Wilders vandaag 10 jaar lang bewaakt!

Bericht door fred neerhoff »

Ik blijf erbij dat je verwijzing naar Durkheim niets toevoegt. Of het zou moeten zijn dat je Durkheim gebruikt om te berusten in de onderwijs problematiek. Volgens jou zou immers eerst de "onderklasse" "verheven" moeten worden alvorens verbeteringen te kunnen verwachten.

Recentelijk onderzoek heeft deze fatalistische stelling echter weerlegd. Bij onderzoek op 241 Amsterdamse basisscholen en 47.000 kinderen is namelijk gebleken dat segregatie de leerprestaties ten goede komt("Onaangenaam nieuws over zwarte scholen", NRC, vrijdag 14 november 2014).

Het hoeft geen betoog dat alleen al om de gewenste etnische homogeniteit te bereiken het huidige financierings-model aanpassing behoeft.
Plaats reactie