Dikke mensen en ongezond eten.

Plaats reactie
hagenaars

Dikke mensen en ongezond eten.

Bericht door hagenaars »

Moet de overheid ingrijpen en ons behoeden voor onze ondergang? Preventie is een goede zaak, anti rookcampagnes hebben succes. En zijn wenselijk en nuttig. Maar er is een grens aan die overheidsinterventies. De WRR gaat vaak te ver en zet zich in voor nutteloze zaken.
Dit is een voorbeeld:
‘De productie en consumptie in Nederland dragen bij aan de mondiale ecologische problemen’ en zuivel en vlees hebben een ‘onevenredig grote ecologische impact’.

Bovenstaand statements komen niet van de milieulobby of een milieubewuste politieke partij, maar uit een rapport (pdf) getiteld Naar een voedselbeleid van de vooraanstaande onafhankelijke denktank voor de regering, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) .

De Raad windt er geen doekjes om en stelt dat ongezond eetgedrag moet worden aangepakt. ‘Van elk e-nummer is vastgesteld hoeveel er in het voedsel mag zitten. Maar zodra het gaat om hoeveel zout, suiker of vet er in het voedsel mag zitten, is de overheid plotseling terughoudend.’ De overheid moet niet huiverig zijn om in te grijpen in het consumptiepatroon, aldus Gerard de Vries van de WRR.

In de afgelopen decennia is er al het een en ander gedaan om de ‘obesitas-epidimie’, dixit de WRR, te beteugelen. Zo zijn er verschillende convenanten gesloten met het bedrijfsleven maar deze zetten onvoldoende zoden aan de dijk. Vandaar dat ‘wetgeving zinvol is’. Einde citaat. Msm nieuws.

Staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) die de nota donderdag in ontvangst nam spreekt van een ‘belangrijk rapport dat de juiste vragen stelt’. Wat dat betekent zal binnenkort blijken: ‘Wij gaan er verder mee aan de slag en komen snel met een kabinetsreactie,’ aldus de staatssecretaris.

Voedselveiligheid lijkt mij wel een taak voor de overbelaste overheid, maar voedselvoorkeur nu net weer niet. Laat de burger zelf beslissen wat ie eet, een paard, een kip of een lekker stukje vis. Die staatssecretaris lijkt mij zich dik maken, voor een nutteloze zaak. De WRR kan best een plakje minder. Opheffen? Nee, dat niet, maar wel afslanken...
henkou
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 22:24

Re: Dikke mensen en ongezond eten.

Bericht door henkou »

Ook voedselveiligheid is m.i. geen taak van de overheid. De overheid kan sowieso ons voedsel niet veilig maken. Ondanks alle intensieve overheidsbemoeienis is ons voedsel van een grote uitermate droevige kwaliteit. Er is geen enkele aanwijzing dat voedsel in landen met uitgebreide overheids bemoeienis beter of veiliger zou zijn.
hagenaars

Re: Dikke mensen en ongezond eten.

Bericht door hagenaars »

Nou, als er iets is waar de overheid succes heeft geboekt door contrôle, dan is het door de voedsel- en warenautoriteit. Massale vergiftiging bv. door bedorven voedsel komt bijna niet meer voor.

Denk bv. eens aan de babyvoeding in China, daar moet je toch niet aan denken dat zoiets hier zou gebeuren? De overheid doet veel dingen die eigenlijk niet nodig zijn, maar deze toch niet.Daar betaal ik graag belasting voor.
Diederik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:11

Re: Dikke mensen en ongezond eten.

Bericht door Diederik »

Ik denk dit de juiste plaats is om het over het TTIP plan te hebben. TTIP staat voor het Transatlantic Trade and Investment Partnership, oftewel het Trans­Atlantisch Vrijhandels­ en Investeringsverdrag. TTIP is een voorstel van de Amerikaanse overheid en de Europese lidstaten om de handel tussen Europa en de VS makkelijker te maken. Waar we waarschijnlijk mee in zee gaan?

https://www.youtube.com/watch?v=hLP0Czp ... e=youtu.be
hagenaars

Re: Dikke mensen en ongezond eten.

Bericht door hagenaars »

Een megaoperatie en naar mijn mening onomkeerbaar. Handelsbevordering (Binnen zekere grenzen, natuurlijk) tussen de twee op specifieke democratie en vrijheid gebouwde staten (Europa is een staat in wording) ligt voor de hand en zal er dunkt mij wel komen.
Plaats reactie