Ik heb het over het kwaad...

Plaats reactie
hagenaars

Ik heb het over het kwaad...

Bericht door hagenaars »

Jazeker, een groepering die door slechts een man autoritair geleid wordt is niet erg kansrijk, dat is de stelling. Is daar iets tegen? Ik denk het niet. Mijn standpunt inzake Geert Wilders. Peter V. antwoordde:
Ach kom nou toch. Begin jij nu ook al?
Groet,
Peter.
Want ik had geschreven:

Je kunt toch zelf lezen? Louis, een Rotterdammer :) legt uit dat in deze tijd, onder deze omstandigheden een autoritair leiderschap tot grote problemen leidt, dat is dus het kwaad.

Peter weer:
Leg uit.
Hagenaars schreef op 29-3-2014 06:59:

Beste Peter,
Dit is de bijl aan de wortel van het kwaad. Groet, Lex.

Wilders stelde vertrouwens-commissie in voor PVV
Geert Wilders heeft tijdens het eerste kabinet Rutte een vertrouwenscommissie ingesteld om de problemen en onderlinge irritaties binnen de Tweede Kamerfractie van de PVV aan het licht te brengen.

Dit vertelt voormalig PVV-Kamerlid Louis Bontes aan NU.nl. Bontes was zelf lid van de vertrouwenscommissie, net als twee andere PVV-leden.
"Wilders maakte zich zorgen over de sfeer binnen de fractie", aldus Bontes. Hij denkt dat iemand van buiten de partij Wilders destijds heeft geadviseerd de vertrouwenscommissie in te stellen.
De commissie bestaande uit drie leden heeft toen vervolgens vier weken lang afzonderlijk met de overige 21 Kamerleden van de partij gesproken.
De commissie ging in november 2011 aan de slag. "Er was zeer grote irritatie tussen de nieuwe en de negen oude Kamerleden van de PVV", aldus Bontes.
Wantrouwen
Volgens Bontes was het onderlinge wantrouwen binnen de partij destijds al zo groot, dat niet alle Kamerleden met alle drie de commissieleden in gesprek wilden gaan. "Dan w! as een vereiste bijvoorbeeld om alleen met één persoon te kunnen spreken", aldus Bontes.
De commissie kwam vervolgens met een advies aan Wilders met een flink aantal punten om de sfeer in de fractie te verbeteren. "Eén van die punten was dat de fractie een soepeler mediabeleid moest krijgen", aldus Bontes. Over de inhoud van de andere punten wil Bontes niet ingaan. "Dan zou ik mijn verantwoordelijkheid als vertrouwenspersoon alsnog schaden."
Advies
Wel wil Bontes kwijt dat er van het advies van de vertrouwenscommissie binnen de partij 'niet veel terecht' is gekomen. "Wilders h! eeft er niets mee gedaan." Later, in 2012, stapt Hero Brinkman uit de partij. Bontes werd in oktober vorig jaar door Wilders uit de fractie gezet, nadat hij in de media bekend maakte dat er was gesjoemeld met de fractiegelden.
Bontes laat na de tumultueuze anderhalve laatste week van de PVV, waarin twee Kamerleden, diverse Provinciale Statenleden en één gemeenteraadslid opstapten, weten dat hij 'het wel goed' vindt dat hij zijn 'gelijk' heeft gehaald.
"Een partij leiden en met mensen in gesprek gaan, dat is niet Wilders ding. Ik heb gezegd: vroeg of laat gaat dit fout. De partij is los zand. Dat is natuurlijk voor honderd procent zo uitgekomen."
NUweekend: 'Er staat nog van alles te gebeuren bij de PVV'
Door: NU.nl/Heleen Haverkort
hagenaars

Re: Ik heb het over het kwaad...

Bericht door hagenaars »

Ik kom nog even terug op de rol van autoritaire leiders. Oskar Gerschagen schrijft over de puinhoop die China is in mijn avondblad.*) Op zich is het een raadsel hoe in een communistisch geregeerd land zulke opeenhoping van geld mogelijk is. U raadt het al: corruptie...
Maar omdat China ook nog strikt autoritair en stalinistisch wordt bestuurd is een verzamelaar van geld zijn leven niet zeker. Elke dag kan, zoals in Rusland onder Stalin, de politiewagen voor de deur staan en de kogel uitgedeeld. De familie krijgt een nota voor die kogel. Oskar schrijft hoe van de lijst van miljardairs verschillenden namen zijn verdwenen. Nuttige literatuur voor wie denkt dat China ooit de hegenomie in de wereldhandel aan de USA zal ontfutselen. Ik denk dat het met die overname wel zal loslopen.
Eerder had je mensen die dachten dat de Sovjet Unie binnen twintig jaar de hegenomie van hetzelfde USA zou gaan overnemen. Het liep anders, de Sovjet Unie stortte in. Autoritair lederschap, ik zie er helemaal niets in. Niet in Nederland, zoals Geert Wilders laat zien, noch in Rusland onder Poetin. Maar ook in Oekraïne waar die engerd van een Janokovitsch werd weggejaagd. De toekomst is ongewis, maar dit soort leiderschap is ouderwets, niet houdbaar.

NRC Handelsblad woensdag 24 september 2014. Miljardairs worden ook in China een normaal verschijnsel. Economie. Voorblad E1.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ik heb het over het kwaad...

Bericht door David Bakker »

Is Amerikaanse corruptie niet de oorzaak van de wereldwijde financiële crisis?

Leuk filmpje in dit verband: http://www.youtube.com/watch?v=UC31Oudc5Bg
hagenaars

Re: Ik heb het over het kwaad...

Bericht door hagenaars »

Iedereen is het er over eens dat de plotselinge ondergang van Lehmann brothers de aanzet was voor de crises van 2008. In Europa was er nog een bankencrisis en een euro idem. Deze malaisen*) versterkte elkaar, zoals iedereen kan begrijpen...
Lehman Brothers was tot aan zijn faillissement in september 2008 een Amerikaanse financiële dienstverlener.

De voorgeschiedenis van de bank gaat terug tot 1850. De in 1844 aangekomen Duitse immigrant Henry Lehman begon in 1845 een kruidenierszaak in Alabama. Na de komst van zijn broers werd de zaak omgedoopt van "H. Lehman" via "H. Lehman and Bro" tot "Lehman Brothers". Van klanten accepteerden de gebroeders ook katoen als betaalmiddel, en zo begaven ze zich in de lucratieve katoenhandel. Henry Lehman overleed in 1855 aan de gele koorts. Het handelshuis in katoen groeide uiteindelijk uit tot een van de bekendste investeringsbanken ter wereld.

*) Malaise wordt gebruikt om de algehele staat van ongemak, vermoeidheid of ziekte aan te duiden. Het is een symptoom van verscheidene ziektes.

De term wordt ook vaak figuurlijk gebruikt, zoals in een economische malaise.
Plaats reactie