VIVA

hagenaars

VIVA

Bericht door hagenaars »

VIVA.
Dit vrijdenkersblad lees ik altijd met enige vertraging *), dus geef ik u nu een kort overzicht met "teasers" van het zomernummer van vorig jaar. Het blad wordt voor vrouwen geschreven en die komen nog maar weinig op onze site, ten onrechte. Op het voorblad een jonge vrijdenkster met open mond en een tijgerjasje over het blote lijf. Durf te denken lijkt zij ons lachend toe te roepen. In het blad een serie artikelen die ook in de Vrijdenker of de Humanist als onderwerp regelmatig aan de orde zijn.
Ik heb beide bladen inmiddels opgezegd, maar hoor in mijn discussiegroepje dat maandelijks in Amsterdam en Haarlem bijeenkomt, dat er wat dat betreft gelukkig niet veel veranderd is, en dat is goed en ook logisch, immers de echte levensvragen zijn van alle tijden. Hoe leef je, wat doe je wel en wat liever niet, omdat het schadelijk is.
Het blad ziet er fris en gezellig uit, is mooi geïllustreerd bv. met gelakte nagels onder de kop "BE beautiful, BE yourself. Of Be part of the colour revolution. Maar ook is er een foto van een lezeres, die stelt 'Mijn vriendinnen met kinderen zijn allemaal permanent overspannen, overwerkt, moe, ongezellig en gestrest. Haar vriendinnen zijn niet bepaald een uithangbord voor het moederschap.
Bij een artikel over euthanasie, twee foto´s van drie blije meiden. Ze wilde sterven op haar verjaardag. De avond ervoor stonden we in de kroeg. Kijk, zo gaat de zelfgekozen dood een eigen leven lijden, ook buiten onze vrijdenkerskring. Niet dogmatisch wordt de koe bij de horens gepakt. De meiden zijn tevreden: Valesca schrijft, "Toen we het telefoontje kregen, applaudisseerden we. Ze had het geflikt. In de marge van het artikel, onder de kop "Dokter, ik wil dood , wordt de korte geschiedenis van het wetgevingsproces weergegeven. Priscilla besloot euthanasie te plegen en liet de namen van haar vriendinnen, haar beste vriendinnen op haar rug zetten. Jorna heeft ook een tattoo met hun drie voorletters. Samen bespraken zij het moedige besluit.
Onder de kop Verborgen gebreken wordt het thema controledwang uit de doeken gedaan. Luna (27) kampt met dit verborgen gebrek. Zij vertelt er over. Ik krimp ineen bij de gedachte aan een woedende baas. Een jaar lang kwam ik amper het huis uit.
Maar het alleraardigste vond ik het hoofdartikel, ditmaal door Patricia van den Broek, adjunct hoofdredacteur. Zij schrijft onder de kop Yoganazi hoe haar Yoga leraar het eten van vlees afkeurt. En beweert dat hij de boterham met cervelaatworst die Patricia voor de les heeft opgepeuzeld, kan ruiken. Ik was bang dat ik via mijn poriën een vleesgeur verspreidde.
Ik wil onze lezers en lezeressen, bezoekers van dit forum adviseren regelmatig de VIVA in te zien. Er staan veel leuke dingen voor jonge vrijdenkers, mensen zonder dogma in.
*) Meestal in het gezondheidscentrum of bij de pedicure, de kapper of de sportschool in de wachtruimte. Ik behandel vandaag no. 26, van juni vorig jaar.
Plaats reactie