Poetin, man van de week

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Is je opgevallen hoe eenzijdig de berichtgeving in Nederland is over de Oekraine, zie bijv. 8 uur journaal NOS en Nieuwsuur. Een verslaggever in Moskou gaat ons informeren over de situatie in Oost Oekraine. Echte onderzoeksjournalistiek maar niet heus.

Boodschap van de Nederlandse media is: Rusland is slecht en het Westen is goed. Inmiddels zitten er wel fascisten en allerlei vage figuren in de tijdelijke regering van de Oekraine.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Boodschap van de Nederlandse media is: Rusland is slecht en het Westen is goed. Inmiddels zitten er wel fascisten en allerlei vage figuren in de tijdelijke regering van de Oekraine.
Mee eens. Zie bijvoorbeeld ook 'De monsters gebaard door de revolutie' door de journalist Hans Crooijmans in de Elsevier van 5 april 2014 voor een uitzondering op de regel.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Boodschap van de Nederlandse media is: Rusland is slecht en het Westen is goed. Inmiddels zitten er wel fascisten en allerlei vage figuren in de tijdelijke regering van de Oekraine.
Mee eens. Zie bijvoorbeeld ook 'De monsters gebaard door de revolutie' door de journalist Hans Crooijmans in de Elsevier van 5 april 2014 voor een uitzondering op de regel.
Ja de nuchtere toon en realiteitszin van Elsevier is sowieso een verademing in vergelijking met andere (dag)bladen. Overigens maakt Syp Wynia in dezelfde editie van Elsevier wel een rare vergelijking met Jalta conferentie in 1945.

Gisteren was minister van BZ Timmermans bij Pauw & Witteman. Geen enkele kritische vraag over beleid t.a.v. de Oekraine zoals: Wat zijn onze belangen daar? Waarom steunt de EU een dubieuze regering. Waarom economische sancties tegen Rusland nemen die ook onze economische belangen zullen schaden (denk aan onze export van land- en tuinbouwproducten, bloemen etc..)?
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Zinnige reactie, maar ik heb toch een paar vraagjes:

Moeten we twijfelen aan de legitimiteit van het huidige regiem in Oekraine? Poetin heeft verloren, hij is de Oekraine kwijt en blijft zitten met de Krim, die hij al jaren effectief had. Is hij veel opgeschoten? Moet Europa Rusland zijn gang laten gaan? Is politiek uitsluitend eigen belang of mag er ook enig idealisme bij meespelen?
Is die Russische douane Unie wel levensvatbaar?

Bron: NRC Handelsblad: http://vorige.nrc.nl/buitenland/article ... Kazachstan

(Louter schurken.)
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef: Is politiek uitsluitend eigen belang of mag er ook enig idealisme bij meespelen?
Welk idealisme?

Ik ben meer van de Realpolitik.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Oh, zeker, maar ook idealen als bv. zelfbeschikking zijn reëel, zoals je weet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbeschikkingsrecht
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Oh, zeker, maar ook idealen als bv. zelfbeschikking zijn reëel, zoals je weet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbeschikkingsrecht
Wiens zelfbeschikkingsrecht? Dat van de Russen in Oost-Oekraine?

De berichtgeving in de Nederlandse media over de doden (pro-Russen) in Odessa is opvallend. Het zou onbekend zijn wie het gebouw in brand heeft gestoken waarin ca. 40 mensen omkwamen. Maar hier lees ik dat de brand is aangestoken door pro-Kiev-radicalen: http://rt.com/news/156480-odessa-fire-protesters-dead/

Wordt er nou iets verzwegen, mogen we dit niet weten? Wat is wel en niet waar?
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ja, het lijkt mij goed nu we het eens zijn over dat ideaal het ook een beetje strak uit te voeren. Ik ken Odessa vrij goed, het is een mooie stad, waar Russisch sprekenden en Oekraiëns sprekenden goed met elkaar omgingen, nog maar een paar maanden geleden. Ik stel vast dat er flink is opgehitst, met name door jouw man van de week...
Ik zou niet weten waarom die stad niet gewoon Oekraïens blijft, zoals de bevolking in meerderheid schijnt te willen....

Moeten we niet wat langer nadenken over de hersenspinsels van de orthodoxe nationalist Poetin? Zijn motieven? Zijn werkwijze?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Op de site http://www.odnoklassniki.ru/ * is een verslag te lezen van een ambulance arts uit Odessa. Mijn vrouw heeft dit vertaald:

"Hallo, mijn naam is Igor Rozovsky, ik werk nu 15 jaar als ambulance arts. Zoals jullie weten heeft gisteren (2 mei, toevoeging DB) een tragedie in onze stad plaatsgevonden. De ene groep mensen vermoordde de andere groep op een wrede manier door ze levend te verbranden. Niet omdat ze dronken waren, niet om een erfenis, maar omdat ze de politieke mening van de nationalisten niet delen. Eerst hebben ze die mensen wreed in elkaar geslagen en daarna verbrand. Als arts schoot ik de mensen te hulp die gered konden worden maar ik werd gestopt door de nationalisten. Een van hen duwde mij weg en zei dat dit binnenkort ook mij en andere joden staat te wachten. Ik zag een jongeman die gered kon worden als ik hem naar het ziekenhuis mee kon nemen, maar ik kreeg een klap op mijn gezicht als antwoord op mijn verzoek daartoe. Ik heb als arts de afgelopen 15 jaar veel meegemaakt maar gisteren had ik zin om te huilen. Niet vanwege de pijn of vernedering maar vanwege de machteloosheid. Er is iets gebeurd in mijn stand wat zelfs tijdens de fascistische bezetting niet heeft plaatsgevonden. Ik vraag me af waarom de hele wereld zwijgt."


*) Deze site is de Russische tegenhanger van schoolbank.nl. Het originele verslag kan alleen worden gelezen door mensen die geregistreerd zijn op die site.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ja, het lijkt mij goed nu we het eens zijn over dat ideaal het ook een beetje strak uit te voeren. Ik ken Odessa vrij goed, het is een mooie stad, waar Russisch sprekenden en Oekraiëns sprekenden goed met elkaar omgingen, nog maar een paar maanden geleden. Ik stel vast dat er flink is opgehitst, met name door jouw man van de week...
Ik zou niet weten waarom die stad niet gewoon Oekraïens blijft, zoals de bevolking in meerderheid schijnt te willen....

Moeten we niet wat langer nadenken over de hersenspinsels van de orthodoxe nationalist Poetin? Zijn motieven? Zijn werkwijze?
Over ophitsen gesproken wat dacht je van Hans van Baalen en Guy Verhofstadt in Kiev op 22 februari jl: http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs ... -1469122W/

Zelfs Paul Witteman merkt hierover op in zijn wekelijkse column in de Varagids (nr. 20 17 - 23 mei):

"In het begin van de opstand in Oekraine stond Hans op het Maidanplein in de hoofdstad Kiev. Voor gek. Met epileptische bewegingen van de rechterarm en een knotsgek vingertje in de lucht beloofde hij Westerse steun aan een rumoerig gezelschap dat toen - in februari - nog voor een flink deel bestond uit xenofoben, racisten, antisemieten en andere gewelddadige types. Verkeerde man op het verkeerde moment. Het zal aan Van Baalen blijven kleven als secondelijm aan papier."

Voor wie het overzicht kwijt is, hier een chronologisch overzicht: http://www.nu.nl/buitenland/3706934/chr ... raine.html
Plaats reactie