Nu Antwerpen veroveren.

hagenaars

Nu Antwerpen veroveren.

Bericht door hagenaars »

Voor mensen met een historische belangstelling is het wellicht een malle vraag, hoelang is Antwerpen nog zelfstandig? Ik denk dat de Noord Europese zeehavens geclusterd aan Rotterdam een Europese toekomst tegemoet gaan. Amsterdam en Rotterdam moeten elkaar als havensteden versterken, liever geen concurrentie. Dat geldt eigenlijk voor alle Nederlandse havens, maar je kunt ook verder kijken dan je neus lang is en dan komt Antwerpen ook aan de beurt, tezamen met Rotterdam is de moordende concurrentie met bv. Sjanghai vol te houden. De grote vraag is, hoe verdelen we de vracht en welke tarieven gelden.
Ik heb persoonlijk iets met Antwerpen, want ik begon mijn korte zeemanscarrière daar, monsterde aan in Rotterdam, maar moest aan boord in Antwerpen, "neem een taxi", zeiden ze nog op het aanmonsterbureau. Ik had nog nooit van mijn leven in een taxi gezeten, dat deed je toen nog niet als scholier of student.
Ik kwam op deze gedachten door een artikel in mijn ochtendblad, onder de veelzeggende kop, Moerdijk verzet zich tegen avances Rotterdamse haven. Fusie schaadt relatie met haven van Antwerpen. Het spel is op de wagen, Rotterdam heeft aangeboden Moerdijk over te nemen. Volstrekt logisch natuurlijk en officieel regeringsbeleid, maar de Brabanders verzetten zich, bang dat Antwerpen boos wordt.
Wat nou boos worden, zij zijn als volgende aan de beurt...!

Het Financieel Dagblad Economie en Politiek, woensdag 29 januari, pagina 5.
Plaats reactie