De grenzen van de vrije pers.

Plaats reactie
hagenaars

De grenzen van de vrije pers.

Bericht door hagenaars »

Een vrijdenker is geen voorstander van vrijheidsbeperking, Een vrijdenker is ook geen pacifist. Dus een leger, een noodzakelijk kwaad. Goed voor ons allemaal.
Maar dan botsen we tegen een paradox. Een paradox is een ogenschijnlijk tegenstrijdige situatie, die lijkt in te gaan tegen ons gevoel voor logica , onze verwachting of onze intuïtie . Een millitair, een ridder zelfs kan niet ons leger in gevaar brengen, bovendien is Nederland een democratie en is het leger gelukkig ondergeschikt aan onze minister.

De geridderde Marco Kroon mag een boek schrijven, ik ga het zeker lezen, maar hij kan het niet zelf presenteren. Hij moet naar Mali, vredestichten, ik hoop op een tweede boek, hoe ik Mali uit de puree hielp...Ik hoop dat onze jongens en meisjes het er veilig afbrengen, maar ben er niet geheel gerust oo, u wel?

http://nieuws.nl.msn.com/regionaal-nieu ... oek-praten
hagenaars

Re: De grenzen van de vrije pers.

Bericht door hagenaars »

Ik heb nog een mooi voorbeeld van beperking van vrijheid, de smalende godslastering. Eerst een citaat van het ANP. Van vandaag 26 november.

Senaat wil toch bescherming tegen godslastering

De Senaat gaat waarschijnlijk akkoord met het schrappen van het verbod op godslastering, maar wil wel dat burgers beschermd blijven tegen ernstige belediging van hun geloof.

VVD, PvdA, CDA, SP en D66 dienden dinsdagavond een motie in waarin ze voorstellen een ander wetsartikel hiertoe aan te passen.

Op dit moment is 'smalende godslastering' volgens artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht verboden. SP en D66 hebben in de Tweede Kamer het initiatief genomen voor afschaffing van deze bepaling.
De partijen vinden dat godslastering niet in het strafrecht thuishoort. Hun voorstel werd in de Tweede Kamer met ruime meerderheid aangenomen. Maar de Eerste Kamer heeft er moeite mee.
Aanpassing
De Senatoren sprongen dinsdag in de bres voor mensen die zich gekwetst voelen als hun geloof beledigd wordt. Ze roepen het kabinet op te onderzoeken of aanpassing van een ander artikel uit het Wetboek van Strafrecht, 137c, ''genoegzame bescherming'' kan bieden aan deze groep.

De Senaat stemt volgende week. Dat gebeurt waarschijnlijk hoofdelijk, op verzoek van de ChristenUnie.

Door: ANP

Moet het verboden blijven de andersdenkende te beledigen? Ik vind van niet, de vrije gedachte schrijft nu eenmaal voor dat alles gezegd moet worden. Alles onderzocht. En opgeschreven. De rechter maakt dan wel uit of er reden is de beledigde te beschermen. Jij bent gek, moet kunnen...
Maar de Christenunie is machtig, tijdelijk oppermachtig, dus...
.
Plaats reactie