Wat doen we met Iran?

hagenaars

Wat doen we met Iran?

Bericht door hagenaars »

Ik vind het maar een moeilijk onderwerp. Atoombommen eventueel in handen van de vijand met z' n onmogelijke leiders. Iedereen wil vrede dat spreekt, ook in het Midden-Oosten. Maar een buurman met atoomkoppen op z´n raketten, nee, dat maar liever niet. Moet Kerry dan stoppen met de onderhandelingen? Nee, dat ook niet...Wie het weet mag het zeggen.

PARIJS (ANP) - Iran bouwt in het diepste geheim een nieuwe nucleaire locatie, als onderdeel van een aantal geheime faciliteiten waar een atoombom kan worden gemaakt. Dat heeft de Nationale Verzetsraad van Iran, een oppositiegroep in Londen, maandag gemeld.

De Nationale Verzetsraad onthulde in 2002 het bestaan van een faciliteit waar uranium wordt verrijkt in Natanz en een zwaarwaterreactor in Arak. Volgens critici heeft de oppositiegroep echter wel eens de plank misgeslagen en opereert de raad met een politieke agenda, die is gericht op een omwenteling in het land.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door Frans van Dongen »

Maar een buurman met atoomkoppen op z´n raketten, nee, dat maar liever niet.
Maar Israël heeft toch ook atoombommen ?
hagenaars

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door hagenaars »

Zeker, dat zegt men, maar voorzover ik weet, heeft Israel geen agressieve bedoelingen, die bommen liggen daar veilig in de opslag, een defensief wapen. (Je weet natuurlijk dat wij ze ook hebben liggen *)?)

*) Hoewel het door het ministerie van Defensie nooit is bevestigd of ontkend, vermoedt men dat de vliegbasis nu nog de enige locatie in Nederland is waar kernwapens zijn opgeslagen. Oud-premiers Ruud Lubbers[3] en Dries van Agt[4] hebben in 2013 bevestigd dat er inderdaad kernwapens op vliegveld Volkel liggen opgeslagen. Het zou gaan om 22 atoombommen van het type B61
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door Frans van Dongen »

een defensief wapen. (Je weet natuurlijk dat wij ze ook hebben liggen *)?)
Dat bedoel ik; de Iraniërs willen zich natuurlijk ook verdedigen. Dat willen we allemaal natuurlijk.
hagenaars

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door hagenaars »

Nee, dat zie je verkeerd. Totaal verkeerd. Iran voert een offensieve en militaire strategie. Ze willen hun specifieke geloofsinterpretatie uitbrengen en de tegenstander daarbij uitschakelen.
Kijk bv. naar hun politiek in Beiroet http://www.bing.com/videos/search?q=bei ... FORM=VIRE8

of Damascus...

Maar je kunt ook naar de officiele vernietiging van Israel als doel kijken, natuurlijk. De situatie in Irak, ga zo maar door...Gevaarlijke jongens die Ayatollah´s. En geen atheisten hoor. http://dictionary.reference.com/browse/Ayatollah%27s
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door Frans van Dongen »

Code: Selecteer alles

 LEX:  Iran voert een offensieve en militaire strategie
Wellicht; maar de nederzettingen-politiek van Israël kan natuurlijk ook als "offensief en militair strategisch" gezien worden.

Hetzelfde geldt overigens voor wat 'wij" doen en deden in de Balkan, in Irak, in Afghanistan, enz.

Het kan wel, dat Iran redelijk imperialistisch is, maar het Westen (incl Israël) en met name de Nato vallen op dit punt ook niet mee.
hagenaars

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door hagenaars »

Israel voert een defensieve strategie, gericht op veilige grenzen en vooral erkenning. Ze blijken daarbij tot grote concessies bereid, zoals bleek toen Sharon de Gaza strook opgaf. Je weet hoe het afliep, neem ik aan.
De officiële politiek van Iran is de vernietiging van de Joodse entiteit, het woord Israel of Joodse staat komt niet uit hun mond...Oei, dat maakt het lastig. Zie hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Iran Onder het zeer leesbare artikel staan drie of vier noten vanaf noot twaalf (12) Daar vind je die agressieve politiek en de religieuze redengeving erbij. De teksten zijn van ayatollah Khamenei

Als Israël een aanval uitvoert op Iran, zal de Islamitische Republiek de Israëlische steden Tel Aviv en Haifa vernietigen. Dat heeft de Iraanse Opperste Leider ayatollah Ali Khamenei onlangs gezegd.
hagenaars

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door hagenaars »

Een nabrander en off topic. Twee of drie schoten op Belgrado maakte een einde aan de genocide van Servië. Goed nieuws, lijkt mij. De USA en zijn bondgenoten maakte een eind aan de oorlogskampen van de Basis*) in dat arme land, Afghanistan.

*) al-Qā‘idah), letterlijk de basis
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door Frans van Dongen »

Je reageert niet op mijn argumenten; je herhaalt wel je eigen argumenten.
hagenaars

Re: Wat doen we met Iran?

Bericht door hagenaars »

Sorry,


Mijn antwoord is: Zeker, zeker en dat zien we ook. Maar het is redelijk absurd om te denken dat Israel, behalve die omstreden grenswijzigingen ook nog andere offensieve en militaire doelen heeft. Wel zelfbescherming natuurlijk. B.v. het plaatsen van raketten met atoombommen die gericht staan op Tel Aviv of Haifa wordt niet geaccepteerd. Je hoeft je niet te laten afslachten lijkt mij..?
Jouw vraag aan mij: Hetzelfde geldt overigens voor wat 'wij" doen en deden in de Balkan, in Irak, in Afghanistan, enz.

Opnieuw mijn antwoord: "Wij", bedoeld zal de NATO zijn, brachten vrede of probeerden dat bv. in Sebrenica. Wij dachten dat Irak met Saddam een gevaarlijke moordenaar aan het roer had, zelfs met massavernietigingswapens. De Twintowers werden vanuit Afghanistan verwoest, die vergelding was redelijk en proportioneel. Dat kan van Irak, zeker achteraf helaas niet gezegd worden.

Het kan wel, dat Iran redelijk imperialistisch is, maar het Westen (incl Israël) en met name de Nato vallen op dit punt ook niet mee.
Antwoord: Iran is overal in het M.Oosten actief, ondergronds en vooral bovengronds.
Plaats reactie