Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

hagenaars

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door hagenaars »

Beste Frans, je weet toch dat de overheid de universiteiten, de volksgezondheid, het onderwijs en de cultuur bekostigd? Het openbaar bestuur, de politie, ons superieure rechtssysteem? De wegen en het leger?

Beste Fred. De universitair docent wordt van overheidswege betaald. Wil hij of zij meer, dan moet er gelobbyed worden. Mooi woord voor bedelen om geld...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De universitair docent wordt van overheidswege betaald. Wil hij of zij meer, dan moet er gelobbyed worden.
Onwaar. Mensen die op een universiteit uitsluitend onderwijs geven zijn sterk in de minderheid.(Ik baseer mij op de universitaire techno-bèta sector.)

Meestal gebeurt dat onderwijs zelfs door postdocs die geen vaste aanstelling hebben. Functies met een onderzoekscomponent zijn doorgaans hoger ingeschaald. Maar dat onderzoek dient de functionaris voornamelijk zelf gefinancierd te krijgen. Door 1. het schrijven van projectvoorstellen en 2. het actief deelnemen aan (internationale) vakconferenties. Verder dient hij zijn onderzoeksresultaten gepubliceerd te krijgen in (internationale) vaktijdschriften.

De (internationale) concurrentie in de techno-bèta sector is moordend en onvergelijkbaar groot met het gebedel (jouw woorden) in de provincie (waar jij het over lijkt te hebben).
hagenaars

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door hagenaars »

Uiteraard is de concurrentie moordend. Maar de salarissen worden van overheidswege betaald. Het gaat erom dat de werker in de cultuur exact hetzelfde lot treft. Dat was ons onderwerp...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het gaat erom dat de werker in de cultuur exact hetzelfde lot treft.
Ach ja, wat maakt het ook uit hè, concurrentie of niet. Als je maar gelijk krijgt. En bellenblazers en luchtfietsers zijn natuurlijk ook cultuur werkers.

Maar als je hier wat hebt laten zien is het wel dat je compleet niet weet waar je het over hebt. Je lult als een kip zonder kop.
hagenaars

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door hagenaars »

Het ging en gaat wat mij betreft om het oordeel over " het subsidiesysteem voor de kunsten". Ik heb daar mijn argumenten voor genoemd, daarbij moet het blijven.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door fred neerhoff »

Als gezegd, jouw argumentatie deugt voor geen meter.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Onjuist. Tegenwoordig besteed een universitair wiskundige 1/3 tot 2/3 van zijn tijd aan het schrijven van project voorstellen aan instellingen, bedrijven en fondsen om zijn onderzoek gefinancierd te krijgen. De overheid laat het al jaren afweten.
Dat lijkt me een beetje zonde van de tijd. Kunnen er niet wat budgetten overgeheveld worden van de softe wetenschappen (theologie, sociologie, filosofie etc.) naar de bètawetenschappen?
hagenaars

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door hagenaars »

@Fred. Ja, dat zal best, maar jij hanteert geen argumentatie. Je scheldt alleen maar.
@David. Blijf alsjeblieft een beetje "on topic", het onderwerp is " subsidiesysteem voor kunsten", bovendien, het zijn de universiteiten zelf die de budgetten verdelen.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door Frans van Dongen »

Wat zijn eigenlijk 'kunsten' ?

Als je kunst wilt subsidiëren, zul je eerst moeten definiëren, wat we onder kunst verstaan.
Anders is het alleen maar geld uitdelen.
hagenaars

Re: Subsidiesysteem voor de kunsten ingevoerd door NSB'er

Bericht door hagenaars »

Heb jij het gevoel dat er discussie is over wat literatuur, muziek, toneel of dans feitelijk is? Ik niet. Vervolgens moet de subsidiegever nadenken over kwaliteit, dat is het moeilijkste, wat zijn de criteria voor het oordeel goed of exellent,
En wat valt af, moet niet gesubsidieerd. Het blijft een moeilijk punt, ook vanuit democratisch standpunt.
Plaats reactie