Wim Aalten een groot (vrij)denker

Plaats reactie
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Wim Aalten een groot (vrij)denker

Bericht door David Bakker »

Wim Aalten heeft nu ook een vrijdenkerswebsite: http://www.alledaagsvrijdenken.nl/

Hieronder een citaat afkomstig van deze website. Klinkt nogal moralistisch:

"Definitie KLL-Code.
Ook vrijdenken is nooit waardenvrij. Gelukkig maar, waardenvrijheid is, net als b.v. de vrije markt economie, gemakkelijk aanleiding tot ongecontroleerde macht in handen van mensen (vaak mensen die ontkennen dat er een algemeen belang bestaat) die die macht misbruiken. Ik ben voorstander van een wereldwijde sociale en solidaire samenleving. Er bestaat wel degelijk een algemeen belang.
De volgende universele waarde, afgekort de KLL-Code, leent zich uitstekend om het universele doel van vrijdenken aan te geven: “Het realiseren van Kwaliteit van Leven en Leefomgeving voor alle bewoners van de wereld. Eerlijk verdeeld en binnen de mogelijkheden en de grenzen die de aarde biedt. Met als aanvullende en ondersteunende waarden realiteitszin, eerlijkheid, menslievendheid en solidariteit, vorm gegeven in vrijheid, zonder de last van religie en gevrijwaard van de uitwassen van de liberale vrije markt economie, ingebed in een democratische rechtsstaat en in een open samenleving. Met als economische basis een wereldwijde solidaire vrije markt”."
"
hagenaars

Re: Wim Aalten een groot (vrij)denker

Bericht door hagenaars »

Wim is weinig zorgvuldig, hij praat in conclusies die de mijne niet zijn en waarvan het zeer de vraag is of ze wel kloppen.

Wat is nou de portée van de zin ook vrijdenken is niet waardevrij.? Wat bedoelt hij? Dat het denken van zijn tante Stien niet waardevrij is, net zoals dat van oom Anton van de vrijdenkersvereniging? Dan heeft hij gelijk, maar het is een Binsenwahrheit.
De volgende conclusie is zo mogelijk nog banaler. Ja, hoor, er bestaat een algemeen belang. Hoera! Maar als Willem had nagedacht en even in een encyclopedie had gekeken, dan had hij geweten dat het algemeen belang weliswaar bestaat, maar een geijkte term voor de politieke waarheid van dat moment is.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wim Aalten een groot (vrij)denker

Bericht door David Bakker »

Ik begrijp niet waarom die Wim zoveel energie in een nieuwe site gaat steken. Waarom wordt die niet actief binnen De Vrije Gedachte? Hij loopt toch al jarenlang te slijmen bij Floris van den Berg & Co.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wim Aalten een groot (vrij)denker

Bericht door David Bakker »

Ja die Jan Bontje probeert altijd heel interessant de intellectueel uit te hangen. Hans Velderman ziet het goed op de DVG-site: http://www.devrijegedachte.nl/?p=5402#comments

Hans Velderman zegt:
7 december 2012 om 17:08

Als vrijdenken een houding is, een methode van denken en waarde hecht aan fundamentele wetenschap? Waarom mis ik dan deze z.g. methode van denken en reacties op ontwikkelingen in fundamentele wetenschap op deze site? Waarom mag een politieke partij als de SGP niet -zoals wij allemaal- groeien door voortschrijdend inzicht? Vrijdenken, lijkt mij een houding van waaruit je naar de wereld kijkt. Vrijdenkers die ik tot nu toe hier ontmoet, zijn zielige beperkte geesten. Zij richten zich slechts op één item, religie. Van wetenschap horen ze zijdelings en zijn niet in staat er enige reactie op te leveren. En, als ik er al iets over lees, is het een opsomming vanuit een boekje wat degene die reageert toevallig is tegengekomen. Verder roepen ze als heidenen gestorven verlichte geesten op om hen bij te staan. Vaak kom ik de naam Spinoza tegen. Ik heb er met zeer veel moeite mijn afstudeersriptie aan gewijd en soms als ik het teruglees met enig schaamrood op de kaken. Verder vind ik, dat als je zo’n persoon aanhaalt, minimaal zijn werk moet kennen en anders, gewoon zwijgen.
hagenaars

Re: Wim Aalten een groot (vrij)denker

Bericht door hagenaars »

Aanstellers zijn het die man uit Spijkenisse en deze Wim en zijn eigen site.
Plaats reactie