IN GOD GELOVEN de mythen voorbij

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: IN GOD GELOVEN de mythen voorbij

Bericht door fred neerhoff »

Pieter Rijnja schreef: Het niet-zijn van alles had veel meer voor de hand gelegen.
Kan je deze nogal boude stelling nader toelichten?
Pieter Rijnja
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 13:47

Re: IN GOD GELOVEN de mythen voorbij

Bericht door Pieter Rijnja »

Of ik mijn stelling dat het niet-zijn meer voor de hand had gelegen kan toelichten ? Neen; dat is vast allang gedaan door kenners en weters en dat ben ik niet. Ik verwonder mij alleen over het blijkbare feit dat de onmetelijke tijd en ruimte niet geheel leeg is. Waarom niet ? Wat is de herkomst van de dingen, van materie en van geest ? Men kan daar schouderophalend aan voorbijgaan; dat is wel zo makkelijk. Maar het biedt geen natwoord op de vraag.
Misschien zijn er vele antwoorden; ik stel aleen dit: in het grote vacuum gebeurt iets: er IS. En dat ZIJN is de basis van alles. En ik stel dan ook nog, dat dát ZIJN ten grondslag ligt aan het idee dat men ooit god is gaan noemen, met alle daarbijkomende misverstanden. Aan ons de taak, het echte idee god zijn betekenis terug te geven.
Heerlijk he, dat vrijdenken.
Pieter Rijnja (geb. 1928)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: IN GOD GELOVEN de mythen voorbij

Bericht door fred neerhoff »

Wellicht krijg je een bevredigend antwoord op je vragen van diegenen die volgens jou het idee god hebben geintroduceerd. Ikzelf ben ongelovig en zie niets in de restauratie van goden mythes.
hagenaars

Re: IN GOD GELOVEN de mythen voorbij

Bericht door hagenaars »

Beste Pieter,
Geloven in God, een zuiver subjectieve beleving vind ik hier niet aan de orde. Al blijft het een boeiend fenomeen, natuurlijk. Want ver weg van de waarheidsqueeste.
Objectiviteit daar gaat het mij als vrijdenker om...
Je kunt een idee, een concept niet serieus nemen, het is bruikbaar of onbruikbaar. Voor de zoektocht naar waarheid is het begrip God zover ik weet, onbruikbaar, maar de gelovige heeft zonder die waarheidspretentie er natuurlijk veel baat bij. Hij of zij geeft zijn leven inhoud met dit geloof.
Inderdaad ik neem alle gedachten natuurlijk serieus, Pieter, maar beoordeel ze dan op hun waarheidgehalte, niet omdat ik atheïst ben of wil zijn, maar omdat ik vrijdenker ben.
Ook zonder gebruik van het begrip God is het besef dat we bestaan te doorgronden, eigenlijk maakt het begrip niets duidelijker. Een schepping is namelijk denk ik, onbestaanbaar...
We hadden er ook niet kunnen zijn, ja voordat we er waren, had niemand weet van ons, na onze dood al evenmin, als de herinnering vervaagd.
Ik wil dus wel meedenken, maar met God kan ik helaas niets.
martin

Re: IN GOD GELOVEN de mythen voorbij

Bericht door martin »

ALLES gaat gepaard met normen en waarden dat lijkt dogmatisch maar dat is het niet als je niet doet aan normen en waarden en structuur brengend dan leidt dat tot chaos Ik ben atheist maar dus wel met normen en waarden bij de verschillende groeperingen die niet SCHAADT dat is nu bijbels of atheistisch humanisme

van Humanist Martin Simon van Griethuijsen van de HUMANISTISCHE LANDENLIJKE WERKGROEPEN HE HO LESBISCH EN BISEKSUEEL OVERHEIDSBELEID EN INTERNATIONAAL OVERHEDENBELEID
hagenaars

Re: IN GOD GELOVEN de mythen voorbij

Bericht door hagenaars »

Beste Martin,

Wat hang je toch weer veel aan elkaar op! Mensen kunnen niet zonder normen en zeker niet zonder waarden waar die normen aan ontspringen. De vraag is dus: wat moet ik doen en wat vind ik waardevol.

Daar is niets dogmatisch aan, tenzij je die waarden onbespreekbaar maakt en jouw normen niet wilt toetsen aan die van een ander.
Plaats reactie