Nogmaals, de vrije wil.

hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Zijn betekenis voor de vrijdenkerij staat wel vast. Wordt door niemand serieus bestreden. Ik heb het boek van van Berkel goed gelezen. Wou je zeggen dat zijn fameuze zaterdagcolleges en zijn prominente rol in de faculteit door van Berkel wordt ontkend?

P: Bibliografie in zijn Verzamelde werken IV, 294-298
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zijn betekenis voor de vrijdenkerij staat wel vast.


Nog eens: je komt niet met inhoudelijke argumenten anders dat je je oren laat hangen naar wat de humanisten (dwz. moralisten) van het Humanistisch Verbond en De Vrije Gedachte ervan maken.

Als vrijdenker heeft Leo Polak nauwelijks enige originele bijdrage geleverd anders dat dat hij zich sterk heeft gemaakt om de bijbelse moraal te vervangen door een autonome moraal. Maar ook dat was verre van nieuw: Spinoza heeft dat ruim 300 jaar eerder in zijn 'Ethica' en zijn 'Theologisch Politiek Traktaat' vele malen grondiger en eloquenter gedaan.
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Voor mij staat vast dat Leo Polak voor de vrijdenkers en de humanisten, dat waren toen vaak dezelfde personen veel heeft betekend.
Ik voel niets voor een partijtje Polak versus Spinoza.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik voel niets voor een partijtje Polak versus Spinoza.
Ik wel, en dan is de uitslag een drama voor Polak. Hij begreep Spinoza niet eens en verkeerde in de kennelijke veronderstelling dat hij - Leo Polak - de autonome moraal zelf verzonnen had. En hij niet alleen: de humo's van De Vrije Gedachte verkeerden - zoals nu - in een totale staat van verwarring.
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

We hebben het er eerder over gehad, zijn artikel Spinoza als ethicus geeft er blijk van dat hij de auteur goed begreep...

Ik weet eigenlijk niet goed welke verwarring je bedoelt. Kun je iets specifieker zijn?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:We hebben het er eerder over gehad, zijn artikel Spinoza als ethicus geeft er blijk van dat hij de auteur goed begreep...
Ik weet eigenlijk niet goed welke verwarring je bedoelt. Kun je iets specifieker zijn?

Hiermee geef je perfect blijk van de staat van verwarring waar ik op doelde.
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Is dat nu een redelijk en zakelijk antwoord? Ben je gelovig of zo?

Ik herhaal de vraag: kun je mijn verwarring, door jou geponeerd, misschien iets meer duidelijk maken?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

Nee, ik ben niet gelovig. Wist je dat nog niet? Tja, verwarring he....
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Je probeert de beantwoording te ontlopen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

Ontlopen? Ik confronteer liever. Maar dat had je natuurlijk nog niet gemerkt.
Plaats reactie