Nogmaals, de vrije wil.

hagenaars

Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

In onderstaand bericht wordt uitgegaan van de vrije wil van de dader, ook al was hij een beetje dom.

Zwakbegaafde man geëxecuteerd in VS
HUNTSVILLE - De Amerikaanse staat Texas heeft dinsdag (plaatselijke tijd) een zwakbegaafde man geëxecuteerd.


De 54-jarige Marvin Wilson had volgens psychologen een IQ van 61. Eerder die dag wees het Hooggerechtshof zijn gratieverzoek af.

Wilson, die in 1992 ter dood werd veroordeeld voor de moord op een 21-jarige politie-informant, kreeg een dodelijke injectie in de gevangenis van Huntsville en stierf om 01.00 uur Nederlandse tijd.

De man had zijn executie aangevochten omdat het sinds 2002 in de VS ongrondwettelijk is om verstandelijk gehandicapten te executeren. In de wet hebben staten wel een zekere beoordelingsvrijheid om te beslissen wie in aanmerking komt voor bescherming en wie als geestelijk gehandicapt kan worden aangemerkt.

Het Hooggerechtshof stelde dat de IQ-test van Wilson niet juist was uitgevoerd door een stagiair en dat zijn IQ in andere tests boven de 70 lag.
Door: ANP
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door David Bakker »

Ja leuk. Maar wat is je punt, de stelling zeg maar?
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Het is duidelijk, lijkt mij, dat hier een racistische miskleun werd begaan. Je kunt ook even bij jouw favoriete auteur kijken: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... XXmixdnnyw
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

Ik wist nog niet van Leo Polak's occulte interesse. En kijk ook eens even naar mijn favoriet http://www.historici.nl/Onderzoek/Proje ... constandse
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Leo Polak schreef een baanbrekend boek (In twee delen) over de zin der vergelding.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

Op welke deskundige(n) beroep jij je hier?
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Laat ik het zo stellen: ik las het boek in het begin van de zestiger jaren, ik heb daarna verschillende strafrechtdeskundigen over het boek gehoord. Zonder uitzondering uiterst possitief. Ik heb even bij Langemeijer gekeken en tref dan de volgende verwijzingen aan:

L: P. Spigt, Prof.mr.dr. Leo Polak, een erflater van onze beschaving (Amsterdam, 1946); H.J. Pos, 'Dr Leonard Polak' in De Nieuwe Stem l (1946) 180-184; L.G. van der Wal, Herdenking van Leo Polak. Rede... Groningen. (Groningen, 1946); idem, in L. Polak, Verzamelde werken (Amsterdam, 1947) III, vii-xvii; I. Kisch, 'Kritische beschouwingen', in Algemeen Nederlands Tijdschrift voor wijsbegeerte en psychologie 44 (1951 -1952) 193-207; F. Sassen, in Wijsgerig leven in Nederland in de twintigste eeuw 3e dr. (Amsterdam, 1960) 67, 76, 77-80; L. van der Wal, 'Leo Polak, voor alles een ethicus', in Rekenschap 13 (1966) 195-201; [P. Spigt], Leo Polak 1880-1941 (Amsterdam, 1967); J. Remmelink, 'De wetenschappelijke betekenis van Leo Polak voor het strafrecht', in Tijdschrift voor straf-recht 77 (l 968) 115-131; Over Leo Polak 1880-1941. Vier opstellen van L. van der Wal, B.V.A. Röling, J. Remmelink en B. Delfgaauw (Amsterdam, 1969); Dorothy Rabinowitz, New lives. Survivors of the Holocaust living in America (New York, ca. 1978); J. Remmelink, 'Leo Polak honderd jaar geleden geboren', in Nederlands Juristenblad 55 (1980) 13-14.

Heb jij aanwijzingen dat het boek ergens afgewezen wordt?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

Sorry, maar jouw lijst van verwijzingen zegt op zichzelf natuurlijk niets over het al dan niet baanbrekende karakter van zijn boek.
hagenaars

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door hagenaars »

Nee, het toont slecht aan dat het boek indruk maakte, veel indruk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Nogmaals, de vrije wil.

Bericht door fred neerhoff »

Je lijst zegt niets over het al dan niet baanbrekende karakter. Geef nu eindelijk eens een inhoudelijk argument.
Plaats reactie