de kloof tussen volk en politieke klasse

hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Het gaat denk ik, helemaal niet om snappen. We hebben een verschil van mening. Jij ziet niets in liberalisme, waar ik veel van verwacht.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Jij moet mij geen woorden in de mond leggen. Het is nu wel duidelijk dat je niet het verschil weet tussen liberalisme en neo-liberalisme.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Ik heb een klein plankje met boeken en geschriften over liberalisme. Het verschil tussen de door jou genoemde stromingen is mij al jaren duidelijk. De politieke stroming bestaat nu ruim twee honderd jaar en nam altijd deel aan het bestuur, het zou verbazing wekken als er door al die jaren geen ontwikkeling zou geweest zijn.
Laatst gewijzigd door hagenaars op di 31 mar 2020, 05:42, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het verschil tussen de door jou genoemde stromingen zijn mij al jaren duidelijk.
Hoogst opmerkelijk, immers nog pas geleden ontkende je bij hoog en bij laag het bestaan van het neo-liberalisme (kijk zelf ff terug om je geheugen op te frissen).
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Inderdaad, dat lijkt op een contradictie, maar dat is het niet. Er is maar één liberaal ideaal. Maar de liberale familie kent menige stroming.
De term Neoliberaal wordt meestal door de tegenstanders van het liberale ideaal aan de orde gesteld. Zo stelde Prof. dr. Frank Ankersmit het eens in een discussie.
Frank Ankersmit is emeritus hoogleraar intellectuele en theoretische geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceerde vijftien boeken, waarvan De sublieme historische ervaring (2008) werd bekroond met de Socrates Wisselbeker. Als politiek-filosofisch denker nam hij uitgesproken posities in, onder meer tegenover het Forum voor Democratie, dat hij aanvankelijk steunde, maar later weer vaarwel zegde.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Inderdaad, dat lijkt op een contradictie, maar dat is het niet.
Als je stelt dat het neo-liberalisme een stroming binnen het liberalisme is dan erken je het onderscheid, terwijl je eerder ontkende dat het neo-liberalisme überhaupt bestond.

Een opmerkelijke contradictie.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Er is maar één liberalisme, stel ik. Het is een brede stroming, stel ik, de oudste politieke beweging in ons land, stel ik.
En momenteel (ik verbaas me elke dag opnieuw.) ook nog de grootste.
Verder nog iets?

Anekdote: Ik lees een paar keer per week voor aan een 94 jarige nagenoeg blinde tekenaar en schilder. Deze is een overtuigde sociaal democraat. Momentaan lezen we Hoofdstuk 4 uit Identiteit van prof. dr. Paul Verhaege. In dat hoofdstuk zet de hoogleraar zich flink af tegen "neoliberalisme". Zijn stelling is o.a. dat de Antirevolutionaire Partij de oudste is in dit kikkerlandje. Neen, stel ik, de liberale kiesverenigingen (altijd ruzie..) waren veel eerder. Leuke kennissociologische discussie.
Maatschappelijke veranderingen hebben gezorgd voor een veranderd ik-gevoel. Paul Verhaeghe onderzoekt de effecten van dertig jaar neoliberalisme, vrijemarktwerking, privatisering en de relatie tussen de maakbare samenleving en onze identiteit. Wie wij zijn wordt zoals altijd bepaald door de context waarin wij leven. Die context bepaalt op dit moment: Wie geen succes heeft zal ziek zijn. De dwang tot succes en geluk blijkt een keerzijde te hebben: het leidt tot verlies aan zelfbesef, tot desoriëntatie en vertwijfeling. De mens is eenzamer dan ooit. De liefde is moeilijk te bereiken en betekenisvol leven is diepgaand problematisch geworden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Je mist de pointe. Anders dan klassieke liberalen als Thorbecke optimaliseren klassieke neo-liberalen als Reagan en Tatcher op slechts 1 variabele: aandeelhouders winst. Ook als dat ten koste gaat van de samenleving als geheel. Je ziet het ook aan de toenemende kloof tussen arm en rijk, die steeds dieper wordt.

Je zou misschien beter kunnen voorlezen uit Hayek en Piketty, dan steek je er zelf ook nog wat van op.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Van Piketty weet ik weinig, hij staat niet op mijn 'to do' lijstje en Hayek doe je ( en dat weet je best..) groot onrecht aan. *)
Maar terug naar de pointe: natuurlijk was het liberalisme van Thorbecke anders dan dat van ( ik noem maar een naam..) de historicus Mark Rutte. Of De politieke liberale ideeën van de huidige burgemeester van Amsterdam.
De politicus gebruikt altijd zijn of haar ideeën in een bepaalde context. Over Reagan, een goeie acteur en Thatcher, een conservatieve dame hebben we het later wellicht nog wel eens.

*) "aandeelhouderswinst" is in The Road to Serfdom niet aan de orde, wel de vrijheid. Hayek was dan ook geen econoom, meer een Arnold Heertje. Een vrijdenker...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

De econoom Hayek benadrukt de ongelijkheid tussen mensen, hij geloofde heilig in de vrije markt. Hayek en de econoom Piketty zijn in sociaal opzicht elkaars tegenpolen.
Plaats reactie