Politieke Unie gewenst

hagenaars1

Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars1 »

Politieke Unie gewenst

Europa is een merkwaardig fenomeen, geen staat, maar een onduidelijke statenbond, waarbij de leden ook nog grote vrijheid wordt gelaten. Groot Brittannië behandelt de Unie als een handelsakkoord. In Nederland denkt de M.P, hij is nota bene historicus, elke week een beetje anders over de Unie. Lastig is dat.
Ik vind dat Rutte een duidelijk standpunt moet innemen
De huidige zichtbaar geworden verdeeldheid over de strijd tegen de economische neergang, de schuldenproblematiek en de strijd voor behoud van de muntunie vragen nu eenmaal om duidelijkheid. Bondskanselier Merkel heeft de handschoen opgepakt, zij wijst de weg. Europa is een politieke unie. Een politieke en begrotingunie. Sterk gecentraliseerd staan we sterk, afzonderlijk zijn we niets, of heel weinig. De afspraken die de muntunie dragen dienen beter zichtbaar gemaakt. Zo kan het niet langer. Wordt het niets. Modderen.
In navolging van de leiding in Brussel is nu Berlijn en daarna de andere hoofdsteden aan de beurt. In Nederland: Geert Wilders en Emiel Roemer dienen door de M.P. bestreden.
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door Victor Onrust »

Ik deel je wens maar heb weinig geloof dat zoiets door de huidige "leiders" tot stand gebracht kan worden. Vandaar mijn fantasie: coup-europa
fleur
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 10:24

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fleur »

Victor Onrust schreef:Ik deel je wens maar heb weinig geloof dat zoiets door de huidige "leiders" tot stand gebracht kan worden. Vandaar mijn fantasie: coup-europa
"U ziet dat wij geen slechte bedoelingen hebben. Het is niet onze bedoeling om een dictatuur in te stellen. Wij willen een democratisch Europa".
Is de fantasie uitgekomen en is de spreker Alexander Pechtold?


http://www.bilderbergmeetings.org/participants2012.html
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door Victor Onrust »

fleur schreef:Is de fantasie uitgekomen en is de spreker Alexander Pechtold?
(1) Nou nee, ga het niet meemaken denk ik. Eerder de ondergang van het avondland.
(2) Peggold is de laatste aan wie ik zou denken. In mijn fantasiestuk is het Rasmussen (voormalig premier DK, nu secretaris generaal van de NAVO) die spreekt. Ik heb weinig vertrouwen dat er uit die Bilderberg-club iets goeds kan komen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars1 schreef:Bondskanselier Merkel heeft de handschoen opgepakt, zij wijst de weg.


Naar mijn mening is de weg waarnaar Merkel wijst een doodlopende weg. Het is puur whishful thinking en zal waarschijnlijk net zo'n historische misser blijken te zijn als die de sociaal-democraat Troelstra destijds maakte toen hij vanaf het Malieveld in Den Haag de revolutie uitriep . Ook Troelstra begreep niet dat politieke eenheid vanuit de basis moet komen en niet vanaf de tekentafel geproclameerd kan worden.
hagenaars1 schreef:Europa is een politieke unie.
Een "politieke unie" zonder een opzichzelf staand leger is als een vis op het droge.
hagenaars1 schreef: Sterk gecentraliseerd staan we sterk, afzonderlijk zijn we niets, of heel weinig.
Alsof "we" zonder de Euro-munt "zwak" stonden! Deze leugen wordt hier te lande vooral door Pechthold cs. bij herhaling en met blind fanatisme verspreid. Oh zo gemakkelijk bij vacantietrips, beweert dit leeghoofd. Gevaarlijke misleiding!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Troelstra was te vroeg, maar uiteindelijk werd zijn systeem wel gekozen. Dat geldt ook voor Angela Merkel. Ik weet niet of de Nato structuur die ons bindt aan 'Het Westen' zo slecht is. Er valt mee te leven en in vrede.
Nu gaat het om de politieke eenheid die noodzakelijk is om uit de huidige crises te komen. (Ik bedoel die van de banken, de overheidsschulden en de muntunie.) Ik denk niet dat Angela Merkel te laat is en zeker niet te vroeg: denk aan Maastricht 1992. En de afgang van 1991, toen waren wij, dat is Nederland, weer eens te vroeg. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=z ... 11%2F07%2F een-zwarte-maandag-voor-de-nederlandse-diplomatie. &ei=wh7ZT8LCA8bF0QW_s9mxBA&usg=AFQjCNHLMsdaPKY_XgCGTUoAET_w_K7RRQ

Het is een verkeerde vraag, of we zonder de Euro zwak stonden, we staan nu sterk met de Euro, de munt is een groot succes. Maar de noodzakelijke politieke macht om begrotingsdiscipline af te dwingen is gebleken niet sterk genoeg te zijn en dat wordt nu geregeld. Denk ik.Er is natuurlijk een weg terug, zoals de eurosceptici denken, maar is die wel begaanbaar?
In elk geval erg prijzig, geen econoom die het juiste bedrag kan uitrekenen. En als het zover is, dan moet je erg gaan oppassen! Dan wordt het erg duur.

Ten slotte nog iets over de gedachte van Fred over ' van onder op' . Wat willen de Grieken? Uit de Euro? De Fransen?
Welnee, zij willen wat iedereen altijd wil: rust, een goed pensioen, lage werkeloosheid en niet te weinig overheidsfalen...
Laatst gewijzigd door hagenaars op do 14 jun 2012, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Er is natuurlijk een weg terug, zoals de eurosceptici denken, maar is die wel begaanbaar?
In elk geval erg prijzig, geen econoom die het juiste bedrag kan uitrekenen.
Het is aan de politiek om eerst een realistisch escape scenario voor te leggen. Pas dan zouden economen weer een zinnige inbreng kunnen hebben.

Het gehijg van Pechthold cs kan het pijnlijk gebrek aan zo'n scenario niet verhullen.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik heb geen enkel vertrouwen in politici die realisme beogen en van geen cijfers willen weten. We weten min of meer precies wat ´redden´ van de Euro kost, maar het uiteenvallen van de muntunie is nergens begroot. Ik snap niet dat er iemand is, die daar intrapt...

Ik zou Alexander Pechtold niet al te serieus nemen, hij leeft ver boven zijn stand met slechts 10 of hooguit 15 zetels. En dan de waanzin: D66-leider Alexander Pechtold wil premier worden als D66 bij de verkiezingen de grootste partij wordt. Dat zei hij vanmiddag in Buitenhof. Pechtold zei enorm gemotiveerd te zijn de verkiezingen tot een succes te maken. Als het aan hem ligt komt er een kabinet dat pro-Europa is.( NRC Handelsblad.)
Een wip-positie, dat wel misschien..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:. D66-leider Alexander Pechtold wil premier worden als D66 bij de verkiezingen de grootste partij wordt.
Waarom neem je zo'n klojo eigenlijk zo serieus?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Pardon? Lees mijn tekst, ik zie hem als een waanwijze opschepper. 10 zetels en dan antwoorden dat je MP wil worden!
Plaats reactie