Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Inmiddels is de z.g. Brexit meer dan alleen een natte vuurpijl, want het blijkt dat Het Verenigd Koninkrijk zichzelf ook nog in de voet schoot..., zoals het gezegde luidt.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Wat iedereen wel lijkt te vergeten. Theresa May is een slimme meid, een dame en vanaf het begin van het geharrewar van het z.g. vertrek van de Britten uit de Unie, daar nadrukkelijk tegen. Tegen means, tegen leave...Krijgt zij haar zin in dit theater? Ik hoop het...
Gaan de Britten naar de stembus voor het E.P. in mei, ik denk het, nee, ik hoop het.
Kan de Ierse kwestie opgelost? Neen...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Het is opmerkelijk dat de problemen rondom de Brexit exclusief de Britten wordt verweten. Je hoort zelden of nooit een EU-functionaris praten waarom de meerderheid van de Britten uit de EU willen.

Ik acht dat volslagen gebrek aan zelfkritiek een zwak punt van de huidige EU dat niks goeds voorspelt.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

De grootste hinder voor de Britten zo bleek, is de vrije vestiging van Polen, Hongaren en Slovaken in het Verenigd Koninkrijk en dan op de tweede plaats de wetgeving die niet meer uit Londen maar uit Brussel komt.
Het zijn die twee elementen die elders in Europa nauwelijks spelen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Ik ben het eens met het artikel https://opiniez.com/2019/04/11/brexit-c ... /cadelange

Brexit-chaos is illustratief voor teloorgang EU

Lemmingengedrag van de belangrijkste politieke spelers

door Kees de Lange
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Je bent weer veel te selectief en dus pessimistisch. Er is in de werkelijkheid een grote mate van overeenstemming tussen de landen van Europa. Meer politieke en bestuurlijke eenheid is noodzakelijk. Een markt zonder staat kan immers niet bestaan.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Het staat nu vast dat de komende verkiezing voor het Europarlement ook voor de Britten zal gelden. Zonder overeenkomst de Unie verlaten is uitgesloten, want dat wil men aan de Theems niet, een tweede referendum al evenmin.
Het blijven spannende tijden, o.l.v. Theresa May.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Nog even naar aanleiding van het stuk van Kees de Lange, waarvoor dank.

1. Het concept Europa der staten, zoals de nationalist Charles de Gaulle voorstond, is helaas voor de liefhebber van nationale trots, onuitvoerbaar. Europa groeit onherroepelijk naar meer politieke eenheid. Een solidaire markt en dat is de Europese Unie nu eenmaal, kan niet zonder een gelijk speelveld. Kees heeft zeker gelijk dat het nationalistisch verzet tegen die noodzakelijke eenheid een beetje groeit, we hebben het zojuist ook in ons land gezien. Maar groepjes als Forum voor Democratie zullen het altijd afleggen tegen de hoofdstroom van Europese eenheid. Dat is marktdenken in de praktijk.
2. Kees is en scherp waarnemer, Theresa May is van stonde af aan een tegenstander van uittreden van het VK uit de Unie.
Maar zij heeft wel alles gedaan om een net vertrek zonder al te grote schade te verkrijgen. Dat is haar tot nu toe nog niet gelukt, maar de strijd gaat voort.
3. Het VK hoeft niet te bedelen, dat ziet Kees verkeerd. Zowel de Unie als het VK zijn gelijke onderhandelaars. Beide willen een nette oplossing zonder al te grote schade.
4. Corbyn is geen prettige bondgenoot maar ergens zal toch een parlementaire meerderheid vandaan moeten komen.
5.Ja, Kees heeft natuurlijk gelijk, Rutte 3 is ook tevens het laatste van de tovenaar Rutte. Zijn toekomst ligt elders.
6.Is de politieke verdeeldheid in Europa een slechte zaak? Een teken van zwakte? Ik vind Kees hier een tikkeltje te pessimistisch. Het is onvermijdbaar dat 27 landen (En met het VK mee zelfs 28) hun onderlinge problemen en belangen in het openbaar behandelen. Dat is nu juist democratie, een teken van sterkte. Van kracht.
7. Ten slotte, het proces van verdere eenwording van De Unie zal na de verkiezing van een nieuw parlement een grote impuls krijgen, dat durf ik wel te voorspellen en het zal ook vallen en opstaan betekenen. Er is geen weg terug...
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Als een overheidsorgaan de lachlust opwekt dan is er iets goed mis. Dat doet Europa somtijds. Ik geef een voorbeeld. Binnenkort als de Britten het eens worden, gaan zij uit de Unie. Hun stoelen in het parlement komen vrij. Wat gebeurt? Ik zou zeggen afstoffen en opbergen op zolder of in de kelder. Maar nee, deze worden verdeeld over de andere leden. Zo krijgt Nederland vier extra zetels. Ik vind dat hilarisch, als het niet zo onzinnig zou zijn.

Ik denk daarbij ook even naar de kosten...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Die hypocriet van een Timmermans had gelijk toen hij het opmerkelijke gebrek aan een sociale dimensie in de huidige EU aankaartte.
Plaats reactie