De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Of ik achterlijk ben, ziende blind en horende doof? Nou, nee...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Dat heb ik ook niet gezegd. Wèl beweer ik dat humanisten zelfverklaarde Gutmenschen zijn, die niet willen/kunnen begrijpen dat hun moraal geen universele moraal is.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Beetje te gemakkelijk, amigo. Ik las tijdens mijn jaarlijkse fietstocht het boek over humanisme van Alan Louis Charles Bullock, Baron Bullock, FBA (13 December 1914 – 2 February 2004) was a British historian. He is best known for his book Hitler: A Study in Tyranny (1952) which was the first comprehensive biography of Adolf Hitler and influenced many other major biographies of Hitler.

Ik kom hier nog op terug. Bullock's other works included The Humanist Tradition in the West (1985), and The Life and Times of Ernest Bevin, a three-volume biography of British Labour Foreign Secretary Ernest Bevin,.[8] He was also editor of The Harper Dictionary of Modern Thought (1977), a project he suggested to the publisher when he found he could not define the word "hermeneutics". He had earlier co-edited with Maurice Shock a collection on The Liberal Tradition: From Fox to Keynes.[9]
In the mid-1970s, Bullock used his committee skills to produce a report which proved to be influential in the classroom: A Language for Life, about reading and the teaching of English, was published in 1975.[5][10]
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

Mijn stelling is dat 1. het humanisme een verwaterde vorm van christendom is, en 2. een goede bedoelingen cultuur aanhangt, waar 3. een morele superioriteit aan ten grondslag ligt.

Verder is het opvallend dat zo weinig humanisten weten waar de klepel hangt. Kijk maar naar de statuten van bijvoorbeeld de vereniging 'De Vrije Gedachte' die regelrecht zijn terug te voeren tot de verwarde zedenmeester Leo Polak.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Om met het laatste te beginnen, als Leo Polak iets niet was, dan is het verward. Maar ook zedenmeesterij was deze vrije geest vreemd. Je hebt een rijke fantasie, amigo. Caute! Hij stelde de statuten van De Dageraad*) op, dus moet het niet verbazen dat deze aan hem doen denken, al is er nadien wel een beetje aan gesleuteld.
De vraag is natuurlijk niet of het Humanisme verwaterd is, dat is evident. Maar de vraag is de mate van verwatering en in welke richting. Dat van die morele superioriteit zou je moeten bewijzen, neem gerust de tijd.
Ik lees intussen verder in Alan Bullock. En kom daar op terug.

*) Om onverklaarbare reden gewijzigd in De Vrije Gedachte.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:als Leo Polak iets niet was, dan is het verward.
Leo Polak was een kantiaan die heel z'n leven heeft gepoogd om vanuit dat perspectief Spinoza te begrijpen. Resultaat: een warboel.
hagenaars schreef:Maar ook zedenmeesterij was deze vrije geest vreemd.
Je kunt wel merken dat je nooit zijn 'Sexuele Ethiek' werkelijk gelezen hebt. En een vrije geest? Hij wilde een voortplantingsverbod voor gehuwden die naar zijn smaak een onvoldoende hoogstaand en zuiver karakter hadden.

Het enige wat je Leo Polak moet meegeven is dat hij vanuit zijn positie als hoogleraar het gezichtspunt van atheïsten publiek durfde te verdedigen. En dat was in zijn tijd van Nederlandse christelijke kleinburgerlijkheid een positieve uitzondering.

hagenaars schreef:Hij stelde de statuten van De Dageraad*) op
Zoals je weet, is de vereniging 'De Vrije Gedachte' de directe erfgenaam van 'De Dageraad', inclusief Polak's kronkel dat humanisme en vrijdenken samen zouden kunnen gaan. Voor humanisten heeft de moraal prioriteit, terwijl bij vrijdenkers inzicht voorop staat. M.a.w. humanisme en vrijdenken zijn als water en vuur.
hagenaars schreef:Dat van die morele superioriteit zou je moeten bewijzen


Humanisten staan een universele moraal voor. Dit impliceert een moreel absolutisme.
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Een korte reactie. Ad 1. Spinoza, de kantiaan heeft meer gedaan dan zich met Spinoza bezig houden. En een warboel vind ik een omschrijving die te kort door de bocht is. Misschien moet je even kennis nemen van de conclusie op pagina 55 van Nieuw licht op Leo Polak?
2. Zedemeester. Ook een leeuw struikelt wel eens, maar Polak's overige staat van dienst als vrije denker en modern mens is puntgaaf. Hij was dan ook geen zedenmeester, maar promotor van zelfstandig denken en vrijheid van opinie.
3. Ik zie de kronkel (zoals jij het noemt) helemaal niet. Een verstandig mens kan inzicht voorop stellen en daarbij humanisme als levensbeschouwing kiezen. Je wordt er niet draaierig van, hoor.


Nieuw licht op Leo Polak (2016) Klaas van Berkel en Stefan van der Poel red.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Een verstandig mens kan inzicht voorop stellen en daarbij humanisme als levensbeschouwing kiezen. Je wordt er niet draaierig van, hoor.
Grappig, en dat terwijl jijzelf het levende bewijs bent van het tegendeel. Maar ja, jij bent volgens jezelf dan ook "verstandig".....Over moreel absolutisme gesproken!
hagenaars

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door hagenaars »

Als je het er niet mee eens bent, wat ik me nauwelijks kan voorstellen, dan moet je het bestrijden en niet zeuren.

Een normaal mens kan vrijdenken èn humanist zijn, het is geen water en vuur...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Verklaring van Amsterdam: een padvinderstekst?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Een normaal mens kan vrijdenken èn humanist zijn, het is geen water en vuur...
Vrijdenken miskent de grondwaarheid van de humanistische religie, te weten zijn geloof in een universele moraal- zie de Amsterdam Declaration. Uit artikel 1: "Humanism is ethical" en "Humanists have a duty of care to all humanity including future generations."

Dus als ik bijvoorbeeld stel dat de "Universele Verklaring van de Rechten van de Mens" een vrijblijvend westers construct is, dan zal de rechtgeaarde humanist daar onmiddellijk tegen protesteren. Zoals die ook de stelling Macht = recht moreel zal verwerpen.
Plaats reactie