de kloof tussen volk en politieke klasse

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Deze reactie van jou
Gerard R. schreef:Ik weet niet hoe het staat met je interesse in dezen. Maar het is een boeiend terrein.
doet anders vermoeden.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Goed, dan blijven we hangen bij het onderwerp "de kloof tussen volk en politieke klasse." Een boeiend onderwerp.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

De grote vraag is natuurlijk " Waar komen die dertien zetels voor Het Forum voor Democratie vandaan? " En vervolgens, waar komen de vijf extra zetels voor Groen Links vandaan.

Eerste Kamer, voorlopige uitslag

2019
2015
Forum voor Democratie
13 zetels
-
VVD
12 zetels
13 zetels
CDA
9 zetels
12 zetels
GroenLinks
9 zetels
4 zetels
PvdA
7 zetels
8 zetels
D66
6 zetels
10 zetels
PVV
5 zetels
9 zetels
SP
4 zetels
9 zetels
ChristenUnie
4 zetels
3 zetels
SGP
2 zetels
2 zetels
Partij v.d. Dieren
2 zetels
2 zetels
50PLUS
2 zetels
2 zetels
OSF
geen zetel
1 zetel
DENK
geen zetel
-
De z.g. Middenpartijen ( CDA, D66 ) verloren flink en zullen Forum voor Democratie met zeker met acht of negen zetels hebben gesteund. Voor het gemak tel ik die ene zetel van de VVD er bij op. Het Forum voor Democratie heeft een zeer rechts profiel, wat het verlies voor de PVV verklaart. Het electoraat heeft ook afstand genomen van de S.P. en dat zou de groei van Groen Links verklaren, lijkt mij.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Baudet recenceerde in "American Affairs" recentelijk het werk van de schrijver Michel Houellebecq, met name diens laatste roman "Serotine". http://api.traq.li/story/viewall3/41416 ... 04&order=0

Ik las dat boek ook, en vond Baudet's bespreking volledig en correct. Duidelijk is ook dat Baudet het inhoudelijk eens in met Hollebecq's kernthema: de problematische westerse individualisering.

Het volk wil meer vrijheid, maar wordt er niet gelukkiger van. In plaats daarvan lijkt de vervreemding groter te worden en het welbevinden kleiner. Ik vind dat Baudet - in navolging van Houellebecq - daar inderdaad een punt heeft.

Ik ben het echter volledig oneens met zijn politieke remedie. In plaats van het doorgeschoten neoliberalisme als (materiële) oorzaak van de problematische individualisering aan te wijzen, wijst Baudet naar vroeger toen zijns inziens alles veel beter was. Toen was er nog gemeenschapszin, de plaats van de vrouw in het gezin beter geregeld, en nog meer van die (reactionaire culturele) ongein.

Maar misschien nog het meest opvallende is dat van de kant van de mainstream media, samen met de gevestigde politieke partijen een open en zakelijke discussie over dit thema onmiddellijk de grond in wordt geboord. Politieke oppositionelen kunnen nauwelijks adem halen voordat een interviewer zijn of haar misprijzen heeft laten blijken: pure angst. Daarmee wordt de veenbrand alsmaar ernstiger....
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Om met het laatste maar meteen aan te vangen, het politieke in onze Delta en directe omgeving (Benelux, Duitsland en Luxemburg etc.) is helemaal geen veenbrand zoals jij stelt, het systeem staat openlijk in brand. Er is ongeveer twintig procent onderklasse, mensen zonder uitzicht en inzicht, maar wel een verlangen naar aandacht.
Dan is er evenzo twintig of zoiets 'hogere middenklasse', die ook wel wat extra's kunnen gebruiken. Het liberalisme ( door jou vaag neoliberalisme genaamd) houdt de gouden koorden kort en bezuinigd tegen de klippen op.

Ik lees sinds kort het kwartaalblad Maarten! Dat raad ik jou van harte aan. Je kunt daar de opinies die de rest van ons vaderland bezig houdt vinden. Van Rossem, de hoofdredacteur en doorwrochte stukkenschrijver die zeer leesbaar zijn, geeft vorm aan wat de overblijvende zestig à zeventig procent ongeveer bezig houdt. In het laatste nummer: Nederland verzuipt over de klimaatproblematiek, eindigend in terechte twijfel, we weten niet wat de toekomst brengen zal. Lastige boodschap...Dan Mensen zijn net mieren, de verslaving aan Facebook en dergelijke, de algemene verveling die heerst. Hoofdartikel De oorlog tegen verdovende middelen die niet te winnen is, deprimerend. Van Rossem, de emeritus hoogleraar zou een goeie Vrijdenker van het Jaar zijn, vind ik.
Jouw oordeel over de hoofdstroom in de media deel ik.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: (er) is helemaal geen veenbrand zoals jij stelt
Geen veenbrand? Lees: Kim Putters, 'Veenbrand, Smeulende kwesties in de welvarende samenleving', Centraal Bureau voor de statistiek, 2019.

Trouwens, sinds de doorbraak van Pim Fortuyn kan iedere oplettende burger weet hebben van die veenbrand.

En voor jouw informatie: het was uitgerekend Van Rossem die indertijd voorop stond om die veenbrand te bagatelliseren.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Correctie Kim Putters is directeur van SCP niet van de CBS, zijn boek verscheen bij Prometheus. Als je mijn bijdrage leest dan zie je dat ik het met jou eens ben. Er zal wel iets gebeuren, vermoed ik. Door de versnippering van het politieke wordt een dagelijks bestuur vormen steeds moeilijker.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Als je mijn bijdrage leest dan zie je dat ik het met jou eens ben.
Nee, jij rept over een openlijke brand terwijl ik een veenbrand signaleer. Als die fik van jou daadwerkelijk zou uitbreken dan zal dat gepaard gaan met fysiek geweld, en dat is totaal andere koek!

Verder ben ik het niet met je eens dat Van Rossum een scherpe observator zou zijn.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Het verschil tussen een veenbrand en een uitslaande idem is de zichtbaarheid. Ik zal een voorbeeld geven van twee intensieve veranderingen zonder noemenswaardig geweld. De verzuiling in ons land is zonder enig geweld overgegaan in de huidige situatie zonder twee of drie machtsblokken. Ook in het buitenland een voorbeeld, de overgang van dictatuur in Portugal naar de huidige rechtstaat.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Je dwaalt weer af naar nietszeggend gebabbel.
Plaats reactie