Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

De bedenkelijke opvattingen van de humanist en vrijdenker Leo Polak. Zie :
http://hoeiboei.blogspot.com/2012/04/de ... .html#more
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door David Bakker »

Ik kreeg zojuist nog een reactie binnen op ons artikel over de bedenkelijke opvattingen van Leo Polak van een bevriend klinisch psycholoog:

"Heb overigens eindelijk je artikel over Leo Polak gelezen. Ik zweer je dat het waar is, dat ik me al decennia geleden ergerde aan de pedante toon waarmee hoogleraar psychologie Heijmans en diverse van zijn companen in hun geschriften allerlei wijsneuzigheden over ons uitstrooiden waarvan ik de wetenschappelijkheid maar bedenkelijk vond. Maar ik ben intellectueel waarschijnlijk te beperkt om dergelijke zaken echt goed door te kunnen prikken. Bij wat jij over Polak schrijft proef ik dat zelfde dedain t.o.v. de medemens."
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Jezus! Die man is al meer dan tachtig jaar geleden overleden: Gerard Heymans (Ferwerd, 17 april 1857 - Groningen, 18 februari 1930). De studie van de psychologie stond in de kinderschoenen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door David Bakker »

Blijkbaar moesten studenten psychologie in de jaren '70 toch nog zijn geschriften bestuderen.
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Welnee, ik studeerde psychologie in Leiden in 1962 en 1063, de man was toen al hopeloos ouderwets. Volledig verouderd. Een curiositeit. Een van de grondleggers, dat wel...http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=h ... yae39r8lsA
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Nu je toch op je geheugen terugvalt, misschien herinner je dan ook nog wel het volgende bericht van 8 mei 2012 (zie onder "Anton Constandse versus Leo Polak"):

"Mij lijkt het nuttiger als je nu eindelijk eens volledige openheid van zaken geeft over je betrokkenheid bij de aanvraag van die bijzondere Leo Polak leerstoel.

Wie is de initiatiefnemer? Leo Samama als voorzitter van de Leo Polak Stichting of jij als oud-voorzitter van De Vrije Gedachte? Welke rol speelde het Humanistisch Verbond? En waarom een Leo Polak leerstoel in plaats van bijvoorbeeld een Anton Constandse leerstoel?"
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Mijn god, moet dat nu?

De Vrije Gedachte nam onder mijn leiding indertijd het initiatief. Jaren geleden, we hebben toen Peter Derkx als verkenner op pad gestuurd. Eerst naar Leiden, afgewezen. Toen naar Utrecht, idem. Amsterdam dan maar, eindeloze procedure. Inmiddels was ik afgetreden en is mijn opvolger hiermee doorgegaan. Nu lijkt er succes, in Groningen. Prima! Het gaat dus om een leerstoel Vrijdenken.Anton en Leo zijn beide vrijdenker. (Ik zou zeggen wordt lid van DVG en zet je in voor een Anton Constandse leerstoel, in Middelburg? http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=u ... FA5QZoSORw)

Zeeuws: Brouwesaeven of kortweg Brouw
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Eindelijk meer openheid! Dank daarvoor.

De formele betrokkenheid van het Humanistisch Verbond bij de benoeming van een vrijdenkers leerstoel is nu duidelijk.

Verder is het duidelijk dat Peter Derkx - als hoogleraar humanisme en levensbeschouwing verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek - in dit verband een zeer twijfelachtige rol speelt. Zie daarvoor http://hoeiboei.blogspot.nl/2012/04/de- ... an-de.html

Samen met de door hemzelf meermalen geuitte persoonlijke antipathie van Anton van Hooff jegens Anton Constandse legt de keus voor Leo Polak boven Anton Constandse naar mijn mening een dubbele smet op De Vrije Gedachte.

Nog 1 vraag: Heeft Floris van den Berg een rol gespeeld - formeel of informeel - bij het voorbijgaan aan Anton Constandse?
hagenaars

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik zou het niet weten, hij zal een Stalinleerstoel ambieren :shock:
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de humanist en vrijdenker Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik zou het niet weten, hij zal een Stalinleerstoel ambieren :shock:
Hij zat in jouw bestuur, en zal van jouw aktie naar Derkx toe geweten hebben. Waarom passeerden jullie Anton Constandse? Wat waren jullie motieven?
Plaats reactie