Klopt. Kennelijk komt Baudet's nationalistische agenda in het gedrang bij ongewijzigde invoering van de TTIP/CETA vrijhandelsverdragen. Blijft staan dat zijn politieke programma zich primair richt op culturele thema's.David Bakker schreef:Baudet/FvD is tegen vrijhandelsverdragen zoals TTIP/CETA die nationale soevereiniteit ondermijnen https://www.youtube.com/watch?v=aexCXuHTf1I . In feite dus tegen neoliberalisme.
POSTMODERNISME
-
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55
Re: POSTMODERNISME
-
- Beheerder
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35
Re: POSTMODERNISME
Wordt dit nog op enige wijze onderbouwd met solide argumenten (empirisch)? Lijkt me nogal een wilde speculatie.fred neerhoff schreef:Sid Lukkassen's belangrijkste kritiek op Marx is naar eigen zeggen (uit zijn boek Levenslust en Doodsdrift, essays over Politiek en Cultuur, pag. 175):
"Niet economische productieverhoudingen zijn in hoofdzaak bepalend voor de staat van de samenleving: veel bepalender zijn culturele structuren die de distributie van erotisch kapitaal kanaliseren."(NB. Zijn nadruk op het belang van seksualiteit heeft hij van Michel Foucault.)
-
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55
Re: POSTMODERNISME
Vermoedelijk projecteert Lukkassen zijn private seks ervaringen op de gehele mensheid. En dat moet voldoende zijn voor iemand die zich er voortdurend op voor staat een gepromoveerd filosoof te zijn. Bovendien is Paul Cliteur het helemaal met hem eens…haha…
Re: POSTMODERNISME
Mijn advies, laat deze Sid in zijn sop gaarkoken. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... hg3DvXu1Rc
-
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55
Re: POSTMODERNISME
Het is boeiend om Lukkassen in zijn anti-marxistische ijver te zien miskleunen waar het gaat over de materiële staat van de samenleving: geen woord over het vigerende neo-liberalisme met een groeiende ongelijkheid en buitensporige winsten voor grote ondernemingen als gevolg, flexcontracten, wegwerp baantjes, woningnood onder jongeren, en dat terwijl “de” economie alleen maar groeit.
Maar ja, daar staat Lukkassen niet alleen in…
Maar ja, daar staat Lukkassen niet alleen in…
-
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55
Re: POSTMODERNISME
Tegenpolen, zeker, maar eerst een definitie +, want het is geen elektriciteit en dus meer een metafoor. En met metaforen moet je erg oppassen zeker in de politiek. Bij het politieke.
En dan de context, waar wordt het geroepen? Was Joop den Uyl een nationaal socialist? Cultureel links of rechts? Een loser? Met meer dan 50 zetels in de Kamer in de oppositie belanden...Ik geef maar een voorbeeld.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 8CUqyQCJgr
Het gaat om het politieke; afgunst vs. jalousie. Ik ben jaloers op uw succes, uw BMW, uw top baan. Maar afgunstig?
Je vergeet, Neerhoff het liberalisme in te delen, is het te min?
+ Joska Fisher, wat is links. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... SLBrje7zVd
En dan de context, waar wordt het geroepen? Was Joop den Uyl een nationaal socialist? Cultureel links of rechts? Een loser? Met meer dan 50 zetels in de Kamer in de oppositie belanden...Ik geef maar een voorbeeld.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 8CUqyQCJgr
Het gaat om het politieke; afgunst vs. jalousie. Ik ben jaloers op uw succes, uw BMW, uw top baan. Maar afgunstig?
Je vergeet, Neerhoff het liberalisme in te delen, is het te min?
+ Joska Fisher, wat is links. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... SLBrje7zVd
Re: POSTMODERNISME
Ik citeer: Noch vor seinem Parteibeitritt im Jahr 1982 gründete Fischer 1981 mit Daniel Cohn-Bendit und anderen den Arbeitskreis Realpolitik in Frankfurt, der für die Partei Die Grünen sogenannte „realpolitische“ Positionen formulierte. Die inhaltliche Auseinandersetzung mit diesen neuen Positionen führte im Kreisverband Frankfurt zur Polarisierung zwischen Realos und Vertretern eines „öko-fundamentalistisch“ genannten Standpunktes (Fundis), in deren Verlauf sich Fischer 1982 für die Bundestagswahl 1983 als Kandidat für Die Grünen durchsetzen konnte…. "
Verder lezen: Der Abstieg des Westens. Europa in der neuen Weltordnung des 21. Jahrhunderts. Kiepenheuer & Witsch, Köln 2018, ISBN 978-3-462-05165-0.
Verder lezen: Der Abstieg des Westens. Europa in der neuen Weltordnung des 21. Jahrhunderts. Kiepenheuer & Witsch, Köln 2018, ISBN 978-3-462-05165-0.
-
- Berichten: 4560
- Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55
Re: POSTMODERNISME
Bovenstaande tabel is natuurlijk niet ondubbelzinnig. Neem bijvoorbeeld Michel Foucault die stelde dat iedere historische periode zijn eigen waarheid heeft (NB. Wetenschappelijke waarheden zoals de wetten van Kepler zijn wel degelijk bestand tegen Foucault’s historische relativering. Kennelijk hanteert Foucault een ander waarheidsbegrip dan gebruikelijk in de – harde –wetenschap. Zijn waarheidsbegrip doet eerder denken aan de relativiteit van mens- en geloofswaarheden.)
Verder was Foucault het oneens met de opvatting van Marx dat macht economische bepaald is (hulpbronnen, productie verhoudingen). Daartegenover stelde Foucault zijn disciplineringstheorie van macht. (O.a. actueel in de huidige surveillance maatschappijen.) Deze heeft weliswaar licht geworpen op micro-sociologisch niveau, vooral waar het gaat over seksuele machtsverhoudingen maar kunnen m.i. niet de machtsverhoudingen op de wereld verklaren. Immers, in tegenstelling tot het materiële kapitaal van Marx kan seksueel kapitaal niet ongebreideld geaccumuleerd worden, en kan derhalve ook niet ingezet worden om op macro-niveau machtsveranderingen af te dwingen.
Verder was Foucault het oneens met de opvatting van Marx dat macht economische bepaald is (hulpbronnen, productie verhoudingen). Daartegenover stelde Foucault zijn disciplineringstheorie van macht. (O.a. actueel in de huidige surveillance maatschappijen.) Deze heeft weliswaar licht geworpen op micro-sociologisch niveau, vooral waar het gaat over seksuele machtsverhoudingen maar kunnen m.i. niet de machtsverhoudingen op de wereld verklaren. Immers, in tegenstelling tot het materiële kapitaal van Marx kan seksueel kapitaal niet ongebreideld geaccumuleerd worden, en kan derhalve ook niet ingezet worden om op macro-niveau machtsveranderingen af te dwingen.
Re: POSTMODERNISME
Ik citeer bij zulke kwesties graag Prof. dr. Norbert Elias, "We have to sit and think about it." In mijn woorden, ik kom er graag op terug...
Norbert Elias was een Duits-Brits-Joods socioloog. Wikipedia
Geboren: 22 juni 1897, Wrocław, Polen
Overleden: 1 augustus 1990, Amsterdam
Opleiding: Universiteit van Wrocław
Ouders: Sophie Elias, Hermann Elias
Beïnvloed door: Karl Mannheim, Sigmund Freud, Max Weber, Richard Hönigswald.
Norbert Elias was een Duits-Brits-Joods socioloog. Wikipedia
Geboren: 22 juni 1897, Wrocław, Polen
Overleden: 1 augustus 1990, Amsterdam
Opleiding: Universiteit van Wrocław
Ouders: Sophie Elias, Hermann Elias
Beïnvloed door: Karl Mannheim, Sigmund Freud, Max Weber, Richard Hönigswald.