Spinoza

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

Ideaal of niet, daar gaat het hier niet om. Waar het wel om gaat is dat ik naar het voorbeeld van het First Amendment van de Amerikaanse grondwet een verklaarde voorstander ben van een absolute menigsvrijheid en jij niet.

Welke argumenten heb je eigenlijk om zo uitgesproken tegen een absolute persvrijheid te zijn? Baseer je je nu opeens zoals Recep Tayyip Erdogan op de recente gebeurtenissen in Parijs? Of trek je een parallel met de moord op Theo van Gogh? http://www.elsevier.nl/Buitenland/achte ... gen_Parijs http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs ... -1678383W/
hagenaars

Re: Spinoza

Bericht door hagenaars »

Ik moet je teleurstellen, ik ben een voorstander van absolute vrijheid van meningsuiting, zoals de vader van Theo van Gogh. (Zie elders, hier op de site.) Ik ben geen fan van genoemde Minister President van Turkije. (Zie ook elders ) in mijn verwijzing naar Betsy Udink in De Groene. (Hij is bovendien een slechte dichter. Ik citeer:Terwijl hij studeerde en amateurvoetbal speelde, werd Erdoğan actief in de politiek door lid te worden van de Nationale Turkse Studenten Vakbond, een anticommunistische actiegroep. Erdoğan maakte ook verschillende gedichten zoals over de stad waar hij opgroeide. In 1974 schreef hij, regisseerde en speelde de hoofdrol in het toneelstuk ‘’Maskomya’’, waarin de vrijmetselarij, het communisme en het jodendom werden voorgesteld als het kwaad.[3])
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Vrijheid ja, zeker, maar houdt rekening met de gevoelenss van de ander
Hier heb je natuurlijk Khomeini op het oog. Die voelde zich immers zó gekwetst dat hij in 1989 een fatwa tegen Rushdie uitsprak en waarmee het allemaal begon. En waar zal het eindigen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Salman_Rushdie

En:
hagenaars schreef: ik ben een voorstander van absolute vrijheid van meningsuiting
Hier spreekt een man met twee gezichten.
hagenaars

Re: Spinoza

Bericht door hagenaars »

Zie je dubbel? Hoofd onder de kraan helpt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

Nee, ik zie niet dubbel. Wat ik wèl zie is een man met strijdige meningen. Een man die enerzijds zegt voorstander te zijn van absolute meningsvrijheid (wat ik niet geloof) en anderzijds blij is met een vrijheid die ingeperkt dient te worden door "fatsoen"(wiens fatsoen eigenlijk? jouw fatsoen soms? en is die ander net zo fatsoenlijk als jij?).
hagenaars

Re: Spinoza

Bericht door hagenaars »

Het kan niet altijd vermeden worden dat opinies strijdig zijn. Ik geloof niet in absolute vrijheid, dat is waar en dat heb ik eerder hier uiteen gezet. Mijn vrijheid wordt immers beperkt door die van de ander. De wet geeft een aantal beperkingen aan. Fatsoen speelt daarbij geen rol. Het gaat er bij de vader van Theo van Gogh om dat je weliswaar alles kan en mag zeggen, maar het hoeft niet. Ik hoop dat het duidelijk is...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het gaat er bij de vader van Theo van Gogh om dat je weliswaar alles kan en mag zeggen, maar het hoeft niet. Ik hoop dat het duidelijk is...
Nee dat is juist niet duidelijk. Zie mijn betoog hierboven. Je kan toch wel lezen?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Spinoza

Bericht door wilfred degens »

Met een mega narcist valt lastig gelijkwaardig te spelen.
Weet alles beter en vindt iedereen wie zijn mening niet deelt dom.
"Nederig" hofje kan beter genegeerd worden om de sfeer hier niet onder ieder peil te laten komen. Is hofje mogelijk de reden dat iedereen hier blijkbaar is weggelopen? Dat bestaat niet anders!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza

Bericht door fred neerhoff »

Zeg Degens, gaat 'tie lekker?
hagenaars

Re: Spinoza

Bericht door hagenaars »

Ik meng mij niet in deze discussie, maar een beetje inhoud los van de persoon zou al kunnen helpen, probeer het.
Plaats reactie