Broodjes aap.

Plaats reactie
hagenaars

Broodjes aap.

Bericht door hagenaars »

Ik zou geen antwoord weten op de vraag: "Wat is democratie?" De laatste tijd vind je overal stukjes met als titel "De trage dood van een democratie". Meestal nadat de auteur het boek van Wolff ( Brand en grote woede.) heeft gelezen en aan het alarmeren slaat.*) In de USA zijn de verhoudingen niet een twee drie om te keren.

* In mijn lokale nieuwsbode "Het Parool" bv. Bas Soetenhorst Hij schijnt te denken dat zoiets als een attitude door bonje kan sterven. Verwarrend.
hagenaars

Re: Broodjes aap.

Bericht door hagenaars »

Ook op mijn favoriete site wordt alarmeren de mode, jammer is dat. Kijk maar: (Nota bene de Europese Unie functioneert naar behoren. De Europese munt is kei en kei hard. En onze Fransje (Frans Timmermans) heeft de Visigradlanden stevig in de tang.) Ik citeer nu van Cafe Weltschmerz.

De Europese Unie is aan het uiteenvallen op meerdere fronten stelt Kees van der Pijl, emeritus hoogleraar aan de universiteit van Sussex. Zowel de westelijke zijde van de Europese Unie als de oostelijke randen vallen uiteen. Aan de westelijke kant zie je Engeland uittreden en aan de oostelijke kant doen verschillende staten niet meer mee met de Europese politiek. Verder staat alles onder druk omdat de eurozone met haar gemeenschappelijke munt niet functioneert, terwijl de belasting en sociale politiek vrij wordt gelaten. We hebben iets gemeenschappelijks, maar de middelen om die gemeenschappelijkheid te compenseren al naar gelang de binnenlandse omstandigheden zijn nationaal gebleven. Ierland, Luxemburg en Nederland zijn verschrikkelijke belastingparadijzen.
Einde citaat.

Van der Pijl lult uit zijn nek. De Brexit is een ramp, vooral voor de Britten, toegegeven, maar de Unie lijdt daar niet onder. Ik moet nog zien of de Britten de gifbeker die ze zelf gebrouwen hebben werkelijk leegdrinken...
Plaats reactie