Migratie, de mythen

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Migratie valt niet te stoppen en de grenzen zijn zo lek als een mandje.
Onderstaande analyse van Monique Kremer kiest een ander vertrekpunt dan Hein de Haas.

"Het idee dat migranten altijd geld kosten, is achterhaald," stelt socioloog Monique Kremer van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid. "Gemiddeld gold dat voor de oude groep uit Marokko en Turkije. Zij werden hierheen gehaald voor laaggeschoold werk, dat vervolgens weer uit Nederland verdween. De laatste berekeningen laten zien dat nieuwe migranten uit Oost-Europa juist een bijdrage leveren aan de schatkist ".

Verder: "Het idee is dat migranten de solidariteit in de samenleving ondergraven, omdat ze meer uit het systeem nemen dan ze teruggeven*. Dat kan, maar het hoeft niet. Het ligt eraan wie zij zijn en welke rechten je ze geeft. Dat laatste kun je veranderen en daarvoor pleit ik ook."

De vraag is hoe dan ook of er voor de honderdduizenden bootmigranten uit falende staten wel plaats is op de westerse arbeidsmarkt. Kremer zegt daarop dat de grenzen niet voor iedereen open moeten. "Ik pleit er ook niet voor alle grenzen zomaar open te zetten. Als je wil dat migratie en een verzorgingsstaat samengaan, moet je selectief zijn." volgens Kremer, en "Bij politieke vluchtelingen kun je geen onderscheid maken. Bij wie de status niet krijgt, kun je beoordelen of hij of zij een bijdrage kan leveren aan onze economie".

Migranten die we niet willen, moeten we volgens Kremer dus kunnen weren van de arbeidsmarkt. Maar hoe kan dat nu er binnen de Schengenzone geen douanes meer zijn en de buitengrenzen lek zijn?

Kremer: "Je kunt het doen via de regels op de arbeidsmarkt, zoals het handhaven van minimumlonen. De arbeidsinspectie en andere inspectiediensten die op deze regels moeten toezien, zijn onze nieuwe douaneposten. Daarop moet je niet bezuinigen. Als we zorgen dat in Nederland aan werknemers niet minder wordt betaald dan het minimumloon, komen er ook minder migranten."

UIt (met onderstrepingen van mij): http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... mmigranten

*Wat mij betreft speelt de culturele achtergrond van de immigrant hier een belangrijke rol: naarmate die beter aansluit bij het ontvangende land verkleind dat de kans op sociale spanningen.

Verder ben ik het volkomen eens met de immigratie-standpunten van Monique Kremer. Eindelijk eens een fris geluid tussen al die (wegkijkende, zogenaamde liberale) immigratie-defaitisten.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

De W.R. R. staat niet altijd met beide benen op de grond, maar in dit geval ben ik het wel met je eens, een fris geluid. Toch twee dingen: Differentiaties van rechten is een moeilijk punt. Het wordt in het Verenigd Koninkrijk geprobeerd, begrijp ik. Ik ben benieuwd hoever Cameron komt. Het tweede punt blijft natuurlijk, hoe weer je migranten. Hein de Haas heeft een verstandig punt, namelijk dat lukt niet. Die indruk heb ik ook, er zal altijd een zwarte arbeidsmarkt blijven. (Anekdote, bij mijn buurman sprongen de illegale bouwvakkers zelfs uit het raam, terwijl de inspecteurs beneden naar binnen drongen. Ze gingen in hun busje rustig een sigaretje roken.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Hein de Haas heeft een verstandig punt, namelijk dat lukt niet.
Zijn defaitisme deel ik niet. Bovendien verhult dit zijn vooroordelen jegens politici die het immigratie-probleem op de agenda proberen te zetten.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Er is geen enkel bezwaar tegen beïnvloeding van de politieke agenda door politici. Dat bedoel ik niet en Hein de Haas denk ik, ook niet. Maar we moeten wel eerlijk blijven en dan wordt al snel duidelijk dat het stoppen van migratie niet nodig is en de peperdure maatregel niets zal helpen. Neem jezelf als voorbeeld, stel je woonde in Aleppo, je hebt gespaard en 5000 dollar in je zak. Je besluit naar Nederland te gaan, waar jouw neef woont.Wie houdt je tegen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Hein de Haas probeert Wilders verdacht te maken. Dat heb je toch zelf ook wel in zijn schrijfsels kunnen lezen?
Voor het overige blijf ik erbij dat immigratie wel degelijk is te reguleren.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Hij zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn die zich tegenstander van die kleine dictator noemt. Dat weet je toch wel? Mensen tegenhouden aan Europa´s grenzen, een dure grap en zinloos, de meeste vluchtelingen komen via de luchthavens. Dat weet je toch wel?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Je erkent hiermee dat Hein de Haas als "wetenschapper" een verborgen politieke agenda heeft.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Dat is een ingewikkelde vraag. Laat ik zeggen dat hij inspeelt op een politiek fenomeen. Is dat verboden of ongewenst? Ik denk het niet. Is zijn onderwerp verborgen? Welnee, hij begint zijn inleiding er mee. Hij probeert en naar mijn mening met succes, een paar veel gehoorde mythen te bestrijden. Mythen zijn geloofsartikelen, wij vrijdenkers houden daar niet van. Het vrijdenken heeft zich al twee honderd jaar ingezet om mythen te verjagen en over te gaan tot de bestudering van de werkelijke wereld.
ik hoef het onderstaande citaat maar aan te halen: "Freethought (also spelled free thought[1]) is a philosophical viewpoint which holds that positions regarding truth should be formed on the basis of logic, reason, and empiricism, rather than authority, tradition, or other dogmas.[1][2][3] The cognitive application of freethought is known as "freethinking", and practitioners of freethought are known as "freethinkers".[1][4] The term first came into use in the 17th century to indicate people who inquired into the basis of traditional religious beliefs."
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

De zogenaamde mythen van Hein de Haas zijn geen mythen maar werkelijk bestaande immigratie problemen.

D'66 leider Alexander Pechtold zal wel blij zijn dat zijn politieke stellingname inzake immigratie kwesties, d.w.z. tot in het absurde het ontkennen daarvan, nu "wetenschappelijk" wordt onderbouwd.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Het is geen probleem dat je in de migratie mythen gelooft. Je neemt gewoon de tekst erbij en voert aan dat Prof. dr.Hein de Haas uit zijn nek kletst. Lijkt mij niet eenvoudig, maar het proberen waard.
Plaats reactie