Migratie, de mythen

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Een praktische aanpak zonder een solide onderbouwing heet opportunisme. Te dun voor een fundamentele kwestie: eigenbelang of altruïsme? Erken eerst eens de belangen van alle betrokkenen en maak dan een weging. Je komt dan al snel op politiek-filosofisch terrein!
Die afweging heb ik toch al lang gemaakt. Het eigen belang van onze bevolking staat wat mij betreft voorop. "Grenzeloos" altruïsme leidt tot onze ondergang.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:[Het eigen belang van onze bevolking staat wat mij betreft voorop.
Ik voel me niet zo verwant met sommige sectoren van "onze" bevolking. Toen ik juist voor de oorlog door Syrië reisde heb ik daar mensen ontmoet waar menigeen van "onze" bevolking qua levensopvatting een puntje aan kon zuigen.

Maar als je onder "onze" mensen de belastingbetalers verstaat, dan is dat m.i. wel een geldig criterium om die voorrang te verlenen boven niet-betalers.

Ik vind dan ook dat de Staat zich dient te verplichten om eerst de noden onder de belasting betalers te verlichten vóórdat zij overgaat tot het verlenen van hulp die concurreert met die van belasting betalende ingezetenen.

Verder vind ik dat je de toelating zoveel mogelijk moet beperken tot diegenen die de potentie hebben om hun steentje bij te dragen aan het algemeen belang.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

1. Je begrijpt, Bakker, dat altruïsme nooit grenzeloos kan zijn. Dat weet een kind dat knikkert al. 2. Wij zijn verplicht vluchtelingen op te vangen en te steunen. Het gaat om onze Grondwet en verschillende verdragen.
3. Bij deze kwestie speelt Europa een dominante rol. (Nota bene ik zag zojuist dat er aan de poolcirkel Syrische vluchtelingen op de fiets de Russisch Noorse grens over kwamen. Prof dr. Hein de Haas heeft gelijk.)
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:1. Je begrijpt, Bakker, dat altruïsme nooit grenzeloos kan zijn. Dat weet een kind dat knikkert al. 2. Wij zijn verplicht vluchtelingen op te vangen en te steunen. Het gaat om onze Grondwet en verschillende verdragen.
3. Bij deze kwestie speelt Europa een dominante rol. (Nota bene ik zag zojuist dat er aan de poolcirkel Syrische vluchtelingen op de fiets de Russisch Noorse grens over kwamen. Prof dr. Hein de Haas heeft gelijk.)
Je moet je niet verschuilen achter verdragen.

Die verdragen behoeven aanpassing. Buma heeft de eerste aanzet al gegeven: http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... -2705483W/
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Ik vind dan ook dat de Staat zich dient te verplichten om eerst de noden onder de belasting betalers te verlichten vóórdat zij overgaat tot het verlenen van hulp die concurreert met die van belasting betalende ingezetenen.

Ik vind dit een moeilijke zin. Kan je hem toelichten. Hulp van de staat die concurreert met de hulp van belastingbetalers?
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Niks moeilijks aan, het is een onjuiste stelling, dit in verband met de Grondwet en meerdere verdragen. Bedenk Bakker, die Buma heeft niet meer dan 18 zetels in de peiling...Hij kijkt er ook moeilijk bij, net als bij Aantjes.
Plaats reactie