Migratie, de mythen

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De statistieken die hij gebruikt zijn zeker relevant, betrouwbaar en valide
Daarentegen is zijn conclusie alsof het migratie saldo een "mythe" is, m.i. onjuist. Zonder impact factoren geven zijn statistieken een verdraaid beeld van de gepercipieerde werkelijkheid. Je kunt ook zeggen dat De Haas zijn best doet om Wilders "wetenschappelijk" te framen.

Dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken? Sociologie is immers geen harde wetenschap? Brengt dus per definitie betwistbare kennis voort!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
hagenaars schreef:De statistieken die hij gebruikt zijn zeker relevant, betrouwbaar en valide
Daarentegen is zijn conclusie alsof het migratie saldo een "mythe" is, m.i. onjuist. Zonder impact factoren geven zijn statistieken een verdraaid beeld van de gepercipieerde werkelijkheid. Je kunt ook zeggen dat De Haas zijn best doet om Wilders "wetenschappelijk" te framen.

Dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken? Sociologie is immers geen harde wetenschap? Brengt dus per definitie betwistbare kennis voort!
Ik vraag me af of we in Nederland wel weten wat echte wetenschap is of het onderscheid tussen harde en zachte wetenschap kunnen maken. Ik sluit in dit verband niet uit dat een socioloog, een ethicus of een theoloog president van de KNAW kan worden.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Hein de Haas beperkt zich niet tot Wilders, hij signaleert mythevorming rond de migratie en dat vind ik verfrissend, echt iets voor vrijdenkers. Immers mythejagers van nature. Het gaat dus om het relativeren van het (niet bestaande *)) migratieoverschot. Overigens zonder de problemen die migratie uiteraard teweeg brengt te verdoezelen. Want dat zou ook weer mythevorming (Dan denk ik aan bv,Paul Rosenmöller. ) de andere kant op kunnen betekenen.

*)De gelovige neemt het uiteraard wel waar...Ik was laatst met mijn kleinzoon naar Hans Klok. Biografie . Op zijn tiende verjaardag kreeg Hans Klok een goocheldoos en begon hij met optreden op verjaardagsfeestjes van vriendjes en vriendinnetjes.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Vooral die theoloog als voorzitter vind ik geinig.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Vooral die theoloog als voorzitter vind ik geinig.
Theologie wordt gedoceerd op de universiteit dus is het wetenschap. Bovendien was theologie het belangrijkste vak op de eerste universiteiten.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Ik heb het even opgezocht: De Universiteit van Bologna (Italiaans: Università di Bologna) werd gesticht in 1088 en is de oudste nog functionerende universiteit van Europa [1].

De universiteit bevindt zich van origine in de Italiaanse stad Bologna, dat aan de voet van de Apennijnen ligt. Tegenwoordig heeft de universiteit ook vestigingen in Ravenna, Rimini, Cesena en Forlì. Bekende docenten aan deze universiteit zijn Umberto Eco en Romano Prodi. In de twaalfde eeuw trok vooral het juridisch onderwijs studenten uit heel Europa aan. Aan deze universiteit begon de herleving van het Romeins recht in de middeleeuwen. Als een van Europa's oudste universiteiten (met die van Montpellier, Salerno en Oxford) tooit de universiteit zich met de bijnaam Alma Mater Studiorum
Maar ook in Leiden, veel later zoals we weten, waren er drie faculteiten Basis van de universiteit waren de drie hoofdfaculteiten, Theologie, Rechten en Medicijnen, in die volgorde van belangrijkheid. Daarnaast werd er onderricht gegeven in onder andere filosofie, letteren, wiskunde en in de zeven vrije kunsten (grammatica, dialectica, retorica, arithmetica, geometria, musica, astronomia).
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:echt iets voor vrijdenkers. Immers mythejagers van nature
Waarom ben je dan zo onkritisch jegens de publicaties van Hein de Haas? Omdat hij ooit in Oxford zat?
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Ik vind zijn standpunten steekhoudend en heb kritiek op de jouwe. (Wat heeft Oxford er nu mee te mken? Jij stelde hem voor als een katholiek denker, Sprekend namens een katholieke universiteit. Daarom wees ik jou op zijn herkomst.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Ik heb niets van een steekhoudende kritiek jouwerzijds gemerkt.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Kijk even terug. Het meest komische vond de beschuldiging van een katholieke invloed...
Plaats reactie