Falend toezicht, over de politie.

Plaats reactie
hagenaars

Falend toezicht, over de politie.

Bericht door hagenaars »

Falend toezicht, over de politie.
De Nederlandse politie presteert slecht, zeer slecht. Het toezicht op de politie is gecentraliseerd. Gaat het nu beter met de politie? ik weet zeker van niet. De minister ook. Want Opstelten heeft met de politiebonden nieuwe afspraken gemaakt. De reorganisatie wordt praktischer, maar zijn plannen blijven ambitieus.
Nederlanders zouden zich veiliger moeten gaan voelen, het aantal woninginbraken zou moeten dalen, logisch want het is erg hoog. 91.000 in 2012. maar ook het aantal straatroven en overvallen moet omlaag. De minister heeft de ambitie de reorganisatie volgend jaar afgerond te hebben. Maar een gereorganiseerde politie gaat natuurlijk niet automatisch ook beter presteren. Misschien zit het wel tegen? Wie zal het zeggen?
Bijna een jaar geleden gingen de regionale korpsen in reorganisatie. Mijn NRC handelsblad analyseert:
Alles onder één leiding, Gerard Bouman. En één politiek verantwoordelijke, Opstelten. Al het personeel krijgt nieuwe werkplekken, ik woon naast het politiebureau en ik kan merken dat er flink verbouwd wordt. Tot 2018 zou de politie na de reorganisatie dan optimaliseren. Gelooft u het?
De nieuwe robuuste basisteams en de districtrecherche gaat dan in 2014 volgens plan van start.
De politiemannen en vrouwen houden hun baangarantie en hun schaalgarantie. Maar dan komt het:
Overbezetting en onderbezetting worden geaccepteerd. Maar het is van twee dingen een, of de politie reorganiseert en dan moeten de dienders naar de nieuwe werkplekken, of de dienders mogen blijven waar ze zitten en dan gaat de reorganisatie een grotendeels papieren karakter vertonen.
De minister heeft voor rust gekozen, geef hem eens ongelijk, maar dan zal de reorganisatie weinig tot niets opleveren.
Het is nog erger, volgens de brief die de minister naar de Kamer zond. Alle klachten van politiemensen die niet willen verkassen en in een nieuwe setting fris aan het werk moeten, maar dat niet willen doen, moeten nu nog beginnen. De politie als dolgedraaide praatmachine, ziet u het voor ogen? Eind 2014 is een harde deadline, maar hij zal zeker niet gehaald. De onafhankelijke commissie die alle klachten van politiepersoneel moet beoordelen zou volgende maand hun werk moeten hebben afgerond, maar ze moeten nu nog beginnen!
De eerste gesprekken met de werknemers moeten nog beginnen. Wie enige kennis heeft van dit soort zaken weet dan dat de deadline een sprookjeskarakter heeft.
Nog erger is het bij de automatisering: het plan loopt van 2013 tot 2017. Maar de onafhankelijke commissie die het plan van aanpak moet beoordelen kreeg het plan pas vorige week. En zoals we allen weten, de laatste weken van december kun je vergeten, precies een jaar vertraging.
Falend toezicht, zegt mijn avondkrant moet leiden tot schuld zegt Johan Graafland sprekend over de Nederlandse bank. Dat vind ik ook voor de politie gelden.

Bron: Uit falend toezicht volgt schuld, Wellink. Wie maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt, moet ook schuld kunnen erkennen. Johan Graafland, hoogleraar economie, onderneming en ethiek.
NRC Handelsblad 24 december. Opinie pagina 20 en 21.

Annemarie Kas. De politie aanvaardt de onderbezetting maar even. NRC Handelsblad 24 december pagina 10 Binnenland.
hagenaars

Re: Falend toezicht, over de politie.

Bericht door hagenaars »

Nu weer over vuurwerk. We weten dat er veel illegaal wordt geimporteerd en dat daar weinig aan te doen is. Dit is wat de mensen willen. Maar de burgemeesters willen iets anders. En de politiebond ook. maar of het helpt? Ik denk het niet. Een verbod lijkt mij zinloos, het is toch al illegaal?


Burgemeesters willen einde aan zwaar vuurwerk
Als het aan de burgemeesters in Nederland ligt, komt er een Europees verbod voor zwaar explosief vuurwerk.
Dat zei Bernt Schneiders, voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters vrijdag in het televisieprogramma EenVandaag.

De burgemeesters reageren op de gebeurtenissen tijdens de jaarwisseling. Daarbij viel één dode en raakten veel mensen (zwaar)gewond door zwaar explosief vuurwerk. ''De grens van het toelaatbare is overschreden'', vindt Schneiders.
''Ik spreek namens alle burgemeesters, dat er een einde moet komen aan dat illegale zware vuurwerk. Het zijn in feite gewoon explosieven waar je enorme vernielingen mee aanricht. Dus als het even kan een Europees verbod daarop. En verder is het onontkoombaar dat er scherper gehandhaafd en gecontroleerd wordt op de import van dat spul.''

Politievakbond ACP vindt ook dat er een Europees verbod moet komen. ''Dit type vuurwerk is voor publiek maar ook voor hulpverleners gevaarlijk. Ingrijpen is noodzakelijk. Wij zijn het afvoerputje van Europa en dat moet je niet willen'', aldus vicevoorzitter Wiep van der Pal.

Door: ANP
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Falend toezicht, over de politie.

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Nu weer over vuurwerk. We weten dat er veel illegaal wordt geimporteerd en dat daar weinig aan te doen is. Dit is wat de mensen willen.
Wij - en de hond - willen dat niet en vluchten elkaar rond de jaarwisseling het land uit.
hagenaars

Re: Falend toezicht, over de politie.

Bericht door hagenaars »

Ja, ik ken het probleem als hondenbezitter. Maar meer verbieden zal, denk ik, niet helpen. Het afsteken is een populair vermaak.
hagenaars

Re: Falend toezicht, over de politie.

Bericht door hagenaars »

Het wordt steeds gekker, vandaag zit de burgemeester van Amsterdam op de T.V. te verklaren dat de politietaken in zijn stad voor een gedeelte gedaan worden door onze jongens en meisjes van het leger. De ogen en oren van de politie zijn zij, zo gaf hij enigszins cryptisch aan...en het scheelt wel, volgens zeggen zou het aantal woninginbraken met wel dertig procent gedaald zijn. Mooi werk...

Bron:http://www.vpro.nl/buitenhof
Plaats reactie