Israëlkritiek en antisemitisme.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

Hier https://opiniez.com/2018/07/20/joodse-s ... tlissauer/ wordt beweerd dat de Zionistische staat Israël onder de nieuwe wet 'gewoon' een democratische rechtsstaat blijft.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

De Joodse staat is een democratie, het volk beslist, minderheden (En dat zijn er velen.) worden met respect behandeld.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

@ Neerhoff . Je weet natuurlijk dat de Joodse orthodoxie niet bestaat.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

Ter informatie: In het orthodoxe jodendom geldt de Thora als heilig boek, terwijl er wordt aangedrongen op een strikte naleving van de joodse wet, de halacha. En nee, de Joodse orthodoxie heeft dus niets met westerse democratie van doen.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

ik bedoel iets anders. Er bestaat voor zover ik weet geen uniforme Joodse traditie. De Thora mag dan heilig zijn, je kunt er alle kanten mee op. En ook het aandringen op strikte naleving van regels en gebruiken kent zijn grenzen...
Je hebt wel gelijk, westerse democratie, zoals bv. die in Israël blijft ingevoerd, is iets geheel anders dan de orthodoxie.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

U hoort mij niet zeggen dat Jan van der Putten een Jodenhater is. Maar hij houdt van schelden op Joden en meer in het bijzonder op Netanyahu. Jan is auteur in de Groene Amsterdammer. Hij schrijft donders graag over Israël.


Nu heb je verschillende vormen van schelden, ik vind trouwens niet dat een journalist*) moet schelden. Is het juist dat Netanyahu houdt van fascisten, en neonazi's? Nee natuurlijk niet, toch schrijft Van Der Putten dat in mijn weekblad deze week. De Groene 2.8.2018 pagina 6.

Lees zijn artikel en kom tot de conclusie dat Jan van der Putten wel "een beetje typisch is"...
(Trouwens Steve Bannon is rechts, vervelend rechts maar een antisemiet zoals onze auteur schrijft, dat is hij zeker niet.)



*) verslaggever.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Er zijn veel mensen, vooral in het Westen die Netanyahu zeggen te haten. Toch is hij democratisch gekozen en hij regeert met ruime meerderheid, het land kent een republikeinse traditie en is een rechtsstaat. Ik blijf mij verwonderen.


Een republiek is een staat waarvan het staatshoofd niet door erfopvolging wordt aangewezen, maar op een of andere manier wordt verkozen. De hoogste macht ligt hierdoor bij één of meer personen, die de macht via het volk (democratie), het parlement of via een staatsgreep of als buitenlandse bezettende macht in handen gekregen hebben. Een republiek kan volgens Montesquieu zowel een democratie als een aristocratie zijn.
Het Nederlandse woord republiek komt via het Franse république van het Latijnse res publica (lett. 'zaak van het volk', dat je moet lezen als 'staat'), dat later één woord werd (respublica). Het streven naar een republiek heet republicanisme, iemand die streeft naar een republiek heet een republikein.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Neem nou Grunberg, elke week een stukkie in de VPRO gids, op 11 augustus over Israël. Hij nummert zijn verhandeling, onder no 5 de mededeling dat Netanjahu zou flirten met fascisme. Ik heb nog nergens gelezen waar die mededeling die schandelijk is, op berust...Haat verspreiden dat is het.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

De Joden hebben het natuurlijk altijd gedaan...

Even los van de foto die het ANP bij het onderstaande bericht plaatste, een lachende Poetin en een nog hartelijker lachende Assad. Ik denk dat dat een foutje van de ANP redacteur is, en gemaakt op een ander moment in Moskou.


Ik geef het bericht zonder verder commentaar, het spreekt voor zichzelf.

DAMASCUS (ANP/DPA) - De Syrische president Bashar al-Assad heeft zijn Russische collega Vladimir Poetin zijn ,,diepe deelneming'' betuigd na het neerschieten van een Russisch militair toestel voor de Syrische kust. Het incident is volgens hem het gevolg van de ,,gebruikelijke arrogantie van Israël" die altijd de ,,smerigste middelen" gebruikt voor zijn ,,lage doelen", valt te lezen in een condoléancebrief. Dat meldt het Syrische staatspersbureau SANA woensdag.
Assad sprak zijn vertrouwen uit dat het incident geen invloed zal hebben op de strijd tegen het terrorisme in Syrië.
De Syrische luchtverdediging schoot dinsdag per ongeluk een Russisch verkenningsvliegtuig neer waardoor vijftien Russische militairen omkwamen. Eigenlijk wilden de Syriërs Israëlische gevechtsvliegtuigen boven de kustplaats Latakia aanvallen. Moskou beschuldigt Israël ervan dat het met de vliegtuigen het Russische toestel in gevaar bracht. Israël daarentegen legt alle verantwoordelijkheid voor het incident bij het regime van de Syrische president Bashar al-Assad.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Soms ontmoet je mensen met werkelijke belangstelling voor dit oude politieke conflict, waar maar moeilijk een uitkomst voor te vinden is. Ik raad die mensen meestal het regelmatig verschijnende blad van CIDI aan. Het CIDI is het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël.
Deze maand als voorbeeld enkele topics, bv. Hoe stemden de partijen die meededen aan de Europese verkiezingen. Wat betekent 15 mei, de dag dat de Palestijnen de oprichting van de staat Israël gedenken. Welke onzin verkondigden de Volkskrant en de NRC in artikelen over het Songfestival. Website over feiten en cijfers inzake het Israël-Palestijns conflict. etc. Een aanrader.

CIDI postbus 11646 2502 AP Den Haag http://www.cidi.nl of cidi@cidi.nl
Plaats reactie