Israëlkritiek en antisemitisme.

hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat het ingewikkelder is, veel ingewikkelder. Houd je bv. rekening met het anti joodse sentiment bij de Arabische massa's? Realiseer je je dat het zionisme meerdere doelen dient, bv. ook de emancipatie van de Joodse gettobewoner? Heb je de Jodenstaat gelezen? Het huidige conflict handelt bv. ook over de vluchtelingen problematiek, Hezbollah is een terreurorganisatie. Ik citeer: Hezbollah (Arabisch: ‮حزب الله‬ - Partij van God) is een politieke partij in Libanon en een militante beweging van sjiitische moslims met anti-Israëlische en anti-Amerikaanse[1][2] sentimenten. Hezbollah staat sinds 1992 onder leiding van de sjiitische geestelijke Hassan Nasrallah.
Samengevat, de oorzaak van het conflict zoeken in Europa en bij de christenen lijkt mij niet volledig en dus onjuist...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik denk dat het ingewikkelder is, veel ingewikkelder.

Het is nu juist de kunst om hoofdlijnen in de schijnbaar historische chaos te onderscheiden.

Wat mij betreft is het Europees-christelijke antisemitisme de primaire oorzaak van het huidige conflict tussen Israël en de Palestijnen. Zonder dat inzicht is verdere discussie zinloos.
hagenaars schreef:Houd je bv. rekening met het anti joodse sentiment bij de Arabische massa's?
Ten aanzien van het Arabische en Iraanse virulente antisemitisme heeft de Groot-Moefti van Jeruzalem een sleutelrol gespeeld. Deze medewerker van Hitler schijnt de nazi ideologie van de joden vernietiging met succes naar het Midden-Oosten te hebben overgeplant, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Hoesseini

De theoloog en historicus Hans Jansen (niet te verwarren met de recent overleden arabist Hans Jansen) – indertijd verbonden aan het Simon Wiesenthal Instituut te Brussel - schijnt de invloed van Moefti Hajj Amin al-Hussayni (1895-1974) tot op de bodem te hebben uitgezocht, zie http://www.vriendenvanisrael.nl/?page_id=1091
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Wat mij betreft is het Europees-christelijke antisemitisme de primaire oorzaak van het huidige conflict tussen Israël en de Palestijnen. Zonder dat inzicht is verdere discussie zinloos.
Kan je dit even uitleggen? Bedoel je dat Europees-christelijke antisemitisme tot schepping van de staat Israël heeft geleid?

Ik vond dit boek verhelderend: http://hoeiboei.blogspot.nl/2010/12/het ... an-de.html
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Wat wij nu *) antisemitisme noemen, bestaat al wat langer, het had toen al een grote verspreiding. Voordat de Groot Moefti geboren werd was het al inheems in het Ottomaanse Rijk. Je kunt de Koran er op nalezen. Kijk ook even in de Protocollen van de Wijzen van Zion. **)

*) Wilhelm Marr (Maagdenburg, 16 november 1819 - Hamburg, 17 juli 1904) was een Duitse agitator die de term 'antisemitisme' heeft bedacht als eufemisme voor het Duitse Judenhass, of "Jodenhaat".[1]

**) Protocollen van de wijzen van Zion.
Oorspronkelijke titel Програма завоевания мира евреями (Programa zavoevaniya mira evreyami, "The Jewish Programme to Conquer the World")
Oorspronkelijke taal russisch
Genre propaganda
Oorspronkelijke uitgever Znamya
Oorspronkelijk uitgegeven 1903
De Protocollen van de wijzen van Sion is een fictief [1][2] verslag van een vergadering van joodse leiders, die in 1897 zou hebben plaatsgevonden in Bazel. Deze joodse leiders (wijzen van Sion) zouden bijeen zijn gekomen om de christelijke maatschappij omver te werpen. Ook zouden zij plannen hebben gesmeed voor een joodse wereldheerschappij; de “Protocollen” beschrijven tot in detail hoe deze verwezenlijkt zou moeten worden. Het geschrift werd en wordt daarom graag geciteerd door antisemieten om er het “joodse gevaar” mee aan te tonen.

Omdat de vrijmetselarij ook genoemd wordt in de Protocollen, is dit voor sommigen een bewijs dat er een Joods-maçonnieke samenzwering bestaat.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:
fred neerhoff schreef:Wat mij betreft is het Europees-christelijke antisemitisme de primaire oorzaak van het huidige conflict tussen Israël en de Palestijnen. Zonder dat inzicht is verdere discussie zinloos.
Kan je dit even uitleggen? Bedoel je dat Europees-christelijke antisemitisme tot schepping van de staat Israël heeft geleid?

Ik vond dit boek verhelderend: http://hoeiboei.blogspot.nl/2010/12/het ... an-de.html
Als het om de oorsprong van het antisemitisme gaat heb ikzelf wat dieper gegraven, lees daartoe: Dik van Arkel, "The Drawing of the Mark of Chain, [A Socio-Historical Analysis of the Growth of Anti-Jewish Stereotypes]", Amsterdam University Press, 2009.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Als het om de oorsprong van het antisemitisme gaat heb ikzelf wat dieper gegraven, lees daartoe: Dik van Arkel, "The Drawing of the Mark of Chain, [A Socio-Historical Analysis of the Growth of Anti-Jewish Stereotypes]", Amsterdam University Press, 2009.
Dank voor de tip. Ik herhaal mijn vraag: Bedoel je dat Europees-christelijke antisemitisme tot schepping van de staat Israël heeft geleid?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

Ik beschouw het christen-antisemitisme inderdaad als primaire oorzaak van het politiek zionisme en het daarop volgende conflict van Israël met de Palestijnen.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Als wij zoeken naar een primaire en fundamentele oorzaak van het Joods Arabische conflict dan is dat het Arabisch onvermogen een godsdienstvrede aan te gaan.(Je ziet dit probleem overal in de Arabische wereld.) Een fraaie (sic) casus is de situatie in Hebron.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Ter zijde: er zijn veel Joden vanuit Europa en Rusland naar Palestina en (later) naar Israël getrokken. Je zou kunnen zeggen dat zij vluchtten voor het christelijk anti-Joodse sentiment. Al weet ik dat weer niet bij al die Joden uit (stalinistisch en later) Rusland. Maar er zijn evenzovele Joden uit de Arabische, Turkse en (toen) Perzische wereld daarheen vertrokken, dit maakt de door jou aangegeven primaire oorzaak fictief...of niet? Het blijft ingewikkeld. En wat te denken van de oorspronkelijk Noord en Zuid Amerikaanse Joden in Israël?
Was de Dreyfus affaire christelijk of toch meer nationaal geïnspireerd? Want Theodor Herzl schreef daarop zijn boek De Jodenstaat.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:In Israël wordt een deel van de rechtspraak uitbesteed aan religieuze rechtbanken.

Het burgerlijk huwelijk bestaat niet, en een begrafenis kan alleen op de eigen begraafplaats volgens Joodse, christelijke of islamitische rituelen. Iedereen in Israël moet daarom aangesloten zijn bij een religieuze denominatie. De overheid houdt in het paspoort bij wat iemands religieuze achtergrond is.

Israël heeft dus onmiskenbaar de trekken van een theocratie.
Met de parlementaire aanname van een nieuwe wet lijkt Israël zichzelf in democratisch opzicht gedegradeerd te hebben tot een officiële theocratie alwaar de Joodse orthodoxie vrij baan krijgt om zichzelf superieur te verklaren: https://www.ad.nl/buitenland/israeneuml ... ~a3cbf15b/

Volgens het CIDI is de aangenomen wet slechts symboolpolitiek https://www.cidi.nl/wat-betekent-de-joo ... n-analyse/
Plaats reactie