Herrie in Minneapolis.

hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Een taboe wordt altijd door belangen geschraagd. Vgl. Yuval Noah Harari, 'Sapiens, een kleine geschiedenis van de mensheid', Thomas Rap, Amsterdam 1ste ediditie 2014 , 38ste ed. 2019 (Vertaling van From Animals into Gods A brief History of Mankind, Kinneret Zmora, Israel, 2011).
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Een taboe wordt altijd door belangen geschraagd.
Klopt. Hier zijn het de belangen van kolonialisten die door de (‘wetenschappelijke’) staatshistoricus Cees Fasseur met zijn leugenachtige ‘Excessenota’ uit 1969 perfect werden gediend.
hagenaars schreef: Vgl. Yuval Noah Harari, 'Sapiens, een kleine geschiedenis van de mensheid', Thomas Rap, Amsterdam 1ste ediditie 2014 , 38ste ed. 2019 (Vertaling van From Animals into Gods A brief History of Mankind, Kinneret Zmora, Israel, 2011).
Waar men vroeger waarzeggers raadpleegde, beroept men zich tegenwoordig op de futuroloog (= nep-wetenschapper) Harari.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Hij is geen nepper, hoor. Hij produceert een mooi verhaal over de ontwikkelingen van de mensheid, geen woord gelogen.
Wat hij over de toekomst schrijft dat lees ik later ( of helemaal niet...) Nu eerst de brieven van Rudolf Agricola, van Petrarca tot Erasmus. De vertaling van Fokke Akkerman & Adrie van der Laan, Amsterdam 2016. Een prachtuitgave van de Wereldbiblioteek.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Was Cees Fasseur een jokkebrok? Dat geloof ik niet. Maar ja, ik las die nota gelukkig niet...Ik ken wel zijn andere werk bijvoorbeeld over Gerbrandy, Prins Bernard en Prins Hendrik. Daarin is hij niet , zeker niet een onderdanige letterknecht.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Hollandse slavernij in Suriname

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:.
NB. Op pagina 95 van het boek wordt de verdeel en heers methode van gouverneur Mauritius ( 1742-1751) besproken. Als eerste bestuursmaatregel vaardigde hij een verbod op tegen “het lichtvaardig zweren, vloeken en ontheiliging van Gods naam”. Maar dan opeens verschijnt de zin “Heeft minister Donner wellicht in de vergeelde archieven deze oude wet tegen godslastering opgedoken? In ieder geval ziet men hier weder, dat er niets nieuws onder de zon is“. Duidelijk is dat deze zin niet door Anton de Kom zelf geschreven kan zijn! How can?
Het boek van Anton de Kom is uit 1934, De Wet inzake smalende godslastering van minister Jan Donner (grootvader van de latere minister Piet Hein Donner) uit 1932.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Het is een godswonder dat het gelukt is, maar de nieuwe first lady van Suriname bezocht ons land ( Het Parool woensdag 16 september) .
Melissa Santokhi werd ontvangen, zoals het hoort met alle egards, zelfs in Diemen. Al stond de burgemeester van die gemeente naar mijn mening te stuntelen . De verwijzing naar de rijstvelden in Nickerie lijkt me flauwekul.
Nota bene: mevrouw Santokhi is advocaat. Studeerde in ons land.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door fred neerhoff »

De Amsterdamse bestuurselite was diep verweven met de slavernijhttps://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/29/de ... j-a4013999

Citaat: "De betrokkenheid van de stad Amsterdam bij de slavernij was direct, wereldwijd, grootschalig, veelzijdig, langdurig en werkt nog steeds door."

Dat is de conclusie van de bundel De slavernij in Oost en West. Het Amsterdam-onderzoek. Spectrum: het onderzoek naar de betrokkenheid van de stad bij slavernij, dat de Amsterdamse gemeenteraad afgelopen februari had gevraagd .
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door David Bakker »

Een destijds invloedrijk verlichtingswerk over het Europese kolonialisme was het 10-delige Histoire philosophique et politique des établissemens et du commerce des Européens dans les deux Indes kortweg Histoire des deux Indes, een initiatief van Abbé Raynal (Guillaume-Thomas-François (1713–96)), waarvan de eerste editie verscheen in 1770. Aan de uitgave werkten diverse auteurs mee waaronder de encyclopedisten Baron d'Holbach (1723–89) en Denis Diderot (1713–84) waarbij de laatste in zijn bijdragen de slavenhandel fel afwees.


https://www.wdl.org/en/item/4398/
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door David Bakker »

Er is een discussie gaande of historicus Piet Emmer een racist is.

Het valt me op dat hij in een opinie artikel de slavernij behoorlijk relativeert: https://www.trouw.nl/nieuws/slavernij-i ... rant.nl%2F
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door fred neerhoff »

De man voelt zich kennelijk geroepen de harde feiten uit het verleden te bagatelliseren. Of hij dan in de formele zin al dan niet een racist is, doet er dan niet meer toe.
Plaats reactie