DE CORONAVIRUS CRISIS

hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Een ruime Kamermeerderheid heeft besloten dat ziekenhuizen van de z.g. open einde financiering af moeten. Daarna is meer en meer efficiëntie doorgevoerd. Men zegt wel dat ons kikkerlandje daarmee het beste gezondheidssysteem bezit. Iets om trots op te zijn.
Winst maken is niet noodzakelijk. Maar verlieslatende exploitatie is op den duur onmogelijk en leidt tot pleite.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

Het is wachten op een vaccin of medicijn tegen het corona virus voor dat het normale leven weer opgepakt kan worden. Uiteraard, gesteld dat zo'n medicijn wordt gevonden. Ik vraag mij af waar het met café's, restaurants, voetbal, bioscopen, musea, enz. enz. naar toe moet om onder het regiem van de '1,5 meter samenleving' economisch rendabel te zijn. Om deze sectoren te behoeden voor een faillissement zou een (deels) tijdelijke, overbruggings nationalisatie een mogelijkheid kunnen zijn. Of in elk geval het treffen van een kostendekkende overheidsfinancierings regeling . Waar het benodigde kapitaal zonder een excessieve staatsschuld vandaan moet komen lijkt een open vraag.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Men zegt wel dat ons kikkerlandje daarmee het beste gezondheidssysteem bezit. Iets om trots op te zijn.
Onjuist. Binnen de gezondheidszorg is men zeer ontevreden over het huidige, door verzekeringsmaatschappijen bepaalde bekostigingssysteem. Zie bijvoorbeeld het artikel door Marvel Levi in het Parool van 8 december 2019, dus nog ruim voor de coronacrisis. https://www.parool.nl/columns-opinie/st ... gle.com%2F

Marcel Levi is internist en sinds 1 januari 2017 CEO van het University College London Hospitals (UCLH). Daarvoor was hij bestuursvoorzitter van het AMC.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Is The National Health zoveel beter dan ons systeem? Ik geloof er niets van. Het werk van verzekeraars heeft ( Hoe irritant ook.) toch de veel betere beheersbaarheid van gezondheidszorg mogelijk gemaakt en dat met maximale toegankelijkheid voor iedereen. Count your blessings,
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Pikant bericht, Wopke Hoekstra maakt zojuist bekend dat op de zorg flink bezuinigd kan worden. Nu de economische neergang zich aankondigt.
F.D. Pagina 2 en 8 d.d. 23 april.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Pikant bericht, Wopke Hoekstra maakt zojuist bekend dat op de zorg flink bezuinigd kan worden. Nu de economische neergang zich aankondigt.
Hoekstra: "De rapporten zijn eind februari afgerond, nog voor de uitbraak van het coronavirus in ons land. De coronacrisis heeft dan ook geen rol gespeeld bij het opstellen van de opties.https://www.ad.nl/politiek/bezuinigen-n ... oogle.com/

We zullen zien hoe de vlag er na de corona crisis bij hangt. In elk geval is nu al duidelijk dat er niet langer op het ziekenhuispersoneel geparasiteerd kan worden. Duidelijk is ook dat de kostprijs van medicijnen omlaag moet, en dat de productie uit lage landen onder de eigen jurisdictie moet worden terug gebracht.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Dit alles is wensdenken, helaas. We weten bijzonder weinig over het verloop van deze pandemie. Dus is het ook onmogelijk heel ver vooruit te zien. Alles is gericht op de korte termijn en dat terecht. Maar dergelijke ambtelijke voorstellen worden meestal vroeg of laat gerealiseerd. Wordt er geparasiteerd op medewerkers in de ziekenhuizen en de zorg? Zo generaliserend kun je dat niet zeggen, zeker nu niet...Je bedoelt waarschijnlijk de verkoopprijs van medicijnen?
Het is een populistische simplificatie en onuitvoerbaar, te doen alsof de medicijnen productie en ontwikkeling naar ons kikkerlandje gehaald kan worden.
Nee, ik geloof niet dat zulk isolationisme dienstig is. Handel is handel. Het klinkt plat, maar ver zit ik er niet naast.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Is The National Health zoveel beter dan ons systeem? Ik geloof er niets van.
Alsof dat de keuze zou zijn. Zie bijvoorbeeld de gezondheidszorg vóór de neoliberale uitverkoop. En ik denk niet dat ons land helemaal niets kan leren van andere landen. Volgens mij doet Cuba het al beter. Ikzelf zou een door de overheid gefinancierd systeem, gecontroleerd door een (half) gekozen Gezondheidsraad prefereren.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:In elk geval is nu al duidelijk dat er niet langer op het ziekenhuispersoneel geparasiteerd kan worden. Duidelijk is ook dat de kostprijs van medicijnen omlaag moet, en dat de productie uit lage landen onder de eigen jurisdictie moet worden terug gebracht.
Ook is duidelijk dat de gezondheidszorg in de Verenigde Staten failliet is. Daar is gezondheidszorg "business as usual".

Verder is het niet langer te ontkennen dat de Chinese wetenschap op punten nu al superieur is aan die van het Westen. Dat gaat uiteraard gepaard met een toenemende politieke macht van China. En dit heeft weer giga-consequenties voor alle westerse instituties zoals wij die nu kennen. Bijvoorbeeld het IMF, mensenrechten, zoals die door het Westen worden geïnterpreteerd, de Verenigde Naties, enz enz.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Ik zou liever niet in Cuba wonen, jij wel? Als je de Gezondheidsraad wil kiezen ( voor de helft) wat schiet je daar dan mee op?
En de taak van de verzekeraars overdragen aan ambtenaren? Brrr…

Hebben we niet al genoeg ambtenaren?
Plaats reactie