Pagina 1 van 2

Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: zo 27 okt 2019, 05:08
door hagenaars
In mijn ochtendblad, u kent mij x), dat is het F.D. xx), werd onlangs iets heel pikants meegedeeld. Er zijn 8800 onderwijzers in de WW. en dus geen 1700 tekort. Je oren vallen van je kop. Zoals ooit een minister van Justitie het stelde toen ze een politiek mirakel wilde beschrijven. Ed Groot, de dagelijkse kolommenschrijver doet uit de doeken hoe dat zit ( op 24 oktober.)
Weken, nee maanden wordt er gesproken in de Kamer over dit schrijnende tekort, dat een royaal overschot blijkt te zijn. \\\\humor.

x) Ik ben een van de oprichters van dit Forum en geen nieuw lid, dat is een foutje van godweetwie...
xx) Financieel Dagblad.

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: di 05 nov 2019, 12:29
door Gerard R.
Het zal wel iets te maken hebben met de scholen die niet in jouw buurt zitten.
Je gaat maar niet zo verhuizen omdat je geen baan hebt. Duur hoor.
Of zou ik het iets te simpel zien?

Het lijkt me overigens een rotbaan met al die idiote eisen van tegenwoordig.
Vooral van de ouders. Maar ook van de overheid.

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 06:58
door hagenaars
Geenszins, u ziet het simpel maar niet té. Een beetje simpel. (Ik heb mijn werkzame leven lang gereisd en ben vele malen verhuisd.) Nou hoeft niet iedereen veel te reizen of verhuizen. Maar het is te simpel er van uit te gaan dat als je in Epe op de Veluwe woont en daar geen werk vindt, je dan maar werkloos op je krent kan blijven zitten
Het geven van onderwijs is zwaar werk, maar het geeft veel voldoening en dat vooral omdat het buitengewoon belangrijk is. Hoofdtaak van de overheid...

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: wo 19 feb 2020, 15:52
door Monique
Diezelfde overheid subsidieert het ook met allerlei regelingen dat onderwijzers de overstap maken naar het middelbaar onderwijs. Is het dan vreemd dat er een tekort ontstaat?

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: wo 19 feb 2020, 17:55
door David Bakker
Monique schreef:Diezelfde overheid subsidieert het ook met allerlei regelingen dat onderwijzers de overstap maken naar het middelbaar onderwijs. Is het dan vreemd dat er een tekort ontstaat?
Dat schiet inderdaad niet op. Wat zou volgens jou een goede aanpak zijn?

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: wo 19 feb 2020, 19:20
door Monique
Mijn aanpak? Volgens mij raken onderwijzers uitgeput door drie zaken.

1.Ze richten zich op veel te veel gelijk
2. Ze maken elkaar helemaal gek
3. Leerlingen zijn minder goed opgevoed dan vroeger en voegen zich nergens meer in. Ouders zijn nog erger.

1. Richt je op de core business namelijk het aanleren van basisvaardigheden zoals taal, rekenen, algemene ontwikkeling, en lichamelijke opvoeding etc. Dat hoeft/kan niet altijd leuk zijn. Gebruik hiervoor een goede lesmethode. Herhaal, herhaal, herhaal. Zodat het uiteindelijk automatiseert. Alle andere zaken hieromheen (schoolreisjes, excursies, schouwburgbezoek) etc. laat maar. Het kost enorm veel energie en dat moeten kinderen maar in hun vrije tijd doen. Vroeger was het een verworvenheid dat dit allemaal kon maar tegenwoordig hoeft niemand meer wereldvreemd te zijn. Iedereen heeft toegang tot internet, tv, openbare bibliotheek etc. Efficiencyslag dus.
2. Bij onderwijzers heb ik altijd het idee dat ze vinden dat ze nooit klaar zijn. Volgens mij is er veel sociale druk. Je moet als onderwijzer overal aan meedoen en alles leuk vinden anders wordt je met de nek aan gekeken door je collega's. Hou hiermee op. Leer op de klok kijken, duidelijke keuzes maken en hou het zo leuk voor jezelf. In het ziekenhuis waar ik heb gewerkt, deden ze 'schrapsessies': wat kan er allemaal af ipv: wat kan er nog meer bij. Ontmoetingen met ouders niet meer 's avonds, maar overdag zodat ze normale werkuren hebben. Kunnen ouders overdag niet naar school komen dan een ontmoeting via internet. Met de dokter of hypotheekadviseur kun je tegenwoordig ook skypen, dus waarom niet met de onderwijzer van de kind. Het hebben van normale werktijden schept rust en dan kunnen ze 's avonds weer opladen.
3. Omgangsvormen en goede manieren moeten zeer hoog op de maatschappelijke agenda. Het lijkt mij een ramp om voor een klas met niet opgevoede kinderen te staan die allemaal denken het middelpunt van de wereld te zijn. Etiquette en welgemanierdheid moet een vak worden in het basisonderwijs zodat de kinderen weten hoe het hoort en wat van ze wordt verwacht. Als ze dat thuis niet meer leren, waarom dan niet op school?! Ook kinderen uit andere culturen krijgen dit zo mee. Hierin moet flink worden geinvesteerd zodat onderwijzers het wat dat betreft makkelijker krijgen. Ouders zo veel mogelijk buiten de deur houden. Die oefenen soms oneigenlijk veel druk uit op een onderwijzer en die krijgt daar vervolgens weer stress van. Net als het kind wellicht. Alleen voor een rapportbespreking zijn ze welkom en maak je er vooral niet van afhankelijk doordat je een beroep op ze doet voor schoolreisjes en excursies.

Haha, zomaar wat ideeen. Ik sta niet zelf voor de klas maar dit is gebaseerd om mijn ervaringen als ouder en vriendin van enkele leraren. Op deze manier maak je het weer aantrekkelijk en houdt men het gevoel controle te hebben over het eigen leven in stand. Als ik denk aan het beroep van onderwijzer heb ik namelijk het gevoel totaal opgeslokt te worden en dat is niet erg aantrekkelijk.

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: di 25 feb 2020, 07:43
door hagenaars
Ik heb wel onderwijs ervaring en mijn echtgenote nog veel meer. Ik zal uw bijdrage kort langslopen.
1. Ja de ouders zijn kritische lastposten, niet altijd gewend correct en netjes te discussiëren. Dit lijkt mij een cultureel gewenningsproces en die duren lang.
2. Hoewel op mijn lagere school met grote klassen werd gewerkt en lange dagen normaal waren, leek het toch mogelijk iets te doen aan muziek, gymnastiek en zelfs de Franse taal. Dit moet herhaalbaar zijn. Veel werkdruk klachten (Niet allemaal...) zijn modieuze grillen.
3.Met uw punt twee ben ik het volledig eens. Lopen scholen een beetje achter? "Jazeker".
4. Het zal duidelijk zijn dat ik uw pleidooi voor gezag en fatsoen deel, maar zie hierboven wat ik over cultuur opmerk.

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: za 29 feb 2020, 12:13
door wilfred degens
hagenaars schreef:1. Ja de ouders zijn kritische lastposten, niet altijd gewend correct en netjes te discussiëren. Dit lijkt mij een cultureel gewenningsproces en die duren lang.
Graag even ter verduidelijking; Moeten volgens jou de leerkrachten maar wennen aan de lastposten?
Of moeten de leraren zich via hun opleiding of eigen ervaren inzichten focussen op hun leerlingen te leren, respect op te brengen voor de mening van anderen, hoe haaks die ook moge staan op die van henzelf. Te beginnen met zich niet meer te laten tutoyeren door de leerlingen en ze te leren om hun onervaren tater te houden wanneer de leraar spreekt.

De opleiding voor leraar zal zich moeten bezinnen hoe het zwaar beschadigde imago van het werken in het onderwijs weer wat glans voor de beroepskeuze herwint. Het dolkomische programma "de Luizenmoeder" werkt bepaald niet alleen op onze lachspieren, maar doet zeker het toch al slechte imago van het lesgeven in het onderwijs geen goed.
Is n.m.m. nu al een kansloze missie.

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: za 29 feb 2020, 21:25
door hagenaars
Zowel het onderwijzend personeel als de lastige ouders moeten deelnemen aan een cultureel gewenning proces. Het is niet anders.

Re: Tekort aan onderwijzers ? Kom nou...

Geplaatst: do 05 mar 2020, 08:05
door Monique
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2065666 ... -weg-ermee

Ik zie dat de politiek zich nu ook zorgen maakt. De inhoud van een verhaal in de Telegraaf vandaag sluit aan bij wat wij hier schreven. Als leerling kun je niet alles tegelijk en de leraar moet prioriteiten voor je stellen: de kernvaardigheden die moeten goed zijn. Rest komt later wel. Natuurlijk moet er dan tijd zijn voor leuke dingen (zoals vroeger) maar in deze tijd moet alles 'leuk' zijn. En er moet zo veel.
Echt een herorientatie op het vak is nodig. Maak het leerlingen ook niet te makkelijk door alles maar op een presenteerblaadje aan te reiken. Makkelijk is het later in het echte leven ook niet.
Als leraren weer als autoriteit worden gezien (en serieus worden genomen) zou daar inderdaad misschien best bijpassen dat ze met 'u' aan worden gesproken. Deze basis beleefdheidsvorm zegt ook al zo veel over hoe de verhouding is. Het schept afstand. Misschien houdt dat de ouders ook wat op afstand en geeft het de docent weer wat meer autoriteit en respect? Mijn dokter spreek ik ook aan met 'u'. Ik neem hem/haar serieus en hij/zij mij ook en het is niet zo dat hij/zij mij niet serieus neemt als ik hem/haar aanspreek met 'u'. In tegendeel.
Vraag: zegt het iets dat ik mijn tandarts, dokter nog steeds aanspreek met 'u' maar dat bij de docent van mijn kind het niet in mijn hoofd zou halen? Zo ja, wat zegt het?