Dakloosheid een probleem?

hagenaars

Dakloosheid een probleem?

Bericht door hagenaars »

Als je jouw huis verspeelt of de huur een paar maanden niet betaalt dan kun je dakloos worden en b.v. bij een vriend of vriendin intrekken zonder dit onderkomen bij de bevolkingsboekhouding vast te leggen.
De staatsecretaris heeft helaas niet goed doorgedacht en het blote aantal 'daklozen' voor waar aangenomen. De overheid op zoek naar zieligheid...

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) is geschrokken van de forse toename van het aantal daklozen in Nederland. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar 39.300 mensen tussen de 18 en 65 jaar oud geen vaste woon- of verblijfplaats hadden. In 2009 waren dat 17.800. Het aantal jonge daklozen tussen de 18 en 30 jaar oud is vorig jaar zelfs verdrievoudigd tot 12.600.
"Ik ben mij rot geschrokken van de cijfers", aldus Blokhuis tegen het NPO Radio 1 Journaal. "Wij wisten dat het aantal dak- en thuislozen eerder iets aan het toenemen was dan aan het afnemen. Maar dat de toename zo fors is, dat is een tegenvaller. Zeker als je je realiseert dat bij elke dakloosheid veel ellende aan de hand is voor het individu en de omgeving."

Volgens het CBS zijn er verschillende redenen waarom mensen dakloos worden. "In veel gevallen gaat het toch wel om mensen die langdurig problemen hebben of in een kwetsbare sociaal-economische positie zitten", zegt een woordvoerder. Deze mensen komen meestal van het ene probleem in het andere terecht. "Vaak zijn zij laagopgeleid, verdienen ze weinig geld of hebben ze hun baan verloren. Ook andere problemen, scheidingen bijvoorbeeld, kunnen leiden tot een leven als dakloze." De mensen om wie het gaat slapen vaak in de open lucht en in overdekte openbare ruimten als stations en fietsenstallingen.
Enorm probleem
Het gebrek aan goedkope woningen speelt ook een belangrijke rol. Blokhuis: "Dit is een enorm probleem. Ik heb dit scherp in het vizier en heb hier dringende gesprekken over met minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. We zouden ons moeten schamen dat we er in zo'n rijk land niet in slagen om mensen een fatsoenlijk dak boven het hoofd te bieden. Ik heb hier ook veel contact over met de vier grote gemeenten. Zij spannen zich enorm in om goede huisvesting voor deze mensen te organiseren."
Het aantal daklozen met een niet-westerse achtergrond is gestegen van 6500 naar 18.300. Het aantal Nederlandse thuislozen of met een westerse achtergrond verdubbelde tussen 2009 en 2018 naar 21.000. Vorig jaar was maar liefst 84 procent van alle daklozen man. Veel van hen zijn alleenstaand.
Pantallas
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 15:08

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door Pantallas »

Wat ze een retorische vraag noemen...
hagenaars

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door hagenaars »

Graag iets meer argumentatie, a.u.b..
hagenaars

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door hagenaars »

Stel je bent dakloos en wilt weer een dak. Neem de trein naar Noord Groningen, Zuid Limburg of Zeeuws Vlaanderen en voor honderd à tweehonderd kun je daar een kamer huren...De dagelijkse boodschappen zijn daar ook goeiekoper...
FleetwoodMacho
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 26 aug 2019, 19:38

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door FleetwoodMacho »

Wederom wordt de hypocrisie van de overheid aangetoond: Blokhuis is 'geschrokken' van een probleem dat zij zélf veroorzaakt hebben. Eindeloos veel mensen samenpersen in een landje - en dat ook nog van diverse etniciteiten - kan slechts leiden tot catastrofale toestanden en dakloosheid is daar één van.

Een roman van Kafka is er niets bij, want onlangs heeft een Utrechtse rechter een Somalisch gezin uit GB een woning toegewezen in Almere. Je vraagt je sowieso af wat deze Somaliërs in GB doen, en al helemaal waarom dit nutteloze uitschot nu in NL een woning krijgt, dit temeer vanwege de onderhavige problematiek.

Nederland verkopen aan Trump? Van mijn part krijgt hij nog geld toe.
So you say there's a race of men in the trees. You're for tough legislation. Thanks for calling. I wait all night for calls like these.

Donald Fagen - The Nightfly
hagenaars

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door hagenaars »

Welkom! U hebt een grappige naam. Maar nu ter zake: Welk probleem heeft de heer Blokhuis veroorzaakt en hoe deed hij dat?
Waarom zou iemand niet schrikken van een door haarzelf veroorzaakt probleem? Weet u wel dat er in Nederland ruimte genoeg is? We hebben vergeleken met zulke wereldsteden als New York, Parijs en Tokyo een overvloed aan ruimte per persoon...
Somalië wordt geteisterd door moord en doodslag, wist u dat niet? Het is een van de onveiligste landen ter wereld.
Ik denk niet dat een van de rijkste landen ter wereld voor de heer Trump een voordelige koop ( deal) zou zijn.
FleetwoodMacho
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 26 aug 2019, 19:38

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door FleetwoodMacho »

Welkom! U hebt een grappige naam.
Doch niet geheel uniek. De naam is eerder gebruikt op het forum van Sjun.
Maar nu ter zake: Welk probleem heeft de heer Blokhuis veroorzaakt en hoe deed hij dat?
Het probleem is niet specifiek veroorzaakt door Blokhuis, doch is veroorzaakt door demografisch wanbeleid. Wanneer je een land volperst met bevolking, krijg je een woningtekort. Niet letterlijk, want NL staat vol met woningen, er is dus geen sprake van een woningtekort doch een overschot aan bevolking. Een logische consequentie daarvan is dakloosheid. Morbide genoeg staan de grenzen nog steeds open en stimuleert men de bevolkingsaanwas middels de Kinderbijslag.
We hebben vergeleken met zulke wereldsteden als New York, Parijs en Tokyo een overvloed aan ruimte per persoon...
Een fabeltje: NL is 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld. De door jou genoemde steden herbergen een grotere bevolking, maar bezitten een veel groter oppervlak. Ter vergelijking: een stad als Londen had in de jaren '70 een oppervlakte zo groot als onze provincie Utrecht. Bedenk overigens dat de stad Amsterdam nu al grote problemen heeft op het gebied van criminaliteit en de afvoer van huisvuil en aanverwante zaken.
Somalië wordt geteisterd door moord en doodslag, wist u dat niet? Het is een van de onveiligste landen ter wereld.
Mee eens, en de stompzinnige bevolking blijft maar kinderen op de wereld zetten, kinderen waarvoor zij geen zorg kunnen dragen. Maar als ik jou goed begrijp, dan mogen wij dat doen. De wereld is veel groter dan Somalië en NL, en ik zie niet in waarom het kleine NL moet opdraaien voor de oorlogszucht en infantiele voortplantingszucht der Somaliërs.
Ik denk niet dat een van de rijkste landen ter wereld voor de heer Trump een voordelige koop ( deal) zou zijn.
Dat is geheel afhankelijk van de prijs die ervoor betaald wordt en wat de VS ervoor terug krijgt. Het lijkt me overigens dat jij je nogal verslikt in de gigantische staatsschuld; dat 'rijke' land blijkt dus te draaien op een enorme schuld, en de creatie van nog meer al naar gelang het verstrijken der tijd.
So you say there's a race of men in the trees. You're for tough legislation. Thanks for calling. I wait all night for calls like these.

Donald Fagen - The Nightfly
hagenaars

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door hagenaars »

Leuke naam en ook een leuke discussie, Maar eerst een paar feiten. Genoemde steden met een hoog sociaal en cultureel niveau zijn qua oppervlakte veel kleiner dan ons kikkerlandje, maar qua bevolking steken ze ons naar de kroon. De z.g. overbevolking is relatief, d.w.z. ze bestaat eigenlijk niet.
Het is een politieke mythe.
Er is eigenlijk geen woningtekort, er wordt wel veel 'scheef' gewoond. Ik bedoel dat sociale huurwoningen bewoond worden door mensen met een te hoog inkomen voor die woningen.
Is er een overschot aan bevolking? Dat is een politieke kwestie. Ik bedoel als ik oud wordt en hulp nodig zou hebben dan is er een tekort aan betaalbare hulp. Ook is er een tekort aan onderwijzers en zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan...
Kinderbijslag is een nuttig subsidie middel om de hoge kosten die kinderen met zich meebrengen te dragen. Deze subsidie leidt echter niet tot meer kinderen. Het is geen premie op kindertal.
Somalië komt in aanmerking vluchtelingen hulp. Niet omdat daar veel kinderen worden verwekt, maar omdat ze daar om het leven komen. Dit betekent natuurlijk niet dat ons landje de deuren kan openen voor willekeurige aantallen Somaliërs. Opname van vluchtelingen wordt afgesproken in Brussel. 8-)
Nee, ik dacht bij mijn geintje over Trump aan het bedrag dat de USA zou moeten betalen. (excl. btw.)
FleetwoodMacho
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 26 aug 2019, 19:38

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door FleetwoodMacho »

Genoemde steden met een hoog sociaal en cultureel niveau zijn qua oppervlakte veel kleiner dan ons kikkerlandje, maar qua bevolking steken ze ons naar de kroon.
Je bent je er van bewust dat je een stad nu aan het vergelijken bent met een land? En je bedoelt waarschijnlijk dat ze ons qua aantal bewoners naar de kroon steken...En lijkt je dat wel nastrevenswaardig, dergelijke miljoenensteden? Het lijkt me dan ook raadzaam dat je je eens verdiept in de heersende problematiek in dergelijke conglomeraties. Dergelijke opeengepakte locaties van leed, vervuiling, criminaliteit en ellende zou je niet moeten willen.
De z.g. overbevolking is relatief, d.w.z. ze bestaat eigenlijk niet.
Het is een politieke mythe.
Integendeel, want je zou beter moeten weten: 1 van de symptomen daarvan zijn we nu immers aan het behandelen, en wel dakloosheid.
Er is eigenlijk geen woningtekort, er wordt wel veel 'scheef' gewoond. Ik bedoel dat sociale huurwoningen bewoond worden door mensen met een te hoog inkomen voor die woningen.
Natuurlijk wordt er veel 'scheef' gewoond:mensen worden geconfronteerd met voortdurende prijsstijgingen en lastenverhogingen en gaan hun immer dalende netto inkomen niet nog eens verschralen door het huren van een duurdere woning, buiten dat zijn koopwoningen buitensporig duur en zijn hypotheken moeilijk verkrijgbaar omdat verstrekkers hiervan de nodige garanties eisen, zoals vaste inkomens boven een zekere drempel.
Ik bedoel als ik oud wordt en hulp nodig zou hebben dan is er een tekort aan betaalbare hulp. Ook is er een tekort aan onderwijzers en zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan...
Die constatering is juist, maar bedenk wel dat slechts enkele decennia geleden deze problematiek niet of nauwelijks speelde. Er is dus kennelijk een verkeerde koers ingezet.
Kinderbijslag is een nuttig subsidie middel om de hoge kosten die kinderen met zich meebrengen te dragen. Deze subsidie leidt echter niet tot meer kinderen. Het is geen premie op kindertal.
Dus mensen die zich financieel geen kinderen kunnen veroorloven kunnen nu toch kinderen nemen, en wel op kosten van anderen. Dit leidt welzeker tot bevolkingsaanwas. In de praktijk komt het er op neer dat Jan en Christine de Kinderbijslag en scholing van het nageslacht van Mohammed en Fatimah betalen, en dat in een overbevolkt land waar de cultuur al enorm onder druk staat. Op zijn minst gesteld onwenselijk, en daarbij komt nog dat ongeciviliseerde volken zich sneller voortplanten dan geciviliseerde.
Niet omdat daar veel kinderen worden verwekt, maar omdat ze daar om het leven komen.
Het lijkt me niet slim noch menselijk om voor nageslacht te kiezen met de wetenschap dat ze om het leven komen. Uiteraard kun je er voor kiezen om het overschot broedsel naar Europa te exporteren, zoals nu op grote schaal gebeurt.
Nee, ik dacht bij mijn geintje over Trump aan het bedrag dat de USA zou moeten betalen. (excl. btw.)
Betalen? Ik schreef al dat ze wat mij betreft geld toe kunnen krijgen. En bij overzeese handel is er geen sprake van BTW heffing...
So you say there's a race of men in the trees. You're for tough legislation. Thanks for calling. I wait all night for calls like these.

Donald Fagen - The Nightfly
hagenaars

Re: Dakloosheid een probleem?

Bericht door hagenaars »

@ Fleetwoodmacho. Ik loop uw opmerkingen langs, als ik iets oversla of onvoldoende oppak, dan reageert u wel.

Natuurlijk moet je bij de analyse een regio nemen en niet alleen 'het land' of 'de stad'. Ik behandel Tokio en New York beide als grote stedelijke agglomeraties.
Wie niet in zo'n grootstedelijke woonklimaat wil wonen en dat kan ik begrijpen, die heeft in onze regio ruim voldoende gelegenheid te verhuizen.
Ik heb hierboven al eens geschreven dat wie in Amsterdam 'dakloos' is en weer een dak boven zijn of haar hoofd begeert, die moet niet zeuren en de trein nemen naar een van onze krimpgebieden en daar een kamer huren. Dakloosheid is een keuze, bedoel ik. Veel mensen hebben er belang bij niet (juist) in de bevolkingsboekhouding te zijn opgenomen.
Als onze overheid woningen subsidieert ( woningcorporaties.) en deze instituten gaan vervolgens die woningen verhuren aan mensen die het best zelf kunnen betalen, dan spreekt men over scheef wonen. Dat bedoel ik.
Met hypotheken heeft dat weinig te maken, het is overigens logisch dat een geldverschaffer de garanties stelt van aflossing en rente.
Er is natuurlijk wel een politiek probleem, het tekort aan voldoende huurwoningen voor middenklassers.
Nogmaals, de wens een kind te hebben is normaal. Maar de kinderbijslag dekt de kosten van de vervulling van die wens niet.
Plaats reactie