de kloof tussen volk en politieke klasse

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: En China wordt stillekens de nieuwe wereldmacht...En gij gelooft dat?
Ja, ofschoon dat niet "stillekens" gebeurt maar in alle openheid en voor een ieder waarneembaar.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

We zullen het zien als de cijfers die China produceert meer openbaar en controleerbaar worden. Toch?
Voorlopig is het enige opvallende dat China zijn dollars dumpt in infrastructuur overal ter wereld, maar daarmee ben je nog geen "wereldleider".
Ook komen er meer Chinese miljonairs in Amsterdam wonen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Je vergeet te vermelden dat China zijn technologisch-wetenschappelijke achterstand in rap tempo aan het inhalen is, en op sommige gebieden (w.o. datamanipulatie) zelfs een voorsprong heeft genomen.

Verder is China met zijn bevolking van 1,4 miljard mensen (meer dat die van de VS en de EU tezamen!) zich zeer bewust van hun geschiedenis, en de vernederingen die zij gedurende een eeuw moesten ondergaan.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Ik vergeet niks, maar breng in herinnering dat het Chinese rijk na 1911 nog steeds een land ia dat zijn buren heeft veroverd en dat deze de onderwerping gelukkig niet zijn vergeten, je moet maar een kijken welke veroveringen de keizer voor 1911 heeft gedaan. Ik beschouw het huidige China daarom als niet erg stabiel.
China verschilt hierin heel specifiek van genoemden, namelijk Europa en de USA.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik beschouw het huidige China daarom als niet erg stabiel.
Terwijl jij aan het 'beschouwen' bent, krijgt China binnen de EU intussen steeds meer voet aan de grond. Kranten niet gelezen?
hagenaars schreef:China verschilt hierin heel specifiek van genoemden, namelijk Europa en de USA.
Daar zijn de VS en de EU ook net achter gekomen.China wordt door hen nu officieel zowaar een 'systeem concurrent' genoemd. Nogal laat zou ik zeggen, en waarschijnlijk zelfs veel te laat. Kennelijk stond hun hoogmoed een realistische politiek in de weg. Stuitend!
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Er wordt door Chinese investeerders af en toe een weg aangelegd, een haven beheert etc. Ik maak mij daar geen zorgen over. Al moet er natuurlijk wel aan de Europese aan bestedingsregels voldaan worden. Italië lapt die aan zijn laars.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Investeringen in China zijn om de genoemde reden extra risico. Opletten.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Er wordt door Chinese investeerders af en toe een weg aangelegd, een haven beheert etc. Ik maak mij daar geen zorgen over.
Het is ronduit hilarisch hoe jij de opkomst van China bagatelliseert. Het is weer hetzelfde liedje hoe je bijvoorbeeld de interne problematiek van de EU bagatelliseerde.

Het gaat China niet om 'een paar wegen en een haven' maar het gaat hen er om de dominante wereldmacht te worden. En dat gaat hen waarschijnlijk nog lukken ook, vooral met dat laconieke, en intussen compleet achterhaalde neoliberalisme van jou.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Drie punten. Ik bagatelliseer niets hoor, China doet het heel goed, maar is dat een strijd om de wereldhegemonie?
ik denk het niet, de expansie is een logische gevolg van hun eigen ontwikkeling. En een torenhoog handelsoverschot.
Europa is een succes, ook met deze malle Brexit. Economisch, cultureel en politiek bedoel ik. Het blijft voorlopig wel een-project-in-ontwikkeling.

Neoliberalisme bestaat niet, je bent liberaal of niet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Waarmee weer eens blijkt dat de ontkenningsfase een zeer hardnekkige psychologische toestand kan zijn. Sommigen komen er nooit over heen.
Plaats reactie