de kloof tussen volk en politieke klasse

hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Interessante kwesties op dit forum!

1.Het staat te bezien hoe losgezongen de parlementariërs zijn, ik denk helemaal niet. De opkomst bij verkiezingen is hoog, dit duidt op een grote betrokkenheid. Partij en vakbondslidmaatschap is erg uit de mode. Dat is jammer.

2. Een partij als Groen Links en de PvdA zijn net als de S.P. zeer expliciet over hun belangen, zij luisteren heel goed naar de volkswil. Daarover dus geen klachten. Genoemde onderwerpen zijn nu eenmaal op de politieke agenda, het electoraat wil standpunten over de Sint en Pieterbaas, maar ook het milieu scoort hoog.

3. Uiteraard wordt er gelobbyd door ondernemers maar de lobbyist heeft geen macht, hij moet smeken en overtuigen, dat is toch algemeen bekend?

4. Zowel het kapitaal als de arbeid zijn luid en duidelijk in ons parlement vertegenwoordig, toch?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

Er zijn twee dominante machten, en dat is 1. het kapitaal en 2. de straat . Het parlement is er alleen om te parler.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Deze mensen - de meerderheid van de bevolking - zijn zich ten duidelijkste onvoldoende politiek bewust, en er is sprake van een zekere decadentie.
Ik wees er al eerder op dat de neo-liberalen vonden dat er te veel democratie was: viewtopic.php?f=8&t=763&p=12884&hilit=excess#p12884

Ik denk dat er bewust naar is gestreefd om het volk politiek passief te maken met entertainment op televisie etc. Ik trap vermoedelijk weer een open deur in en er zullen ongetwijfeld interessante analyses over dit onderwerp beschikbaar zijn. Maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Het is misschien niet opgevallen, Neerhoff , maar er zijn wetten, deze zijn nogal dominant. En Bakker, een liberaal verwacht veel van democratie. Hoor en wederhoor, het recht van vereniging en het vrije woord.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Regeringen (met hun parlementen) faciliteren de machtsuitoefening via wetgeving, heffen van belasting ter bekostiging van een leger (dat primair waakt over het bezit van kapitalisten) en politieapparaat, plus sociale voorzieningen zoals gezondheidszorg en onderwijs.
Wetten zijn de schriftelijke neerslag van de eerder genoemde machtsbalans tussen kapitaal en straat. Omdat die balans onder het huidige neo-liberale beleid overhelt naar het kapitaal, beschermen die wetten bovenal datzelfde kapitaal.

Bewijs? 1. Onder de huidige belastingwetten betaalt een miljardenbedrijf als Shell nauwelijks belasting, terwijl de gewone burger wèl aan zijn verplichtingen gehouden wordt. 2. De criminele witwas praktijken van de ING-bank kan die bank afkopen, zonder dat er een justitiële veroordeling van het management volgt. Gewone burgers die hetzelfde kunstje flikken worden justitieel wèl vervolgd.
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Wetten komen tot stand in het debat tussen regering en parlement, de volksvertegenwoordiging. Er is door de kiezers, dus jij en ik, gekozen voor een regering van een tikkeltje rechtse signatuur. Shell betaalt winst in de landen waar die winst gemaakt wordt.
Spykers
Berichten: 1
Lid geworden op: za 22 dec 2018, 12:58

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door Spykers »

RUTTE
Je kunt zeggen van Rutte wat je wil, maar hij is een politiek fenomeen.
Eerst heeft hij de PvdA onder leiding van Samson doodgeknuffeld.
Daarna het CDA, D66 en de ChristenUnie tot marionetten gedegradeerd.
D66 heeft zelfs hun kroonjuweel, het referendum ingeleverd!
Alleen Wilders heeft zich aan zijn greep ontworsteld en daar is hij nog
steeds boos over.
Helaas heeft Rutte alleen oog voor de belangen van grote bedrijven.
Burgers worden gedegradeerd tot kostenposten of consumenten.
Of je na 40 jaar zware arbeid lichamelijk op bent, doet er niet toe.
De pensioenleeftijd moet voor iedereen omhoog.
Wie komt nog voor mensen als personen op?
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

U hebt gelijk Rutte, onze premier heeft er slag van de coalitiegenoot om zeep te helpen. Maar de partijen hebben dat natuurlijk ook aan zichzelf te wijten. De PvdA liet voor de verkiezing hun beste man, Samson vallen. Dat viel slecht bij de kiezer want hij werd opgevolgd door Lodewijk Asscher die nota bene vice premier was in het kabinet Rutte 2.
Of de huidige coalitiegenoten doodgeknuffeld zullen worden, dat moet ik nog zien. Wilders liep weg toen er geregeerd moest worden, geen fraaie vertoning, vind ik.
Of er nu door deze coalitie geregeerd wordt in het belang van grote bedrijven? Het bleek moeilijk een weegfactor te vinden voor zware arbeid en de toegenomen leeftijd brengt ons onherroepelijk tot een latere pensionering. Anders wordt het onbetaalbaar...Er zijn voldoende partijen in de Kamer die juist opkomen voor de mensen die eerder moeten stoppen.
Het is toch ook in het algemeen belang grote bedrijven vast te houden?
hagenaars

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

In dit nieuwe jaar moeten we net als andere, rekening houden met het gegeven dat in onze contreien *) er helemaal geen elite meer is. Ja, je hebt deftige mensen die zich schamen als iemand een windje laat, maar een georganiseerde stand of klasse van in het verborgene opererende types, die bestaat niet meer.

(Nieuwe rijken genoeg, maar ze weten niet eens hoe je een wijnglas moet vasthouden.)

De kloof tussen volk en politieke klasse is, dacht ik, een verkeerde vraag. Er bestaat helemaal geen politieke klasse.**)
Bestaat het volk? Alle Nederlanders? Ach ja, als je de, jouw, grens maar een beetje ruim houdt...

*) Waar wonen wij? Europa, Servie niet, Slovenië wel.. Het Verenigd Koninkrijk, wel natuurlijk, al is er nu heibel...De Verenigde Staten, al staat daar nu een malloot aan het roer. Australië ook. Het nieuwe keizerrijk China natuurlijk niet, wel een belangrijke handelspartner. Grenzen.
**) Wilders en Asscher één klasse? Ga je mond spoelen, zeiden we dan vroeger.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door David Bakker »

Er bestaat een internationale kapitalistische klasse. Peter Philips schreef er een boek over en legt de kern hier kort uit: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... sdJhSI63uQ
Plaats reactie