basisinkomen, een waanidee.

Plaats reactie
hagenaars

basisinkomen, een waanidee.

Bericht door hagenaars »

Mijn prachtboek dat ik deze vakantie las, heet Het Achtste Leven en het is van Nino Haratischwili, een Georgische die meestal in Berlijn verblijft. Het dikke boek (1200 pagina's.) bevat de biografie van een denkbeeldig Georgische geslacht. Er is enige moed voor nodig om te beginnen aan een roman van 1.269 pagina's van een onbekende auteur. Maar wie die kan opbrengen, wordt rijkelijk beloond: Het achtste leven (voor Brilka) lees je ademloos uit, terwijl de bewondering groeit voor de nog jonge Duits-Georgische Nino Haratischwili (Tbilisi, 1983), die sinds 2003 in Duitsland woont.
Daarin las ik de karakteristiek van een despoot, namelijk er ligt altijd een idealist ten grondslag aan dergelijke mensen.
Zo is het natuurlijk ook met aanhangers van het z.g. basisinkomen dat zo nu en dan opduikt bij linkse mensen. Geen gezijk, iedereen rijk. Nou ja, je hoeft er niet voor te werken en je ontvangt maandelijks een vast bedrag. Te veel om te sterven te weinig om te leven...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... wu5r335aGy

Rutger Bregman schreef een boek over het idee: Gratis geld voor iedereen. Het beleeft alweer een negende druk en werd in een dertigtal talen vertaald.
Tornado
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 17:36

Re: basisinkomen, een waanidee.

Bericht door Tornado »

Mag ik hieruit asfleiden dat je het basisinkomen persoonlijk een waanidee vindt? Of was dat "waanidee" alleen maar om te prikkelen en ironisch?
hagenaars

Re: basisinkomen, een waanidee.

Bericht door hagenaars »

Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken.
Zou er iemand te vinden zijn die serieus over de invoering van dit idee nadenkt?
Tornado
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 17:36

Re: basisinkomen, een waanidee.

Bericht door Tornado »

Tsja, als de automatisering écht een hoge vlucht gaat nemen en er meer dan 50% werklozen ontstaan kun je die werklozen óf voorzien van een basisinkomen óf laten wegrotten in de goot.
hagenaars

Re: basisinkomen, een waanidee.

Bericht door hagenaars »

Het is een illusie dat er door automatisering werkloosheid ontstaat. We dachten dat ook toen de industrialisatie haar intrede deed en wat bleek...? Juist, vandaar.
Het aantal openstaande jobs is afgewogen tegen de werkzoekenden ongeveer gelijk. Je hebt natuurlijk mensen die 'between jobs' zijn en de moeilijk plaatsbare leden van de samenleving.

Er is wel een probleem natuurlijk, maar dat heet mobiliteit of woningnood. Beleidsvraagstukken waar sommigen geen oplossingen voor weten en anderen wel.
hagenaars

Re: basisinkomen, een waanidee.

Bericht door hagenaars »

Als het geouwehoer over basisinkomen ontstaat en dat doet het dezer dagen dan is het einde van de snelle groei van handel en industrie in aantocht, dat was zo bij alle recessies die ik in mijn lange leven meemaakte. Dus onder het motto "Opa vertelt" doe ik de voorzichtige voorspelling dat de economie een beetje gaat afkoelen...

Het ANP meldt nu al: "
Ondernemers in de Nederlandse industrie verwachten volgend jaar minder te investeren in machines, vervoersmiddelen, gebouwen en andere zogeheten materiële vaste activa dan dit jaar.
Dat komt naar voren uit een enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De investeringen in de industrie liggen in 2019 naar verwachting 7 procent lager dan dit jaar. Bedrijven in raffinage en chemie verwachten de grootste daling. Dezelfde sector was dit jaar nog goed voor een stijging van de investeringen van 83 procent." Ik ben benieuwd...
Plaats reactie