De macht. Het politieke.

hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Welkom! Het is zeker een risico dat isolationisme, daar hebt u gelijk in. Maar het is de keuze van de meerderheid van het Amerikaanse volk. Daar moeten we het maar mee doen. IS is toch van een andere orde en dodelijker...
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

Dank voor uw welkom!

Sommige keuzen van een volk kunnen enorm ontaarden en dan wil ik niet onmiddellijk met Hitler zwaaien, maar toch.. hoe van gewicht.
De geschiedenis laat allerlei rampen de revu passeren en dit met deze Trump is er volgens mij ook zo-een.
IS is een enorm gevaar op korte en langere termijn en ze zijn niet dood.
Maar ik ben ervan overtuigd, dat een mondiaal systeem dat in balans verkeert vooral moet
worden gehandhaafd. Grote oorlogen zijn nooit uit te sluiten als je als een olifant door
de porceleinkast scheurt. En hoeveel leed kan dát veroorzaken...
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Wij spreken bij dit draadje over de macht ofwel het politieke+). U wijst op het feilbare van de menselijke keuze. Toch moeten wij ons realiseren dat er niets boven de volkssoevereiniteit gaat. Een volk, een electoraat zal zelf moeten corrigeren wat fout ging. Zo niet dan kiezen wij voor een dictaat en een leider sui generis. En dat loopt altijd verkeerd af...

+) Carel Schmitt, https://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Schmitt
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

Het volk kiest, en het kiest voor zeer zwaarwegende zaken en personen (partijen) wat soms rampzalig blijkt. Je ziet dat ook wel met referenda.
En dat is dus hoe wij als volkeren richting denken te kiezen. Wat er gebeurt in de rit als iemand er zit, hou daar maar over op...
Ik heb mij erbij neergelegd, ik stem vrijwel altijd, want ik hecht aan democratie, maar een heel beste vorm is dat wat wij doen in mijn ogen niet.

Ik neig naar een andere benadering bij kiezen door het volk.
Bij voorbeeld via puntenlijsten, waarin kan worden aangegeven wat men belangrijk vindt.
De uitkomst kan passen bij een persoon of partij en die moet dat dan maar uitvoeren.
Zo niet, opnieuw stemmen.

En er zijn wel meer systemen uiteraard. Verder hoeft het niet allemaal 100% democratisch.
Ik ben voorstander van een 'flexibel antwoord' op wat zich voordoet. Met rigoureuze contrôle van een of ander orgaan uiteraard. ;)
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Dat orgaan zal dan toch zijn legitimiteit ergens aan moeten ontlenen, de volkswil bijvoorbeeld. (Er is geen alternatief...!)
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

Daar ben ik het wel mee eens.
Maar dát is toch geen probleem?
Het traject en de uitvoering zijn anders, het resultaat kan verschillen. En wel zeer belangrijk, schat ik in.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

U bedoelt als er decentrale uitvoeringscentra zijn? Maar als er dan belangrijke keuzes moeten worden gemaakt dan vraagt de burger toch weer om legitimiteit, objectiviteit en achterwege laten van willekeur?
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

Ultiem zal de rekening worden opgemaakt en dat is vooral een kwestie van het volk ook in mijn ogen. Dat zie je zelfs op dit moment in de VS.
Niet iedereen is even blij met wat b.v. een Trump doet en dat vertaalt zich bij tussentijdse verkiezingen verhoudingen in het Congres. Helaas kan er in de tussentijd van alles kapot gaan (ik denk dat dat ook al is gebeurd). Vaak niet terugdraaibaar tenzij op langere termijn.

Het is beter een volk in het begin, dus bij verkiezen, via een puntenstelsel, richting te laten aangeven en daar het landsbestuur op vast te pinnen. (Zorgvuldig gekozen referenda kunnen dan later evt. de rest doen.) Dat geeft een soort niet zo politieke aanzet naar een regeer-akkoord om allerlei onnodig wilde sprongen te voorkomen. Er kunnen dan ook wat gemakkelijker technocraten in een regering worden opgenomen, daar partijen niet meer zó zwaar wegen. Ik denk dat zo'n aanpak meer regeerruimte binnen het regeerakkoord (het volk) geeft en verder dat de zogenaamde 'go nuclear'-effecten (Trump bijvoorbeeld bij de zorgwet) niet makkelijk nog zullen voorkomen.

Verder valt het 'populaire mannetjes/vrouwtjes' kiezen en het 'hypen' weg. En dat is in mijn ogen een groot goed. Ik vind het jammer, dat democratie zo snel een aanfluiting wordt met zoals wij het nu doen, wereldwijd.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Om met dat laatste te beginnen, het valt nogal mee met de minder democratische verhoudingen, is het niet?
Wat Trump teweeg brengt valt bij een verkiezing (Eventueel) van een democraat de volgende keer wel weer terug te draaien, lijkt mij.
Ik ben persoonlijk geen voorstander van referenda, ze dienen nergens voor.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

Ik persoonlijk heb liever verhoudingen op inhoud ipv. strategie nav. hoe de kiezer op popie al dan niet geloofwaardige kreten of een populaire man/vrouw gestemd heeft.
Maar ik schreef het al in het begin, ik kan wel leven met de huidige 'democratie' hoor.
Het kan echter best anders.
Trump: dat heen en terugdraaien vind ik maar niks en soms kan terugdraaien maar niet zo (denk aan het hooggerechtshof bv. Brett Kavanaugh. Die blijft waarschijnlijk wel even...).
Ik vind referenda een goede aanvulling op democratisch bestuur. Maar... zoals ik schreef: ze dienen met veel grotere zorg te worden gekozen. Anders krijg je zomaar de Brexit-ellende.
Of zoiets als in NL het associatieverdrag van Ukraine met de EU...
Veel te ingewikkeld voor een referendum. Hogere bestuurskunde.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
Plaats reactie