Ruslands invloed.

Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Ruslands invloed.

Bericht door Gerard R. »

hagenaars schreef:Als met "Deep State" slechts lobbyen, adviseren en dus proberen invloed uit te oefenen wordt bedoeld dan blijft het zeker een slechte metafoor. Omdat er immers en nadrukkelijk slechts één staat is, de overheid en haar organen staan onder controle.
Scheiding der machten etc.
Ik vind dat je erg moet oppassen met concepten als "informele macht". Het leidt al rap tot de hier en daar populaire samenzweringstheorieën.
Er wordt heel wat samengezworen, Hagenaars.
Echt, ik ben er van overtuigd, dat een groot deel van de ware macht in min of meer
'samenzweren' (vaak uit angst) zit.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Jazeker. Maar dat levert geen aparte "staat" op. Het is hier en in de wijde omtrek, geen Pakistan of Venezuela, dat is wat ik bedoel.
Trouwens wat bedoelt u met "ware" macht?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Jazeker. Maar dat levert geen aparte "staat" op.
'Staat' wordt hier natuurlijk in de overdrachtelijke zin bedoelt. Precies zoals Eisenhower indertijd over het militair-industrieel complex sprak. Dat 'complex' is als een autonome entiteit (als een 'staat') die de eigen belangen nastreeft.
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Leuk geprobeerd hoor, maar een complex is een complex, een samengesteld geheel, in casu militaire en industriële belangenbehartigers. Goed dat Ike daar even op wees.
Maar een staat is heel wat anders, er is maar één staat, tenzij, zoals in Pakistan of Venezuela er een burgeroorlog woedt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Leuk geprobeerd
Ja, leuk hè?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

En nog even voor de helderheid: Rusland's macht is relatief klein. Ze zijn erop uit de EU te ontregelen zoals de VS dat ook doet. Maar een bedreiging voor de westerse machtspositie is Rusland beslist niet. Daarvoor moet je naar het Oosten kijken.
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Zo is het!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Ruslands invloed.

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Leuk geprobeerd hoor, maar een complex is een complex, een samengesteld geheel, in casu militaire en industriële belangenbehartigers. Goed dat Ike daar even op wees.
Maar een staat is heel wat anders, er is maar één staat, tenzij, zoals in Pakistan of Venezuela er een burgeroorlog woedt.
Ron Paul, voormalig presidentskandidaat en een klassieke liberaal, heeft het ook al over een 'Deep State' : https://twitter.com/RonPaul/status/1102647318103379970
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Natuurlijk wordt zo'n term populair en veel gebruikt, maar het is en blijft een onjuiste en dus verwarrende term. Ik geef een voorbeeld: in de Republiek Amsterdam gaat de nieuwe burgemeester dit doen en dat ondernemen. Helaas is het allemaal gelul en praatjes voor de vaak...Er bestaat gelukkig geen Republiek Amsterdam en een burgermeester mag blij zijn als er naar haar geluisterd wordt. In de Driehoek bedoel ik...
En in de Raad "orde, orde" roepen natuurlijk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

Het is nu wel duidelijk dat je er niets van snapt.
Plaats reactie