Ruslands invloed.

hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Wat hebben de indianen te maken met de Russische expansie?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:de geëigende weg voor Rusland was de zaak van de eigendom van de KRIM voor te leggen aan het Hof in Den Haag.
En jouw geëigende weg geldt natuurlijk niet voor de USA als die weer eens een land binnenvalt, om dan vervolgens de gehele infrastructuur te vernietigen?
hagenaars schreef:Wat de samenstelling van de bevolking betreft, daar is een heleboel naars over te zeggen, je weet toch hoop ik van de deportaties tijdens het bewind van Stalin?
Feit is dat de huidige bevolking voor het overgrote deel Russisch is. Na het referendum van maart 2014 waarin de Krim-bevolking zich kon uitspreken over aansluiting bij Rusland dan wel bij de Oekraïne te blijven, koos 95% voor Rusland. https://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/16/ru ... n-a1426472
hagenaars schreef:De NAVO is een defensief verbond. Geen agressor. Landen worden lid uit vrije wil. Dat is een beetje anders met de expansie van Rusland onder Poetin.
Ik vind het intellectueel nogal infantiel om de militaire expansie van de NAVO als iets onschuldigs voor te stellen, en Poetin als een boosaardige dictator af te schilderen.
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Het is al weer een tijdje geleden dat de Amerikanen een land binnenvielen. Ik blijf overigens van mening dat in dit concrete geval het Hof in Den Haag een goede rol had kunnen spelen.
Je weet ook dat dat z.g. referendum niet echt geldig was.
Ik dank je voor de complimenteuze argumentatie, Poetin voert een expansie politiek, leg je oor een te luister in Georgië, in Oekraïne.

Landen sluiten zich aan bij de NATO, is daar bezwaar tegen? Ze hebben toch een zelfbeschikkingsrecht, of niet?
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 30 jan 2019, 04:34, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het is al weer een tijdje geleden dat de Amerikanen een land binnenvielen.
Sorry hoor, eerst de geschiedenis van Sebastopol erbij halen om de legitimiteit van de Russische marinehaven te betwisten en vervolgens Amerikaanse inmenging in buitenlandse aangelegenheden marginaliseren, hoe haal je het in je hoofd!
hagenaars schreef:Ik blijf overigens van mening dat in dit concrete geval het Hof in Den Haag een goede rol had kunnen spelen.
Je toont je hopeloos partijdig door stilzwijgend Amerika te vrijwaren van zo'n behandeling. Niet interessant zo'n blinde vink, snap je?
hagenaars schreef:Je weet ook dat dat z.g. referendum niet echt geldig was.
1.Je moet mij geen woorden in de mond leggen die strijdig zijn met mijn opvatting (("Je weet"). 2.Wat bedoel je met 'zogenaamd' en 'niet echt'?
hagenaars schreef:Ik dank je voor de complimenteuze argumentatie, Poetin voert een expansie politiek, leg je oor een te luister in Georgië, in Oekraïne.
De NAVO voert een voor een ieder waarneembare expansie politiek. En een ieder kan ook inzien dat deze beoogde expansie de stuiptrekkingen zijn van het Westen op zijn retour.
hagenaars schreef:Landen sluiten zich aan bij de NATO, is daar bezwaar tegen? Ze hebben toch een zelfbeschikkingsrecht, of niet?
Ach wat onschuldig toch, jouw zogenaamde vrijwilligheid. Ben je echt zo politiek naïef? Bestudeer eens goed de Amerikaanse politiek in de Oekraïne.
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Sebastopol was een ouderwetse verovering door de tsaar en vervolgens door de Rode Tsaar Stalin omgezet in de deportatie van de oorspronkelijke Krim Tartaren, die als zovelen in Rusland hun land en volk verloren in het wrede Sovjet Rijk.
Ik betwist de annexatie en bezetting als illegitiem. Niet het bestaan van Sebastopol dat via een eeuwigdurend contract met de wettelijke eigenaar, de Oekraïne, volkomen veilig was.
Je ontkent de onwettigheid van dat referendum? Daarin sta je dus nagenoeg alleen samen met de "keizer" van Rusland.

Op de Krim hebben op 27 februari 2014 tientallen gewapende mannen het parlementsgebouw in de regionale hoofdstad Simferopol bezet. Ze hesen de Russische vlag.[5] Twee vliegvelden bij Simferopol en Sebastopol zijn bezet door Russische militairen. Ook het gebouw van de Oekraïense staatstelevisie in Simferopol is door een pro-Russische militie of Russische militairen bezet. De acties zijn bedoeld om "de positie aan de Zwarte Zee te behouden". De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties komt in New York bijeen vanwege de Krimcrisis.[6][7]
Op 1 maart kreeg president Poetin van de Russische Federatieraad toestemming om de strijdkrachten in te zetten in Oekraïne. Poetin had daar zelf om gevraagd. Volgens hem zijn de troepen nodig op de Krim om de etnische Russen en de Zwarte Zeevloot te beschermen. Het Kremlin spreekt over de inzet van militairen op het grondgebied van Oekraïne. Dat laat de mogelijkheid open om elders dan de Krim troepen in te zetten.[8] Drie uur later liet waarnemend president Oleksandr Toertsjynov weten dat het Oekraïense leger is overgegaan tot mobilisatie en hij waarschuwde Rusland dat elke militaire actie in Oekraïne zou leiden tot oorlog.[9

Op 6 maart 2014 stemde het Krimse parlement in met een decreet dat bepaalde dat de Krim een deel van Rusland werd.[10] Ter voorbereiding hierop werd op 11 maart de onafhankelijkheid uitgeroepen. Op 16 maart 2014 werd een referendum over aansluiting bij Rusland gehouden, waarbij de grote meerderheid van de bevolking voor aansluiting stemde. Oekraïne, de Europese Unie en de Verenigde Staten erkennen dit referendum echter niet, omdat zij voorafgaande onderhandelingen met Oekraïne nodig achten, en omdat de Russische militaire aanwezigheid de vrijheid van de stemming zou verstoren.
Op 18 maart 2014 werd officieel bekendgemaakt dat de Krim geannexeerd was door Rusland.[11][12] Dit wordt buiten Rusland alleen erkend door Wit-Rusland.[13][14] Op 24 maart besloot de Oekraïense regering om al haar soldaten en hun familieleden van de Krim te evacueren.[15] Bron: Wikipedia.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

Man, stel je toch niet zo aan met je eindeloos gezever over de tsaristische geschiedenis uit Wiki. Want iedereen weet immers dat Sebastopol de grootste Russische marinebasis is met toegang tot de Middellandse Zee. Een andere Russische marinehaven die daar toegang toe heeft ligt in Syrië, snap je?
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Je hoeft niet aan mijn snapvermogen te twijfelen. De bezetting van de Krim was een agressieve daad. Sebastopol als marine haven was geenszins in gevaar, er was immers een langjarig contract.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je hoeft niet aan mijn snapvermogen te twijfelen.
Jij zegt het. Maar ik doe dat wel degelijk. Jouw starre dogmatisme zit in de weg.
hagenaars

Re: Ruslands invloed.

Bericht door hagenaars »

Nogmaals, ik doe niet in dogma's dat zou je moeten weten. De bezetting van de Krim is naar internationaal recht een misdrijf, vandaar de opgelegde sancties.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ruslands invloed.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De bezetting van de Krim is naar internationaal recht een misdrijf
Je vervalt in herhaling. Daarbij worden argumenten van opposanten simpelweg genegeerd. Het handelsmerk van een dogmaticus.
Plaats reactie