De strijd verhardt zich, Turkije nu...

hagenaars

De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door hagenaars »

Je kunt best grote zorgen hebben over dit buurland en kandidaat lid van de Europese Unie. Bericht van ANP.

De voorzitter van de Duitse liberale partij FDP heeft het optreden van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan na de mislukte coup van vorige maand vergeleken met dat van de nazi's.

Volgens Christian Lindner bouwt Erdogan aan een autoritair regime waarin alle macht bij hem zelf ligt, zo zei hij tegen Bild am Sonntag.

''Omdat de rechten en vrijheden van het individu niet langer van belang zijn, kan hij geen partner van Europa zijn'', voegde Lindner daaraan toe. De FDP-voorzitter ziet parallellen tussen Erdogans gedrag en de nasleep van de Rijksdagbrand in 1933.

De nazi's noemden de brand in het Duitse parlementsgebouw een complot van de communisten tegen de regering. Adolf Hitler gebruikte dat idee vervolgens om het inperken van burgerrechten te kunnen rechtvaardigen.

Na de mislukte staatsgreep van vorige maand bepaalde Erdogan dat staatsinstellingen, maar bijvoorbeeld ook het onderwijs, gezuiverd moesten worden van aanhangers van Gülens Hizmet-beweging. Die zou achter de couppoging zitten.

Sinds mislukte coup zuivert Turkse president het staatsapparaat
Zie ook: Wie is Fethullah Gülen en waarom zit Erdogan achter zijn beweging aan?
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door Dirk »

er is een coup gepleegd tegen een democratisch gekozen regering. elke partij in turkije veroordeelde de coup, zelfs de anti ak partijen. waar zijn de woorden voor democratie en dus tegen de coup?

vraagt niemand zich af wat er zou gebeuren in de v.s. na een militaire coup?

ja, ik hoor men al klagen; in de v.s. zou men alles democratisch en minder olifanten in porseleinkasten.....etc.
ja, de v.s. maar turkije is een ander land met een andere cultuur en andere gewoonten. maar vraagt u zichzelf wel eens af wat er na 9-11 allemaal is verboden in westerse landen en wat er allemaal verplicht of opgelegd is aan de burger?

een fluwelen handschoen in de porseleinkast kan net zo veel schade doen als een olifant
hagenaars

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door hagenaars »

De mislukte poging tot een militaire staatsgreep is anders dan Erdogan c.s. beweert overal in het Westen afgewezen. De bewijzen van de betrokkenheid van Fethullah Gülen (75), leeft sinds 1999 in zelfverkozen ballingschap in de Verenigde Staten, is niet aangetoond.
De USA heeft zich met succes geweerd tegen de poging het land met de aanslag op 9/11 2001 te ontwrichten en zelfs bestrijden. De dader is omgebracht.
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door Dirk »

hagenaars schreef:De mislukte poging tot een militaire staatsgreep is anders dan Erdogan c.s. beweert overal in het Westen afgewezen. De bewijzen van de betrokkenheid van Fethullah Gülen (75), leeft sinds 1999 in zelfverkozen ballingschap in de Verenigde Staten, is niet aangetoond.
De USA heeft zich met succes geweerd tegen de poging het land met de aanslag op 9/11 2001 te ontwrichten en zelfs bestrijden. De dader is omgebracht.
ik zit nog maar sinds kort op deze site en vind jou nu al mateloos naïf.

jij gaat er vanuit dat bin laden de dader is van het neerhalen van de twin towers?

erg grappig zeg, en heb jij geen enkele twijfels aan het officiële verhaal van de v.s.?
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door Tree Fhinker »

Dirk schreef:er is een coup gepleegd tegen een democratisch gekozen regering. elke partij in turkije veroordeelde de coup, zelfs de anti ak partijen. waar zijn de woorden voor democratie en dus tegen de coup?
De vraag is wat mij betreft of het in scene gezet is door Erdogan, of niet. Ik twijfel. Fifty/fifty. Ik weet het niet. Maar bij Erdogan verbaasd niets me. Die kerel is aardig "eng". En hij melt het behoorlijk uit. Daarnaast, Erdogan probeert enorm een slaatje te slaan uit de vluchtelingencrisis, en waar niet eigenlijk? Mensen noemen Wilders een populist, maar eigenlijk onterecht. Erdogan, da's een populist pur sang, niets zal hij niet gebruiken om er beter van te worden.

Het zal me derhalve ook niet verbazen dat hij dit in scene heeft gezet, of heeft laten gebeuren omdat hij er een slaatje uit kon slaan.
vraagt niemand zich af wat er zou gebeuren in de v.s. na een militaire coup?
Vraag me eerder af hoe je daar een coup denkt te plegen. Een coup in een modern "westers" land is bijna niet te doen volgens mij, daarom is het ook zo twijfelachtig wat er in Turkije is gebeurd. Het lijkt erg op een toneelstukje wat mij betreft.

Zou me niet verbazen dat het in scene is gezet om de aandacht af te leiden van iets anders. Bijvoorbeeld het stiekem steunen van IS, een carte blanche voor Erdogan om zijn politieke tegenstanders uit de weg te ruimen en uiteindelijk een soort "opperfuhrer" van Turkije te worden.

Want Erdogan lijkt totale macht te willen, en schuwt niks om het te krijgen.
ja, ik hoor men al klagen; in de v.s. zou men alles democratisch en minder olifanten in porseleinkasten.....etc.
ja, de v.s. maar turkije is een ander land met een andere cultuur en andere gewoonten. maar vraagt u zichzelf wel eens af wat er na 9-11 allemaal is verboden in westerse landen en wat er allemaal verplicht of opgelegd is aan de burger?
Vraag je je wel eens af wat er gebeurd is met Erdogan? Want voorheen was hij niet zo, het is hem in de bol geslagen. Het lijkt er op dat de islamitische wereld in dubio staat sinds de arabische lente.
een fluwelen handschoen in de porseleinkast kan net zo veel schade doen als een olifant
Nee, niet echt. Maar zachte heelmeesters maken vaak wel stinkende wonden.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door Tree Fhinker »

Dirk schreef:
ik zit nog maar sinds kort op deze site en vind jou nu al mateloos naïf.

jij gaat er vanuit dat bin laden de dader is van het neerhalen van de twin towers?

erg grappig zeg, en heb jij geen enkele twijfels aan het officiële verhaal van de v.s.?
Maar je neemt wel zonder meer het coup verhaal van Erdogan aan?
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door Dirk »

De vraag is wat mij betreft of het in scene gezet is door Erdogan, of niet. Ik twijfel. Fifty/fifty. Ik weet het niet. Maar bij Erdogan verbaasd niets me. Die kerel is aardig "eng". En hij melt het behoorlijk uit. Daarnaast, Erdogan probeert enorm een slaatje te slaan uit de vluchtelingencrisis, en waar niet eigenlijk? Mensen noemen Wilders een populist, maar eigenlijk onterecht. Erdogan, da's een populist pur sang, niets zal hij niet gebruiken om er beter van te worden.

Het zal me derhalve ook niet verbazen dat hij dit in scene heeft gezet, of heeft laten gebeuren omdat hij er een slaatje uit kon slaan.
jammer dat je een vraag met een vraag beantwoord. het kan inderdaad in scene gezet zijn maar dit hoeft niet. alles is mogelijk. vraag blijft waar de woorden voor democratie blijven en tégen de coup
Vraag me eerder af hoe je daar een coup denkt te plegen. Een coup in een modern "westers" land is bijna niet te doen volgens mij, daarom is het ook zo twijfelachtig wat er in Turkije is gebeurd. Het lijkt erg op een toneelstukje wat mij betreft.

Zou me niet verbazen dat het in scene is gezet om de aandacht af te leiden van iets anders. Bijvoorbeeld het stiekem steunen van IS, een carte blanche voor Erdogan om zijn politieke tegenstanders uit de weg te ruimen en uiteindelijk een soort "opperfuhrer" van Turkije te worden.

Want Erdogan lijkt totale macht te willen, en schuwt niks om het te krijgen.
wederom een vraag met een vraag beantwoorden en hakken op erdogan. ipv de vraag serieus te nemen over een coup in europa, leg je het weg dat het wellicht niet te doen is en daarmee de kous af? ben je serieus toch? de situatie bij nuit de bout gezien in frankrijk of de protesten in griekenland? alles is mogelijk
Vraag je je wel eens af wat er gebeurd is met Erdogan? Want voorheen was hij niet zo, het is hem in de bol geslagen. Het lijkt er op dat de islamitische wereld in dubio staat sinds de arabische lente.
ik vraag me dat idd wel eens af maar waarom wéér een vraag met een vraag beantwoorden eigenlijk?
Maar je neemt wel zonder meer het coup verhaal van Erdogan aan?
dit was geen antwoord op mijn vraag maar om jouw vraag wél te beantwoorden; nee, ik neem het verhaal van erdogan niet echt serieus nee
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door Tree Fhinker »

Dirk schreef:jammer dat je een vraag met een vraag beantwoord. het kan inderdaad in scene gezet zijn maar dit hoeft niet. alles is mogelijk. vraag blijft waar de woorden voor democratie blijven en tégen de coup
Je vraag was niet aan mij gericht. En je vraag roept bij mij dan deze vraag op. Wat betreft democratie. In hoeverre denk je dat "democratie" nog relevant is bij Turkije als je kijkt wat Erdogan er van gemaakt heeft? Dictatuur lijkt meer van toepassing, democratie zeker niet!

Daarnaast, wanneer de coup in scene is gezet? En dat komt uit? Dan ga je behoorlijk af als je als politicus in Nederland wanneer je het opneemt voor de "Erdocratie". Ook heeft Erdogan inmiddels zo veel geflikt, waar hij nog steeds mee weg lijkt te komen bij de EU en zijn "priesters" dat men nu toch nadenkt over wat men er mee aan moet. Men kan niet Turkije blijven verdedigen zonder dat "het volk" die "verdedigers" een keer uitkotst.

Ik denk dat men dondersgoed doorheeft dat Erdogan dit wel eens in scene heeft gezet, of express het gestimuleerd heeft om er een mega slaatje uit te slaan, en/of de ogen de ene kant op te richten terwijl er aan de andere kant iets gebeurd dat niemand mag zien.
Dirk schreef: wederom een vraag met een vraag beantwoorden en hakken op erdogan

Voor Erdogan heb ik weinig goeds over, die gast is echt de weg kwijt. Aan de ene kant het drama in Syrië misbruiken om veel geld los te krijgen en het misbruiken om in de EU te komen. En aan de andere kant IS ondersteunen met geld door oliehandel en de Koerden aan de grens laten afslachten en toekijken. Daarnaast, er mag niet over de Armeense genocide gesproken worden, Erdogan legt de persvrijheid aan strenge banden, er mag totaal geen kritiek op hem geuit worden. Sterker nog, hij probeert de baas te spelen in andere landen.

Ik zie Erdogan nog zeggen, `Gulen heeft zich niet te bemoeien met Turkije, hij woont hier niet.`. Maar ondertussen wel eisen dat Turken de Turkse nationaliteit behouden en laten stemmen in andere landen, terwijl ze ok al decennia lang niet meer in Turkije wonen!

Nee, 1 ding is duidelijk, Erdogan is behoorlijk eng. En dat men nog steeds denkt over Turkije toelaten tot de EU? Ik kan e
r met mn verstand niet bij. Daarnaast, de EU begint meer en meer te wankelen, men wil de Turken graag op de 1 of andere manier, maar men kan Erdogan niet blijven verdedigen. Want de EU wankelt al, en de draagkracht is al enorm aan het krimpen. Teveel Erdogan verdedigen zal de draagkracht nog meer laten krimpen. Dus men houdt zich stil, hoopt dat het met een sisser afloopt. Het bekende "pappen en nathouden" van Den Haag lijkt weer de tactiek te zijn.
Dirk schreef: ipv de vraag serieus te nemen over een coup in europa,
De enige serieuze kandidaat die een coup zal kunnen plegen met de tijd hier is er 1 uit "islamitische" hoek. Anderen zie ik dat niet doen, verstand zal ze zeggen dat je daar niet mee wegkomt. Daarvoor zitten "Westerse landen" te goed dichtgetimmerd.

In Turkije een coup zal ook geen weldenkend mens bedenken, dat lukt in een "derdewereld" land, maar niet in een "modern" land. Daarom twijfel ik ook aan de echtheid van de coup, en vermoedt ik echt dat die hele coup een toneelstuk was van Erdogan waarmee hij zn macht kan vergroten en wellicht nog andere "duistere" plannen.
hagenaars

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door hagenaars »

Er is geen normaal mens die twijfelt aan de dader van 9/11 2001. Er is ook geen normaal mens die twijfelt aan de militaire coup poging in Turkije, en dat die buiten Erdogan omging. Twee vreemde samenzweringstheorieën. En dan wat betreft het lidmaatschap van Turkije van de E.U. Die is van ver voor Erdogan als minister optrad: In 1963 sloten Turkije en de Europese Gemeenschap een associatieovereenkomst. In 1987 vroeg Turkije het EU-lidmaatschap aan. Van 1994 tot 1998 was hij, Erdogan, de burgemeester van Istanboel,
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: De strijd verhardt zich, Turkije nu...

Bericht door Dirk »

nou meneer hagenaars, dan ben ik van de velen die geen normaal mens is volgens u.
"people are strange, when you are a stranger"

let it be
http://www.ad.nl/buitenland/2-351-exper ... ~abcf5c99/
Plaats reactie