Trump versus Clinton

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Trump versus Clinton

Bericht door fred neerhoff »

Het Westen lijkt 'vergeten' te zijn waar haar wereldhegemonie de afgelopen 200 op berustte: wiskundige fysica, gebaseerd op empirie.

China en India hebben de impact van deze westerse innovatie echter wèl goed begrepen en zijn hard op weg om het Westen te verslaan met hun eigen middelen!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Trump versus Clinton

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Het zou van realiteitsbesef getuigen indien Europeanen inzien dat zij andere belangen hebben dan Amerika.

Het primaire probleem voor Europa is niet Rusland (ze zou vrede moeten sluiten met Poetin) maar de islam uit Noord-Afrika, terwijl Amerika zich primair met China zou moeten bezig houden.

Trump laat inzien dat Europa niet langer als een laffe hond achter Amerika moet aanlopen, maar zich primair op de eigen belangen moet richten.
Ik denk dat de VS wel degelijk bezig is met China qua militaire aanwezigheid in die regio. Je leest er alleen niet zo veel over. Misschien heeft "men" - door de verstrengeling van de Amerikaanse en Chinese economie - er geen belang bij om China als vijand af te schilderen?
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

Alweer een paar puntjes.

1. De Westerse hegemonie heeft daar1) zeker op berust, maar ook op kolonialisme en -later- de mensenrechten.
2. Noch India en zeker China niet zou bij machte zijn het Westen te verslaan.
3. China ia geen vijand van de USA.

1) wiskundige fysica, gebaseerd op empirie. ( De basis voor industrie.)
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 18 jul 2018, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Trump versus Clinton

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Ik denk dat de VS wel degelijk bezig is met China qua militaire aanwezigheid in die regio.
Amerika zou zich juist niet militair, maar economisch op China moeten richten.

De militaire kaart is nu wel uitgespeeld: de huidige wereldchaos is er het gevolg van! En militaire agressie jegens China lijkt me een doodlopende weg.

Er is maar 1 realistische oplossing: het Westen zal tijdig en vrijwillig zijn macht moeten delen met China en India!

Stoppen met het steunen van Saoedi-Arabië, stoppen met het bombarderen van moslimlanden, stoppen met Europese landbouw subsidies ten koste van Noord-Afrikaanse boeren, en in de VN-veiligheidsraad dient Engeland zijn permanente zetel (met vetorecht!) aan India af te staan, terwijl Frankrijk zijn permanente zetel ook zal moeten heroverwegen.
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

Lijkt mij ook, USA en China hebben elkaar veel te bieden. Ik denk niet dat de samenstelling van de Veiligheidsraad snel zal veranderen. Maar … wie weet...
Er is geen sprake van dat de USA zijn bondgenootschap met de Saoedi's zal opgeven en waarom ook? De Europese landbouwsubsidies zullen zeker geleidelijk (Dus heel langzaam...) verminderen. We bombarderen alleen als het nodig is, bv. in de oorlog met IS en bij de bloedbaden in Syrië.

Het is moeilijker geworden het "we" te definiëren.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Trump versus Clinton

Bericht door fred neerhoff »

Nadat de nucleaire supermacht de Sovjet-Unie onder Gorbatsjov door Amerika onder Reagan in 1989 economisch was uitgerookt en als gevolg daarvan uiteenviel, heeft het Westen met Amerika voorop de rompstaat Rusland onophoudelijk tot op het bot vernederd.

Dat ging zelfs zover dat in het grensland Oekraïne eerst een Westers georiënteerde regime change door Amerika werd geforceerd, zodat de Russische zeemacht in Sebastopol regelrecht werd bedreigd door de alsmaar naar het Oosten uitbreidende NAVO, tot een door Hillary Clinton en haar kliek alsmaar verscherpte koude oorlog tegen Rusland.

Trump lijkt deze neerwaartse spiraal doorbroken te hebben door te gaan praten met Poetin, en hem te erkennen als een wereldleider wiens land er wel degelijk toe doet.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Trump versus Clinton

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:.
Trump lijkt deze neerwaartse spiraal doorbroken te hebben door te gaan praten met Poetin, en hem te erkennen als een wereldleider wiens land er wel degelijk toe doet.
Ik denk dat Stephen Cohen het met je eens is:
Trump as New Cold War Heretic
The president has broken with the nearly 20-year orthodoxy of blaming Russia alone for today’s post-Soviet confrontations.


Zie: https://www.thenation.com/article/trump ... r-heretic/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Trump versus Clinton

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Amerika zou zich juist niet militair, maar economisch op China moeten richten.
Volgens Kishore Mahbubani (Is het Westen de weg kwijt?) heeft de Chinese president Xi Jinping laatst nog gezegd dat als buitenlandse rust tot rust in eigen land leidt, dan zou China daar blij mee zijn.

Met het hysterische ophitsen van het Westen tegen China geeft Afshin Ellian daarom een heel slecht voorbeeld. https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... ls_18jul18

Tip: Over de Volksrepubliek China en zijn president Xi Jinping: Kerry Brown, The World according to Xi (2018)
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

De Sovjet Unie is - gelukkig - in elkaar gedonderd. Ik heb persoonlijk honderden malen, soms weken lang rondgereisd in oost Europa en het nabije Oosten. Dit vanaf 1962. De door de Sovjets bezette gebieden wilden allemaal en zonder uitzondering van de Sovjet troepen af. Vrijheid, politieke vrijheid daar gaat het om. Economisch was de Unie een ramp. En dat werd steeds meer duidelijk. De standvastigheid van de USA en de NATO hebben het onomkeerbare proces van ineenstorting zeker versneld, maar zonder die standvastige inspanning (Ook militair.) zou het natuurlijk niet veel anders zijn gelopen.
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

De twijfel, politiek en sociaal gezien is inherent aan Het Westen. Bij het opruimen van mijn boekenkast kwam ik Ronald Dworkin's boek 'Is Democracy possible here?' tegen. Ondertitel 'Principles for a new political debate'. We mogen Trump wel dankbaar zijn, hij heeft het politieke debat flink opgestookt.

De Nobelprijs voor de vrede is wel het minste dat hij verdiend heeft.
Plaats reactie