Trump versus Clinton

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Trump versus Clinton

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Wat Frank niet onderkent, is dat Hillary de popular vote ruimschoots won.

In the final count, Hillary Clinton's lead in the popular vote of the 2016 presidential election was nearly three million votes. According to the independent, non-partisan Cook Political Report, Clinton's final tally came in at 65,844,610, compared to Donald Trump's 62,979,636, with a difference of 2,864,974.20 dec. 2016
Populor vote zegt niet zo veel omdat de President via kiesmannen - die per staat worden afgevaardigd - wordt gekozen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiescolle ... de_Staten)

In bepaalde staten waar bij voorbaat vaststaat dat de Republikeinen gaan winnen zullen veel aanhangers van de Democratische partij wellicht niet gaan stemmen en vice versa.

In een systeem van evenredige vertegenwoordiging - waar nu dus geen sprake van is - zou de stemverhouding er heel anders uit kunnen zien.
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

Zo is het, maar ik probeer daar mee aan te geven dat het met de populariteit van de Democratische Partij wel mee valt.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Trump versus Clinton

Bericht door David Bakker »

Democracy in America Is a Useful Fiction: https://www.truthdig.com/articles/democ ... l-fiction/
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

Bedoel je dat de USA een dictatuur is? Grappig...
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

De USA is sterk verdeeld tussen de twee politieke hoofdstromen, de Grand Old Party en de Democraten. Wie van de twee wint dit najaar als het Congres wordt vernieuwd ?
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

Van uitstel komt afstel, zei mijn moeder vroeger altijd...Ik hoop het van harte!
De stemming over de benoeming van kandidaat-opperrechter Brett Kavanaugh is zaterdag een week uitgesteld. De FBI moet in die tijd onderzoek hebben gedaan naar de aantijgingen over het vermeende seksuele wangedrag van Kavanaugh.
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

Kan Bernie Sanders nog iets betekenen voor de democratie in de USA? Ik ben zeer benieuwd...Hillary kon hem maar met moeite de baas. (En dat bracht Trump mede aan de macht.)
"De Amerikaanse senator en voormalig presidentskandidaat Bernie Sanders komt met een wetsvoorstel om grote banken en financiële bedrijven in de Verenigde Staten op te knippen.
Hij is bang dat ze door hun omvang een te groot risico vormen voor de stabiliteit van de Amerikaanse economie, meldt nieuwszender CNBC.
Volgens het plan zouden in totaal zes banken en vier andere bedrijven uit elkaar getrokken moeten worden. Het gaat onder meer om JPMorgan Chase, Goldman Sachs en Berkshire Hathaway, het investeringsvehikel van de bekende belegger Warren Buffett."
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Trump versus Clinton

Bericht door fred neerhoff »

Na de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen van vandaag - waarin in feite de populariteit van Donald Trump werd gepeild - hebben de Republikeinen hun dominantie in de Senaat vergroot, terwijl de Democraten baas worden in het Huis van Afgevaardigden. https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... els_7nov18

Een belangrijke prestatie van Trump die zich tot op heden houdt aan zijn verkiezingsbeloften (de economie draait als een tierelier, met een historisch lage werkloosheid!). Dit alles, regelrecht tegen de stroom in van het politieke establishment!
hagenaars

Re: Trump versus Clinton

Bericht door hagenaars »

Wat moet ik mij voorstellen bij " tegen de stroom in van het politieke establishment! " ?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Trump versus Clinton

Bericht door fred neerhoff »

Moeilijk hè?
Plaats reactie