De rol van het geloof in de Islam.

Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:Citaat: " Tsja dan kan ik je dus niet erg serieus nemen."

Tree Fhinker

Berichten: 53

Geregistreerd: wo 25 mei 2016, 21:11

Ik zal er vannacht niet minder om slapen.
Blijkbaar zit je klem, het verklaard erg je manier van doen. Verklaart heel veel.
hagenaars

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door hagenaars »

U zegt het...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Helaas kan het atheïsme snel tot moorden leiden.
En het christendom/jodendom/islam/humanisme niet? Klinkklare onzin natuurlijk! Zelfs een kind kan dat begrijpen.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef:
hagenaars schreef:Helaas kan het atheïsme snel tot moorden leiden.
En het christendom/jodendom/islam/humanisme niet? Klinkklare onzin natuurlijk! Zelfs een kind kan dat begrijpen.
Hagenaars lijkt niet te begrijpen dat er uit Atheisme geen opdrachtgever komt, aangezien Atheisme geen ideologie is.

Hagenaars, snap je eigenlijk wel waar je over spreekt? Ik begin erg te twijfelen aan je vermogen het te bevatten eigenlijk. Iemand die
Helaas kan het atheïsme snel tot moorden leiden
zegt, snapt echt niet hoe het zit.

Het atheisme zelf geeft geen opdracht, het is enkel de ideologie zelf die dat doe, Stalisme, Maoisme, e.d. Daar kan een weldenkend mens nooit atheisme de schuld van geven. Je praat als een refo fundi op die manier.

Je zegt dan in wezen "Als er je wel in een God had geloofd, dan had het niet gebeurd". Uit religie komt de opdrachtgever, uit atheisme kan geen opdrachtgever komen, aangezien atheisme niets meer zegt dan "Gebrek aan bovennatuurlijk opperwezen". De opdracht komt van een persoon uit zijn/haar ideologie, en niet uit atheisme.

Theisme maakt van iets "slechts" iets "goeds" door het niet als slecht te bestempelen maar juist als goed wegens de aanname van een absolute moraliteit. Theisme is een morele excuusbrief, iets om je achter te verschuilen. Atheisme zegt enkel iets over de afwezigheid daarvan, het geeft verder geen excuusbrief of iets om achter te verschuilen.

Snap je het nu?
Laatst gewijzigd door Tree Fhinker op wo 22 jun 2016, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door hagenaars »

@ Tree Fhinker: U denkt niet, u zeurt. Jammer is dat.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:U denkt niet, u zeurt. Jammer is dat.
Tsja, goed onderbouwd ook. Wat is er in vredesnaam met je aan de hand? Je kunt het niet met me eens zijn, maar dan heb je daar een reden voor. Maar je lijkt niet te kunnen baseren waarop ik het fout hebt. Het lijkt er op dat je het niet eens WILT zijn, gewoon om dwars te zijn ofzo. Of een enorm ego hebt, maar het verhaal niet begrijpen kan.

Wellicht heb je een afkeer tegen mij? Waarom? Ik geef geen mening, ik stel enkel vast hoe het in elkaar zit.

Waarom dat rare gedoe? Op deze manier is het alsof ik een strontvervelende kleuter iets probeer uit te leggen die het niet lijkt te begrijpen. Op deze manier heeft het geen enkele zin om op je te reageren, en ik ga daar ook mee ophouden.

Als ik reageer zal ik dat enkel nog indirect doen, en je reageren alsof je er niet bent.
hagenaars

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door hagenaars »

Prima!
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door Dirk »

Leon de winter, joods zo bekend of meer een afvallige? Dat homofobie een zonde is in de islam is evident, maar dit is evenzo in het jodendom en christendom, daar is geen speld tussen te krijgen. Ontkenners van dit zijn wellicht dezelfde mensen die graag zien dat een religie als de islam moderniseerd of hun heilige texten met een korreltje zout nemen. Zij die klaarblijkelijk voor hunzelf de grootste vrijheid wensen maar de ander dit niet willen toebedelen omdat de mening of wensen van de ander misschien niet strookt met hun ideeën?

Homofilie is een zonde en hoewel de één voor de ander niet kan bepalen welk geloof hij aanhangt, dat lijkt me meer een kwestie voor de schepper, kun je het niet kwalijk nemen dat een moslim de andere moslim vraagt zich verre van zondes te bewegen. Wat je persoonlijke mening hiervan ook wezen mag, de regels zijn regels waar je aan dient te houden. Je mag de ander daar op wijzen.
hagenaars

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door hagenaars »

Beste Dirk, Van harte welkom!
Het verwarrende begrip "zonde" proberen we hier zo veel mogelijk te vermijden. Mensen dienen zelf te bepalen wat in hun leven wenselijk is, zonder dat "een heer"| hierboven dat voor ons bepaalt. Humanisme in de praktijk en ingegeven door vrijdenken. Lees bv. de fraaie woorden van Han van der Horst bij Joop. http://www.joop.nl/
Ik citeer:
Laten we het voortaan gewoon hebben over homohaat, jodenhaat en moslimhaat

De strijd tegen jodenhaat hoort in het politieke programma van Abou Jahjah’s Movement X net zo hoog op de agenda te staan als moslimhaat en homohaat


Redelijk aan het begin van zijn Zomergasten-interview zegt Dyab Abou Jahjah een paar behartenswaardige dingen over de termen islamofobie en homofobie. Die konden we maar beter overboord gooien, vindt hij, want ze zijn misleidend.
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: De rol van het geloof in de Islam.

Bericht door Dirk »

hagenaars schreef:Beste Dirk, Van harte welkom!
Het verwarrende begrip "zonde" proberen we hier zo veel mogelijk te vermijden. Mensen dienen zelf te bepalen wat in hun leven wenselijk is, zonder dat "een heer"| hierboven dat voor ons bepaalt.
het betreft hier het onderwerp van het geloof in de islam. sowieso is de islam een geloof en kun je verder niet filosoferen over hoever geloof nu in het geloof voor komt lijkt me. desalniettemin kun je vinden dat het woord "zonde" vermeden word op dit forum, mijns inziens prima, maar ik denk dat er niets op tegen is- en dat is hier het geval ook- dat er sprake is van islam vs islam of moslim vs moslim. de ene moslim mag de andere moslim aanspreken wanneer er sprake is van zonde en homofilie is ene zonde binnen de islam, daar hoef je geen geleerde voor te zijn om dat te weten.

hierbij lijkt het me dus prima om het woord zonde in mijn tekst van hiervoor te gebruiken nietwaar?
Plaats reactie